ابوترابی:

متولی‌گری دولت در اقتصاد از آسیب‌های دولت‌های رانتی است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید از هر امر تصدی‌گری کنار برود و این‌که دولت خود را متولی اقتصاد بداند از آسیب‌های دولت‌های رانتی است.
کد خبر: ۷۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰ - 28February 2016

متولی‌گری دولت در اقتصاد از آسیب‌های دولت‌های رانتی است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ ابوترابی در پانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان اظهار کرد: امروزه تولید انبوه کالا علامت موفقیت نیست، بلکه داشتن بازار مطمئن علامت موفقیت یک بنگاه اقتصادی است و این بازار مطمئن زمانی به دست میآید که حقوق مصرفکننده به معنی واقعی کلمه رعایت شود.

وی با بیان اینکه از نظر اقتصادی هم رعایت حقوق مصرفکننده یک اصل مهم محسوب میشود، اظهار کرد: شایسته است مسوولان این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و اهمیت ویژهای به آن قائل شوند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای راه یافتن به بازارهای خارجی باید به جایگاه باثبات در داخل کشور دست یافته شود، ادامه داد: این موضوع نیازمند همکاری دولتمردان و دستگاههای اجرایی است و باید اراده جدی در این زمینه وجود داشته باشد و این دولتمردان از دخالتهای دستوری در حوزه اقتصاد اجتناب کنند.

ابوترابی با تاکید بر اینکه باید در حوزههای اقتصادی تصدیگری دولت به حداقل ممکن کاهش یابد، اضافه کرد: ما در نهاد قانونگذاری از همه ظرفیتهای خود برای کاهش چالشهای پیشرو استفاده میکنیم و در ماههای اخیر تصمیمات خوبی در زمینهی حمایت از تولید تثبیت شده و دستگاههای اجرایی در جهت اجرای قوانین باید گامهای مهمتری بردارند.

وی در عین حال بیان کرد: تسهیل فضای کسبوکار و روانسازی آن با جلوگیری از تورم قوانین، پالایش و برداشته شدن قوانین مانع و کوچکسازی حجم دولت امکانپذیر است و نکتهی مهم دیگری که این مسیر را هموار میکند آن است که به معنای واقعی کلمه به دنبال اقتصاد دانشبنیان باشیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروزه بدون علم و دانش نمیتوان حتی یک گام برداشت که به اعتقاد من بنگاههای اقتصادی با این مقصد فاصله دارند و هنوز جایگاه خودشان را به دست نیاوردهاند که امیدوارم با همکاری یکدیگر گامهای جدی برداشته و راه را برای هموار شدن مسیر برای اقتصادی باثبات و درازمدت و قابل قبول هموار کنیم.

ابوترابی با تاکید بر اینکه باید به سیاستهای باثبات و ماندگار توجه کنیم، ادامه داد: مقررات خلقالساعه آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد میکند و باید از آن اجتناب شود.

وی تسهیلات بانکی را از دیگر موارد مورد توجه دانسته و گفت: یکی از عوامل مهم در رشد اقتصادی کشور تامین منابع ارزی و ریالی برای تولیدکنندگان و حتی در مواردی برای مصرفکنندگان است و نظام بانکی کشور باید تسهیلاتی را با حداقل نرخ سود و متناسب با نرخ تورم در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا آنها بتوانند کالایی باکیفیت بهتر خریداری کنند و تقریبا این نگاه در دولت و مجلس شکل گرفته است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه یکی از دغدغههای جدی مجلس آن است که نظام بانکی باید به سمت اصلاح پیش رفته و در جهت افزایش سرمایه بانکها گام برداریم، اظهار کرد: دولت باید هدف اصلی خود را افزایش سرمایه بانکها قرار دهد و در جلساتی که با مسوولان ارشد کشور داشتهایم مواردی در این زمینه مطرح شد که به هر میزان که بتوانیم باید مسیر را برای افزایش سرمایه بانکها هموار کنیم و نباید هزینههای اداره کشور را افزایش دهیم، بلکه باید به سمت کاهش هزینههای جاری حرکت کنیم.

ابوترابی با تاکید بر اینکه متاسفانه هزینههای اداری کشور به شدت در حال رشد است، ادامه داد: کوچککردن حجم دولت باید در دستور کار قرار گیرد و دولت تصدیگری را کنار بگذارد و هدایت منابع نیز به سمت تولید باشد. در حالی که متولی اقتصاد مردم هستند دولت و دستگاههای اجرایی باید راه را برای فعالان اقتصادی هموار کنند.

وی در عین حال بیان کرد: باید نگاه منطقی به حقوق مصرفکنندگان شود که این موضوع به دنبال خود رشد اقتصادی باثبات را به همراه خواهد داشت و امیدوارم شما برگزیدگان این جشنواره نمادی باشید برای حرکت همه تولیدکنندگان به سمت افقهای روشن مبتنی بر رعایت و پاسداری از حقوق مصرفکنندگان.

نظر شما
پربیننده ها