دریادار سیاری:

زیردریایی‌های نداجا به نسل جدید اژدرها مجهز می‌شوند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه واحدهای "عملیات ویژه دریایی" در پایگاه منجیل آموزش می‌بینند، از تجهیز زیردریایی‌های نداجا به نسل جدید اژدرها خبر داد.
کد خبر: ۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵ - 02December 2013

زیردریایی‌های نداجا به نسل جدید اژدرها مجهز می‌شوند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر دریادار "حبیبالله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با تسنیم، یکی از مهمترین سرمایه ی نیروی دریایی را نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: اساسا نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر مجموعه است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش اعظمی از نیروی انسانی ما - به ویژه در رده فرماندهان و مدیران - در خارج از کشور تحصیلکرده بودند؛ یعنی ما مجموعهای آموزشی نداشتیم که کارکنان، فرماندهان و مدیران را با ویژگیهای موردنظر خودمان آموزش دهیم و حتی دورههای تخصصی نیز در خارج از کشور برگزار میشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: اما به برکت انقلاب اسلامی، امروز تمام دانشآموختگان، تصمیمگیران و تصمیمسازان، در داخل کشور و بر اساس ویژگیها و نیازهایی که موردنظر ماست، آموزش میبینند.

وی تفاوت دیگر نیروی دریایی ارتش با دورههای گذشته را در حوزه تجهیزات عنوان کرد و گفت: نیروی دریایی، مجموعهای "تجهیزاتمحور" است و بدون تجهیزات لازم، حضور در دریاها معنایی ندارد. در گذشته، تجهیزات ما ساخت کشورهای خارجی بود، تعمیرات آنها در خارج از کشور انجام میگرفت، قطعات تجهیزات از کشورهای خارجی تامین میشد و نگهداری آنها هم برعهده خارجیها بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: اما امروز متخصصان ایرانی از تعمیر، نگهداری و ساخت قطعات و سامانهها هم فراتر رفتهاند و ناو موشکانداز و ناوشکن میسازند.

وی افزود: علاوه بر این، ما حتی پس از پایان جنگ تحمیلی هم در زیر دریا حضور نداشتیم؛ اما امروز ناوتیپ ما در زیر دریا بسیار مقتدرانه عمل میکند. وضعیت فعلی نیروی دریایی با گذشته قابل مقایسه نیست.

دریادار سیاری، به تاکتیکهای نظامی در حوزه دریایی اشاره کرد و اظهار داشت: در دورههای گذشته، تمام تاکتیکهای ما برگرفته از تاکتیکهای غربی و شرقی بودند؛ اما تاکتیکهای امروز ما، ایرانی و برگرفته از فکر جوانان برومند ایرانی است.

وی تاکید کرد: زمانی حضور ما فقط در آبهای حوزه خلیجفارس و دریای عمان بود؛ اما امروز در مدار 10 درجه حضور مستمر و شبانهروزی داریم. از یکسو در دریای سرخ، تنگه سوئز و دریای مدیترانه و از سوی دیگر، اقیانوس آرام و دریای چین را پشت سر گذاشتهایم و انشاءالله در آینده نهچندان دور، حضور ما در آبهای بینالمللی گسترش خواهد یافت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر رشد همهجانبه نیروی دریایی ارتش در حوزههای مختلف خاطرنشان کرد: وضعیت امروز ما با گذشته قابل مقایسه نیست؛ اما در عینحال هنوز به اهداف موردنظر خود نرسیدهایم. 

 * نیروی دریایی ارتش در افق ایران 1404
 
سیاری با بیان اینکه فناوری در دریا حرف اول را میزند، گفت: هدفگذاری مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا برای نیروی دریایی، دستیابی به نیروی دریایی راهبردی است که باید در افق 1404 به آن برسیم و بتوانیم تواناییهای دفاعی خود در حوزه دریاها را، به منصه ظهور برسانیم.

وی با اشاره به مطالبات رهبر انقلاب از نیروی دریایی راهبردی، تصریح کرد: نگاه ایشان به نیروی دریایی بسیار عمیقتر و مبتنی بر توجه به دریا برای توسعه دریامحور کشور است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه تمام کشورهای قدرتمند، از طریق استفاده از دریاها قدرت گرفتهاند، اظهار داشت: متاسفانه ما از این نعمت خدادادی کمترین بهره را بردهایم که البته این مسئله خارج از اختیار ما بوده و استکبار ما را از این حوزه دور کرده بود، اما با تدبیر فرمانده معظم کل قوا، به دریاها نزدیک میشویم و در آبهای بینالمللی حضور پیدا میکنیم؛ ایشان میفرمایند ما ملتی هستیم که وقتی به دریا رسیدیم، متوقف شدیم؛ اما کشورهای دیگر وقتی به دریا رسیدند، پا را در قایقشان گذاشتند و در دریاها حضور پیدا کردند. وقتی کشوری در دریاها حضور پیدا کند، چه اتفاقی میافتد؟ پنج قرن، شش قرن، هفت قرن از دیگران جلو میافتد.

سیاری با بیان اینکه ما باید از اینگونه فرصتها استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: استکبار ما را از دریاها دور کرده و ما باید برای حضور گسترده و مقتدرانه در آبهای بینالمللی تلاش کنیم. باید از منابع دریایی برای "پیشرفت و توسعه دریامحور کشور" بهره ببریم و امیدواریم همه دست به دست هم دهند و این تدبیر مقام معظم رهبری را اجرایی کنند.
 
وی با بیان اینکه "رهبر معظم انقلاب نگاه بسیار عمیقی نسبت به دریاها دارند"، تصریح کرد: طبعا دفاع و استفاده کشورها از منافع و منابع خود در دریاها، مستلزم امنیت است. ایشان این سوال را مطرح میکنند که چگونه میتوان از این منافع راهبردی و کلانی که در دریاها داریم، در راستای منافع ملی استفاده کرد؟ و خودشان پاسخ میدهند «با داشتن اقتدار». اقتدار چگونه بهدست میآید؟ با داشتن نیروهای مسلح و نیروی دریایی راهبردی قدرتمند که بتواند چنین کاری را انجام دهد.
 
* پروژهای تجهیزاتی نیروی دریایی

دریادار سیاری در خصوص پروژههای در دست اجرای این نیرو گفت: ما پروژههای فراوانی داریم که از جمله مهمترین آنها ساخت "پروژه لقمان" است. پروژه لقمان، ساخت ناو آموزشی خلیج فارس است که در آموزش دریانوردی تاثیر بسزایی دارد.
 
وی افزود: مینروبی توسط بالگردها، تجهیز بالگردهای نداجا به سلاحها، تجهیز زیردریاییها به نسل جدید اژدرها و... از دیگر پروژههای نیروی دریایی ارتش است.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به گسترده بودن موضوع زیردریاییها ادامه داد: ما به آنچه داریم بسنده نمیکنیم و همیشه تحتعنوان پروژههای تحقیقاتی، برای پیشرفت زیردریاییها کار میکنیم.
 
* تغییر در زمان رونمایی جدیدترین زیردریایی کلاس متوسط
 
وی بر همین اساس از احتمال رونمایی زیردریایی فاتح در اوایل سال آینده (1393) خبر داد و افزود: با الحاق این زیردریایی به نیروی دریایی، گام بلندی در دستیابی به نوینترین دستاوردهای زیر سطحی برمیداریم.
 
فرمانده نیروی دریایی در خصوص علت تغییر زمان رونمایی "زیردریایی فاتح" نیز تصریح کرد: به هرحال به سمت ساخت پیچیدهترین دستاوردها حرکت کردهایم و تا الان هم خوب پیش رفتیم. این زیردریایی با همکاری نیروی دریایی در صنایع سازمان دریایی وزارت دفاع در حال ساخت است و نسبت به زیردریایی قبلی پیشرفتهتر است.
 
وی با بیان اینکه فناوری در دریا حرف اول را میزند، خاطرنشان کرد: زیردریایی جدیدی که تولید و به تجهیزات نیروی دریایی الحاق میشود، باید در تمام ابعاد و شاخصههایی که یک زیردریایی مورد ارزیابی قرار میگیرد، بالاتر باشد.
 
* ویژگیهای زیردریایی فاتح
 
به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش، عمق غوص، سرعت، میزان توانمندی در پنهان شدن از دید دشمن، میزان دریانوردی، مدت دریانوردی، مدت ماندگاری در دریا و همچنین توانایی تجهیز به سلاحهای مختلف همچون موشک و اژدر مهمترین شاخصههایی است که در ارزیابی یک زیردریایی مورد بررسی قرار میگیرد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به "رصد لحظهای و شبانهروزی" تحرکات رخ داده در دریا، به بیان نحوه حضور و همکاری نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران پرداخت و افزود: سپاه و ارتش دو مجموعه به هم پیوسته در دریا هستند و همکاری تنگاتنگی بین ارتش و سپاه در عرصه دریا وجود دارد و ما هرگز از نیروی دریایی سپاه جدا نیستیم.
 
وی افزود: این دو مجموعه لازم و ملزوم یکدیگرند. اگر برادران نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز اقدامات عملیاتی انجام میدهند و شرق تنگه هرمز، دریای عمان و بخشهای دیگری از آبهای آزاد در اختیار نیروی دریایی ارتش است، این دلیلی بر جدایی نیست؛ بلکه دلیل بر تقسیم کار بهمنظور بهرهمندی از توانمندیهاست."
 
* هماهنگی کامل نیروی دریایی ارتش و سپاه

 
سیاری با تاکید بر اینکه اگر این دو مجموعه بخواهند در یک منطقه عملیات انجام دهند، بسیار هماهنگ هستند، گفت: ما در رزمایشها و اقدامات اطلاعاتی از توانمندیهای یکدیگر استفاده میکنیم. نیروی دریایی ارتش و سپاه کاملا هماهنگ هستند و با یکدیگر همکاری میکنند.
 
وی در تشریح دستاوردهای جدیدی نیروی دریایی ارتش در حوزه جنگ الکترونیک (جنگال) نیز اظهار داشت: ما توانمندیهای خوبی در این زمینه داریم؛ اما چون به حوزه فناوری مربوط میشود و در حال رشد است، فقط کار نیروی دریایی نیست. در این حوزه، دانشگاهها و نخبگان نیز تحقیقاتی انجام دادهاند که به پیشرفت ما در جنگال کمک میکند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص ماموریت این نیرو در حفاظت از نفتکشها و کشتیهای تجاری ایران و مقابله با دزدان دریایی خاطرنشان کرد: این مساله از چند سال پیش در سواحل سومالی، خلیج عدن، دریای سرخ و بابالمندب در جریان است و ما توانستهایم با حضور مستمر خود در منطقه، امنیت را برای کشتیهای خود برقرار کنیم.
 
* دزدی دریایی با کمک دشمنان افزایش یافته است
 
سیاری با بیان اینکه دزدی دریایی هنوز هم وجود دارد و با کمک دشمنان ما گسترش یافته است، در ادامه تصریح کرد: ما توانستهایم با وجود همه این خطرات، امنیت را برای نفتکشها و کشتیهای تجاریمان تامین کنیم. حدود دو هزار کشتی از منطقه خطر عبور دادهایم که حدود 150 مورد درگیری داشتهایم و چند گروه از دزدان دریایی را هم دستگیر و به مقامهای قضایی تحویل دادهایم.
 
* اگر ناامنی در مناطق دیگری رخ دهد در آنجا نیز حضور پیدا میکنیم
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه نیروی دریایی برای تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشور با اقتدار کامل در آن منطقه حضور دارد، گفت: اگر ناامنی مشابهی در مناطق دیگری از جهان رخ دهد و خطر مستمری برای منافع ما ایجاد شود، قطعا ما در آن مناطق نیز حضور خواهیم یافت.
 
وی با بیان اینکه چنین اتفاقی در دوره دفاع مقدس رخ داد و دشمن خطوط مواصلاتی ما را هدف حمله قرار میداد، اظهار داشت: صادرات نفت و کشتیهای تجاری ایران زیر آتش بود و ما "10 هزار کشتی تجاری" را اسکورت کردیم.
 
* نیروی دریایی یکبعدی و یک نیروی نظامی صرف نیست
 
سیاری با اشاره به اینکه نیروی دریایی یکبعدی و یک نیروی نظامی صرف نیست، اظهار داشت: نیروی دریایی چرخه اقتصادی کشور را هم میچرخاند. رهبر معظم انقلاب میفرمایند که خوب است مردم بدانند که در عملیاتهایی که نیروی دریایی انجام داده است، یکی از نتایجش این است که چرخه اقتصادی کشور سالم مانده است.
 
وی بر همین اساس به اقدامات ملوانان نیروی دریایی ارتش در مقابله با بحثهای مربوط به قاچاق کالا اشاره و خاطرنشان کرد: قاچاق معمولا در آبهای ساحلی اتفاق میافتد و مرزبانی نیروی انتظامی و دریابانی باید با این مساله مقابله کنند. اما اگر اتفاقی در عمق دریاها رخ دهد که تجهیزات این نهادها پاسخگوی مقابله با آنها نباشد، قطعا نیروی دریایی با این اقدامات مبارزه خواهد کرد.
 
* دستگیری قاچاقچیان سوخت و تحویل به مراجع قضایی
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در این زمینه به قاچاق سوخت در مرزهای کشور اشاره کرد و افزود: زمانیکه قاچاقچیان از آبهای سرزمینی عبور میکنند ما با آنها برخورد میکنیم و متخلفان را دستگیر و به مقامهای قضایی تحویل میدهیم و نمونههای مختلفی در این زمینه داشتهایم، بنابراین اگر در محورهای گشت نیروی دریایی در آبهای آزاد، منطقه فلاتقاره یا منطقه انحصاری اقتصادی، اتفاق مشابهی رخ دهد، حتما با آن برخورد میشود.
 
سیاری کنترل آلودگی محیط زیست را از دیگر ماموریتهای نیروی دریایی در آبهای بینالمللی عنوان کرد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا فرمانده نیروی انتظامی کشور اظهاراتی مبنی بر تغییر مسیر قاچاق مواد مخدر از خشکی به دریا داشته است، افزود: من سخن ایشان را نفی نمیکنم؛ اما تاکنون با مورد مشهودی در این حوزه برخورد نکردهام. اگر چنین اتفاقی در دریا رخ دهد، معمولا در آبهای ساحلی اتفاق میافتد که تحتنظارت دریابانی و مرزبانی نیروی انتظامی است و آنها باید پاسخگو باشند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: تاکنون در عمق آبهای بینالمللی با گروههای قاچاق مواد مخدر مواجه نشدهایم؛ اما با مواردی برخورد کردهایم که درصدد قاچاق سوخت و قاچاق کالا بودهاند.
 
* تمام تحرکات نیروهای فرامنطقهای تحتکنترل است
 
وی در ادامه با رد هرگونه تحرکات جدید دشمن در تنگه هرمز همزمان با برگزاری مذاکرات هستهای با 5+1 تصریح کرد: تمام تحرکات نیروهای فرامنطقهای در آبهای منطقهای، تحتکنترل است و ما این تحرکات را بهطور شبانهروزی در زیر دریا و روی دریا رصد میکنیم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: هرگونه حضور نیروهای فرامنطقهای در دریای عمان، شمال اقیانوس هند، تنگه هرمز و خلیجفارس، دریانوردی در آبهای آزاد دنیاست که بر اساس مقررات و قوانین بینالمللی، همه کشورها را دربر میگیرد؛ همانطور که ما در خلیج عدن، بابالمندب و دریای سرخ دریانوردی میکنیم.
 
سیاری افزود: ما بههیچوجه اجازه نمیدهیم دشمنان به مرزهای آبی، آبهای سرزمینی و "منطقه نظارت ما" نزدیک شوند و همواره این مناطق را رصد میکنیم.
 
* هیچ ناوگروهی به سواحل سوریه نفرستادهایم
 
وی در خصوص اخبار برخی سایتهای خارجی مبنی بر اعزام ناوگروههای جمهوری اسلامی ایران به سواحل سوریه نیز اظهار داشت: اگر ناوگروههای ما به آبهای سوریه بروند کاملا مشخص است و نمیتوان آنها را پنهان کرد. در حال حاضر ناوگروه 28 نداجا در شرق اقیانوس هند در حال انجام ماموریت است. ناوگروههای ارتش معمولا در خلیج عدن، بابالمندب و دریای سرخ حضور دارند و هر زمانیکه از کانال سوئز عبور کردیم و به دریای مدیترانه رفتیم، رسانهها اخبار مربوط به آن را پوشش دادهاند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ما هیچچیز برای پنهان کردن نداریم و مسیر حرکت ناوگروههایمان مشخص است.
 
دریادار سیاری، مدت ماموریت ناوگروه بیستوهشتم را حدود هفتاد روز عنوان کرد و گفت: ناوگروه دیگر ما از اول بهمن به یکی از سه مسیری که پیشنهاد شده، اعزام میشود و ماموریتش حدود هشتاد روز بهطول میانجامد.
 
* ایجاد پایگاههای جدید دریایی در سواحل جنوب کشور
 
وی درخصوص آخرین وضعیت پایگاه نظامی پسابندر نیز اظهار داشت: پسابندر آخرین بندر ماست که در ساحل خلیج گواتر و در همسایگی پاکستان واقع شده است؛ البته این بندر، چندان پیشرفته نیست. هماکنون پایگاه دریایی نیروی دریایی در پسابندر استقرار یافته است؛ ببینید «آب» و «سرباز» عامل آبادانی هستند، ما در هر جایی پایگاه تاسیس کنیم، بهتدریج آباد میشود. ما در اجرای تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر آبادانی سواحل جنوب شرق و سواحل مکران، طلایهدار هستیم و در سیریک، جاسک، کوهستک، راس میدانی، کنارک و پسابندر در حال ساخت پایگاههای دریایی هستیم.
 
* ماموریت جدید نیروی دریایی به تفنگداران منجیل
 
وی بر همین اساس با اشاره به توانمندی نیروی دریایی در عرصه آموزش تخصصی نیروی انسانی، از ماموریتهای جدید این نیرو به مرکز آموزشی تفنگداران دریایی منجیل خبر داد و افزود: این مرکز آموزشی، مردان ویژه نیروی دریایی برای عملیات ویژه را تربیت میکند.
 
دریادار سیاری ادامه داد: ما پیش از این، تکاوران دریایی را تربیت کرده بودیم. تکاوران دریایی افراد آموزشدیده با توانمندی بسیار بالا در ابعاد مختلف هستند و میتوانند در سطح، عمق و بالای دریا و همچنین زمین و هوا عملیات انجام دهند، آنها وسایلی همچون زیردریایی کوچک، قایقهای تاکتیکی و سلاحهای مخصوص بههمراه دارند، از نظر توان جسمانی و روحی بسیار ورزیدهاند و در انجام عملیاتهای ویژه مهارت دارند.
 
وی افزود: یکی از عملیاتهای ویژه ما، نجات کشتی تجاری در 3هزار کیلومتری بود که تکاوران دریایی این عملیات را انجام دادند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: با توجه به نیازهای روز، هر سال مراکز تربیت نیروهای ویژه تقویت میشوند و خصوصا در بعد معنوی مورد توجه قرار میگیرند؛ چراکه آنچه سبب میشود انسان از جان خود بگذرد و به اهداف تعیینشده دست یابد، این است که به معنویت توجه کند.
 
وی در پایان با اشاره به شعار نیروی دریایی ارتش «راه ما راه حسین(ع) است» خاطرنشان کرد: ما با تکیه بر اصولمان با تدابیر فرمانده معظم کل قوا و با پشتیبانی ملت عزیزمان به نتیجههای ارزشمندی رسیدهایم.
نظر شما
پربیننده ها