در نشست خبری مشترک رئیس جمهور ایران و سوئیس:

توافقنامه تجاری ایران و سوئیس تکمیل و نهایی می‌شود

رییس‌ جمهوری در نشست خبری مشترک با همتای سوئیسی خود گفت: ایران و سوئیس در زمینه مسایل دوجانبه و منطقه‌ای، اختلاف نظری ندارند و با اشتراک نظر، مصمم به توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های خود در عرصه‌های مختلف هستند.
کد خبر: ۷۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ - 27February 2016

توافقنامه تجاری ایران و سوئیس تکمیل و نهایی می‌شود

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حسن روحانی روز شنبه در نشست خبری با همتای سوئیسی خود، اعتماد به اصولی از قبیل استقلال، حاکمیت ملی، دمکراسی و انتخابات را پایههای اصلی ارتباط نزدیک دو کشور دانست و گفت: تهران و برن علاقمند هستند روابط و همکاریهای خود را در عرصههای مختلف اقتصادی، علمی، فرهنگی، صنعتی و گردشگری، بیش از پیش گسترش دهند و این سفر آغازی برای توسعه روابط دو کشور، خواهد بود.

رییس جمهور با اشاره به مذاکرات خود با رییس جمهوری سوئیس اظهار داشت: در این مذاکرات مسایل مورد علاقه دو کشور بویژه در زمینه افزایش سطح همکاریهای اقتصادی و تجاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

روحانی اضافه کرد: فعال شدن بانکهای سوئیسی در ارتباط با بانک مرکزی و سایر بانکهای کشورمان و بیمه صادراتی، از پایههای اصلی توسعه روابط اقتصادی تهران – برن است که در مذاکرات خود آن را مورد بررسی قرار دادیم.

رییس جمهور افزایش همکاریهای صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل، فعال شدن خطوط هوایی و همکاریهای فرهنگی، علمی و تحقیقاتی و فناوریهای نو و نیز گردشگری را از دیگر موضوعاتی دانست که درباره آنها بحث و گفت وگو شد.

وی همچنین از ادامه همکاری دو کشور برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و تلاش سوئیس در این زمینه خبر داد و گفت: دو کشور همچنین مصمم هستیم که توافقنامه تجاری ایران و سوئیس را که نیمه تمام مانده هر چه زودتر تکمیل و نهایی کنند.

رییس جمهور گفت: ایران و سوئیس در زمینه همکاریهای علمی و فنی، 6 تفاهمنامه برای توسعه همکاریهای خود به امضاء خواهند رساند و علاقمند هستند به دلیل ظرفیتهای فراوانی که در زمینه گردشگری بویژه در ایران وجود دارد همکاریهای خود را هر چه بیشتر تقویت کنند.

روحانی همچنین از مذاکرات خود با رییس جمهوری سوئیس در زمینه حقوق بشر، خبر داد و گفت: در جریان این مذاکرات در زمینه مشکلاتی که مسلمانان در سالهای اخیر در کشورهای اروپایی بخاطر اسلامهراسی پیدا کردهاند با یکدیگر گفتگو کردیم و همچنین مشکلات مربوط به مهاجرین که بخاطر خطر تروریسم مجبور به ترک کشور خود شده اند و از لحاظ حقوق بشری با مشکلاتی مواجه هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

رییس جمهور تصریح کرد: معتقدیم موضوع حقوق بشر در هیچ کشوری از جهان به نقطه مطلوب نرسیده و همه کشورها برای دستیابی بشریت به این حق مسلم، ضرورت دارد همدیگر را یاری کنند.

وی همچنین با اشاره به گفتگوهای خود در زمینه مسایل مهم منطقهای، اظهار داشت: در مذاکرات خود خطرات تروریسم و شرایط بسیار مشکلی که بخاطر خطر تروریسم برای مردم سوریه، یمن، لیبی، افغانستان و پاکستان بوجود آمده، با یکدیگر گفتگو کردیم.

رییس جمهور تأکید کرد: برای کشورهای جهان هیچ راهی جز تقویت همکاری و رایزنیها و فعالیتهای بیشتر برای مبارزه با تروریسم در سراسر جهان و نیز اجرایی کردن دقیق قطعنامه مبارزه با خشونت و افراطی گری( Wave ) که در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده وجود ندارد.

روحانی خاطر نشان کرد: ایران و سوئیس میتوانند از لحاظ مسایل نوعدوستانه به آوارگان کشورهایی که با تروریسم مواجه هستند، بویژه سوریه و یمن، همکاریهای سازندهای داشته باشند و شرایط را برای همکاری بیشتر سایر کشورها در این زمینه فراهم کنند.

«یوهان اشنایدر آمان» رییس جمهوری کنفدراسیون سوئیس نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه این اولین سفر یک رییس جمهوری سوئیس به ایران است، گفت: این سفر نشانه این است که روابط دوستانه 140 ساله دو کشور باید تداوم یافته و سطح آن در عرصههای مختلف ارتقا یابد.

رییس جمهور سوئیس افزود: در ملاقات با دکتر روحانی نقشه راهی درباره راهکارهای گسترش همکاریها و فعالیتهای مشترک در حوزههای مختلف تدوین کردیم که با اجرای توافقنامهها و پروژههای مشترک گام به گام به پیش خواهد رفت.

اشنایدر آمان علاقمندی فعالان اقتصادی سوئیس به همکاری با ایران را آشکار و فراوان توصیف کرد و اظهار داشت: در سفر به تهران تعداد اعضای هیات اقتصادی همراه به تناسب بزرگی و وسعت کشورم 40 شرکت بود، اما انتظار داریم زمانی که شما به دعوت ما برای سفر به سوئیس پاسخ دادید به تناسب بزرگی و وسعت کشورتان 10 برابر این تعداد هیات اقتصادی همراه خود به سوئیس بیاورید.

رییس جمهور سوئیس اهمیت ایجاد یک چارچوب امنیت حقوقی برای گسترش همکاریهای اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: برای فعالان اقتصادی و کسانی که میخواهند برای همکاری اقتصادی و انتقال تکنولوژی و فرآیندهای صنعتی و تجاری به کشور دیگری بروند ، تسهیل فرایند ویزا و رفت و آمد بسیار مهم است.

اشنایدر آمان ادامه داد: سوئیس آماده و علاقمند به ارایه خدمات مالی و بانکی کارآمد در راستای گسترش روابط با ایران است.

رییس جمهور سوئیس اظهارامیدواری کرد در راستای بهبود روابط دوجانبه، پرواز مستقیم تهران – ژنو به زودی برقرار شود تا علامت شاخصی بر عزم دو طرف برای ارتقای سطح روابط باشد.

وی سابقه همکاریهای علمی ایران – سوئیس را دیرینه و کشورش را علاقمند به تداوم و گسترش این همکاریها توصیف کرد.

رییس جمهور سوئیس با ابراز خوشحالی و تبریک به مناسبت آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» خاطرنشان ساخت: سوئیس نقش خود را در روند اجرای موفق برجام به خوبی ایفا خواهد کرد و از جمله ما قول دادیم که برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی فعالانه  کمک کنیم.

اشنایدر آمان با اشاره به گفتگوهایش با رییس جمهوری کشورمان درباره مسائل حقوق بشری گفت: در این باره مهم این است که دو کشور به یکدیگر احترام گذاشته و با هم گفتگو و نظراتشان را صریح به هم منتقل کنند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به این  پرسش خبرنگار سوئیسی  که «چه نقشی را برای همکاری با سوئیس قائل هستید»، گفت: روابط ایران با سوئیس به عنوان یک کشور دوست، به روابط دوجانبه منحصر نمی شود. سوئیس حافظ منافع ایران در آمریکا و عربستان است و روابط سیاسی دو کشور در عین حال بسیار گسترده است.

وی افزود: از لحاظ فرهنگی مردم ایران احترام خاصی برای مردم سوئیس قائل هستند و همکاریهای دو کشور در بخش های اقتصادی و بویژه بانکی و بیمه ای گسترده بوده و این روند توسعه می یابد.

رییس جمهور سوئیس نیز درپاسخ به پرسشی درباره آینده همکاریهای بانکی و تسهیلات مالی میان دو کشور گفت: ما به یک زمانی احتیاج داریم که این روند طی شود. بانک ها و موسسات بانکی هم باید فعال شوند و با شرکای ایرانی خود همکاری کنند.

در ادامه این نشست خبرنگار سوئیسی از روحانی پرسید: بازار ایران با چه سرعتی می خواهد درهایش را روی دنیا بگشاید و نقش بخش خصوصی در این زمینه چگونه است؟

وی اظهارداشت: در جمهوری اسلامی ایران زمینه های فراوانی برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری سرمایه گذاران سوئیسی وجود دارد. ما به همه دوستان و شرکای تجاری خود در اتحادیه اروپا نیز گفته ایم که برای سرمایه گذاری مشترک آماده ایم.در حوزه های بالادستی نفت و گاز،  پتروشیمی، راه آهن، بنادر و صنایع و همچنین در بخش گردشگری، خواهان همکاری و سرمایه گذاری مشترک هستیم.

رییس جمهور افزود: ایران مایل به جذب فناوری های نوین و ایجاد فرصت های شغلی در کشور است. ایران با توجه به موقعیت ویژه ای که در منطقه دارد عملا تنها کشوری با جمعیت 80 میلیونی نیست بلکه یک بازار 400 میلیون نفری را باید مدنظر قرار داد.

روحانی به رشد سریع بخش خصوصی در ایران اشاره کرد و گفت: در این راستا باید برخی انحصارها و رانت ها که در مسیر رشد بخش خصوصی قرار دارند از بین بروند.

وی گفت: یکی از اهداف ما سپردن بخش های قابل واگذاری به بخش خصوصی است. طی فعالیت دولت یازدهم فضای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ما با گذشته متفاوت شده است. آزادی های اجتماعی و فضای دانشگاه ها گسترده شده و حضور پرشور و باشکوه مردم در انتخابات روز جمعه، بیانگر مشارکت سیاسی بالا در ایران و امید ایرانیان به آینده است.

رییس جمهور سوئیس در ادامه این نشست در جواب سوال خبرنگاری درباره روابط دو کشور گفت: تهران و برن دروازه اقتصاد و علم هستند و علاقه مندیم با ترسیم نقشه راهی که طیف های مختلف همکاری را دربرمی گیرد، سطح روابط خود را توسعه دهیم.

نظر شما
پربیننده ها