فیلم مستند « زمناکو» در سینمای هنر و تجربه شیراز اکران می‌شود

فیلم مستند زمناکو برنده نشان شهید آوینی در نهمین جشنواره سینما حقیقت و فیلم تحسین شده بخش مستند سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر دوشنبه ۱۰ اسفند در سینما هنر و تجربه شیراز اکران می‌شود.
کد خبر: ۷۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ - 27February 2016

فیلم مستند « زمناکو» در سینمای هنر و تجربه شیراز اکران می‌شود

به گزارش دفاع پرس، فیلم مستند زمناکو، برنده نشان شهید آوینی در نهمین جشنواره سینما حقیقت و فیلم تحسین شده بخش مستند سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر دوشنبه 10 اسفند سانس 18 در سینما هنر و تجربه شیراز اکران میشود.

روایت داستانی این مستند از مشهد شروع میشود. علی که همان زمناکو است، از گذشته خود میگوید و از زنی که او را بزرگ کرده است. فیلم از میان مصاحبه با علی و اعضای نزدیک خانواده و نمایش عکسهای قدیمی، گذشته او را روایت میکند.

خانواده ایرانی سعی میکند به هرشکلی شده برای علی شناسنامه ایرانی بگیرد اما موفق نمیشود و علی سالها بدون هویت زندگی میکند. روایت به شکل خطی پیش میرود و با تنها شدن علی و سفرش به تهران برای سردرآوردن از گذشته نامشخص خودش ادامه مییابد و به کردستان عراق ختم میشود.

گروه سازنده زمانی با کاراکتر اصلی آشنا میشوند که او به کردستان برگشته است اما تصمیم میگیرند قسمتی از داستان را پررنگ کنند که بین تلویزیونها از آن غفلت شده است. مهدی قربانپور، کارگردان این اثر گفته است «زمناکو وقتی به کردستان رفت به یک پدیده خبری تبدیل شد اما قبل از آن در ایران زندگیای داشت که دنبال کردن و کندوکاو آن برای ما جذاب بود. این بخش از گذشته او مغفول مانده بود».

این مستند در مدت زمان 70 دقیقه و در 30 جلسه فیلمبرداری در شهرهای مشهد و تهران در ایران و حلبچه و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق ساخته شده است.

نخستین نمایش فیلم امسال در جشنواره فیلمهای مستند سینماحقیقت بود و پس از آن «زمناکو» در جشنواره فیلم فجر هم به عنوان یکی از یازده فیلم منتخب پذیرفته شد و کاندیدای دریافت سیمرغ هم بود.

«زمناکو» در هفدهمین جشن خانه سینما تندیس بهترین مستند بلند و نیز بهترین پژوهش را دریافت کرد. در جشنواره سینماحقیقت جایزه شهید آوینی را دریافت کرد و نامزد تندیس هنر و تجربه هم بود. «زمناکو» از 25 بهمن در سینماهای گروه هنر و تجربه روی پرده رفته است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار