کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگوی با دفاع مقدس:

فتح القصیر،مشابه فتح خرمشهر در جنگ 8 ساله بود/ حضور ایران در ژنو 2 سقف چانه زنی سوریه را افزایش می دهد

بیش از 2 سال از بحران و ناآرامی ها در سوریه می گذرد و خیلی از قدرت های مداخله گر در بحران تلاش دارند از طریق نظامی مسأله را حل کنند ولی دیدیم که قادر به این کار نشدند
کد خبر: ۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳ - 27June 2013

فتح القصیر،مشابه فتح خرمشهر در جنگ 8 ساله بود/ حضور ایران در  ژنو 2 سقف چانه زنی سوریه را افزایش می دهد

به نظر می رسد بهترین راه حل برای خروج از بحران سوریه گفتمان و راه حل سیاسی است و طرف های غربی و معارضان نیز به این نتیجه رسیده اند باید برای حل بحران سوریه از طریق گفت وگو وارد شد نه از راه حل نظامی. 
 
بدون شک حضور مثلث قطر، ترکیه و عربستان در منطقه  و ائتلاف این کشورها مقطعی است و امکان تداوم ندارد  و حضور این 3 کشور  و ائتلاف آنها به طور حتم در بلند مدت نمی تواند تأثیراتی در منطقه داشته باشد.به عقیده کارشناسان مسائل خارومیانه و صاحب نظران سیاسی، برگزاری  نشست ژنو 2 می تواند در حل بحران سوریه موثر باشد . به هرحال باید منتظر نشست و دید سوریه بعد از آزادسازی القصیر و پاک سازی حومه حلب ومناطق دیگر از وجود تروریستها تلاش خواهد کرد در این نشست به فکر چاره برای حل بحران باشد و سقف چانه زنی خود را زیاد کند یا خیر؟

برای آگاهی از آخرین تحولات در سوریه و پیش بینی سرانجام این بحران با "حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه گفت وگویی تفضیلی انجام دادیم که با هم می خوانیم:

آقای هانی زاده در خصوص آخرین وضعیت تحولات روی داده در سوریه صحبت بفرمایید و این که نتیجه بحران به کجا ختم می شود؟

بعد ازعملیات گسترده القصیر که منجر به پاکسازی این منطقه استراتژیکی شد، ابتکار عمل میدانی در دست نیروهای مسلح سوریه  قرارگرفت.

 باتوجه به این که بخشی از نیروهای مردمی  وعشایر سوریه هم در کنارنیروهای مسلح قرار گرفتند، طبیعی است که آثار شکست در میان گروه های تکفیری  و سلفی آشکار و شرایطی فراهم شد  که درحال حاضر نیروهای مسلح سوریه با یک برنامه ریزی دقیق تلاش دارند تا مناطق مهمی از جمله حلب، درعا و ... را  از وجود گروه های سلفی تکفیری پاکسازی کنند.

به همین دلیل هم بازیگران منطقه ای وبین المللی وهم برخی عوامل وابسته به سلفی ها و وهابی ها  با اقدامی غیرانسانی تلاش کرده ند تا بحران سوریه را به یک جنگ مذهبی بین شیعه وسنی تبدیل کنند.

 فتواهای اخیری که که برخی رهبران سلفی ارائه دادند، نشان می دهد گروه های سلفی وتکفیری درخصوص سوریه با بن بست مواجه شده و درحال حاضر تلاششان این است که از طریق تحمیل جنگ مذهبی شرایط را به نفع خود دگرگون کنند.

اکنون وضعیت در سوریه به گونه ای است که  تأثیراتی در کشورهایی چون لبنان و سایر منطقه باقی گذاشته و حتی استعفای اخیر امیرقطر و واگذاری قدرت به فرزندش از پیامدهای بحران 27ماهه سوریه است که هم آمریکا وهم غربی ها به این نتیجه رسیده اند که بحران سوریه راه حل نظامی نداردبلکه باید همه طرفهای درگیر در کنفراس شرکت  و به راه حل توافقی دست یابند لذا به نظر می رسد که الان وضعیت میدانی ونظامی به سود نیروهای مسلح دولتی سوریه تغیریافته وگروههای سلفی - تکفیری نتوانسته اند پس از 27 ماه به اهداف خود در سوریه برسند.

به نظر شما حضور مثلث قطر، ترکیه و  عربستان در منطقه چه پیامدهایی دارد ؟

ترکیه که دچار بحران اجتماعی گسترده ای شده و اثرات و تبعات بحران سوریه در وهله اول گریبان گیر دولت رجب طیب اردوغان شده و این بحران جایگاه ظاهری ترکیه در منطقه وجهان را به شدت تنزل داده و اینک دولت اردوغان با این بحران دست وپنجه نرم می کند.

وضعیت قطر نیز به گونه ای است که  امیر قطر تحت فشار آمریکا و غرب ناچار به استعفا شده و سیاست های قطر هم قطعا در آینده درخصوص سوریه تغییر خواهد کرد لذا در حال حاضر بازیگران منطقه ای یا مثلت ترکیه ، قطر وعربستان درحال فروپاشی است و به نظر می رسد در آینده این 3 کشور مجبور خواهند شد سیاستهای خود درخصوص سوریه را تغییر دهند.

جناب هانی زاده، فکر می کنید نقش جنبش مقاومت و بیداری اسلامی در موفقیت مردم سوریه چقدر تأثیرگذار خواهد بود؟

درواقع بحران سوریه را نمی توان یک جنبش مردمی تلقی کرد زیرا براساس برآیند نظرسنجی های صورت گرفته 70درصد مردم سوریه طرفدار نظام بشار اسد هستند و آنچه در سوریه جریان دارد حضور سلفی های تکفیری با کمک عربستان و قطر برای ایجاد ناآمنی و آشوب در این کشور وقطع محور تهران -دمشق –بیروت وحذف جنبش های مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین است که تقریبا این گروههای سلفی علیرغم گذشت 27ماه بحران سوریه نتوانسته اند به اهداف ترسیم شده خود دست پیدا کنند.

بحران سوریه باتوجه به شرایط موجود و باتوجه به برخی پیروزی های  ارتش سوریه درواقع به یک نقطه خوبی رسیده است و آنچه در القصیر رخ داد  از نظر تحلیلگران نظامی سوریه مشابه فتح خرمشهر ایران در جنگ تحمیلی 8 ساله است واین مسأله به نظر می آید برای دولت سوریه حائز اهمیت است. همچنان که فتح خرمشهر معادله را به سود جمهوری اسلامی ایران درجنگ 8 ساله تغییر داد، فتح القصیر نیز طبیعتا موجب می شودکه روند رو به بهبودی برای نیروهای مسلح سوریه رقم زده شود.

کمک های روسیه در ارسال سلاح به ارتش سوریه تا چه حد تأثیرگذار بوده است؟

سلاح در حقیقت خیلی نقش تعیین کننده ای ندارد، سلاح را ارتش سوریه برای مقابله احتمالی با رژیم صهیونیستی به کار خواهد گرفت . موشک های پیشرفته« اس. 300 »درداخل طبیعتا  کاربردی ندارد ولی می تواند در مقابل تهاجمات رژیم صهیونیسیتی مقابله کند اما علیرغم این که هم غرب و آمریکا سلاحهای پیشرفته ای  در اختیار  گروههای تکفیری سلفی قراردادند، این گروهها با شکست مواجه شده اند.

آنچه مسلم است اکنون آگاهی و هوشیاری مردم سوریه است که بعد از 27 ماه از بحران به این نتیجه رسیده اند که این گروههای سفلی وتکفیری شایسته به قدرت رسیدن و به دست گرفتن قدرت در سوریه نیستند زیرا اقدامات اخیر سلفی ها درکشتار مردم وپاره کردن سینه یک سرباز سوری وخوردن قلب یک سرباز سوری و کشتار شیعیان نشان می دهد که برای اهداف رژیم صهیونیستی وارد عملیات شده اند  واینها شایستگی حضور در سوریه را ندارند و پیوستن عشایر« جبل حوران»  به ارتش سوریه وتشکیل یک ارتش مردمی در سوریه درکنار نیروهای مسلح نشانه آگاهی مردم سوریه نسبت به اهداف گروههای سلفی است.

ایران چه نقشی می تواند در حل بحران سوریه داشته باشد و آیا نشست ژنو 2 چقدر تأثیرگذار است در حل این بحران؟

حضور جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه و چین در ژنو 2 می تواند جایگاه دولت سوریه وسقف چانه زنی دولت را مقابل گروههای سلفی تکفیری افزایش  دهد و طبیعتا حضور ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه می تواند راه حل سیاسی را برای برون رفت سوریه از بحران فعلی تقویت کند زیرا ایران از اول بحران تاکنون تلاش داشته از طریق ساز وکاری های سیاسی بحران سوریه را مهار کند و حضور ایران می تواند به سود راه حل سیاسی در سوریه تمام شود.

درخصوص اعتراضات و ناآرامی های ترکیه نیز کمی صحبت کنید فکر می کنید سرانجام این بحران به کجا می رسد و بعد از ناآرامی ها در ترکیه، اوباما و اردوغان تماس تلفنی با یکدیگر داشتند فکر می کنید نتیجه مذاکرات به کجا خواهد رسید؟

رجیب طیب اردوغان به خاطر مسائلی که در  ترکیه ایجاد شده تلاش می کند از طریق درخواست کمک از آمریکا وغرب به نوعی از وضعیت فعلی خارج شود ولی این بحران یک بحران خدماتی و رفاهی نیست بکله یک بحران سیاسی است که نتیجه سیاست غلط رجب طیب اردوغان و دخالت دولت اردوغان در مسائل داخلی سوریه و عراق وهمسویی دولت ترکیه با رژیم سرکوب گر عربستان وهمچنین قطراست و موجب شده مردم به شدت درمقابل دولت رجب ایستادگی کنند واین بحران ادامه داشته باشد و یکی از پیامدهای این بحران اجتماعی درترکیه این است که اتحادیه اروپا همچنان ترکیه را در قرنطینه قرار داده و اجازه نخواهد داد که ترکیه وارد اتحادیه اروپا شود.

نظر شما
پربیننده ها