ایهود اولمرت:

آثار مخرب موضع‌گیری‌های نتانیاهو علیه ایران بیشتر از آثار مثبت آن است

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو در موضوع ایران احساسی عمل می‌کند و خطرات و آثار مخرب احتمالی چنین موضع‌گیری‌هایی به مراتب بیشتر از آثار مثبت آن برای اسرائیل است.
کد خبر: ۷۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳ - 02December 2013

آثار مخرب موضع‌گیری‌های نتانیاهو علیه ایران بیشتر از آثار مثبت آن است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از برنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت:"ایهود اولمرت" نخستوزیر اسبق رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه در نشست موسوم به "آثار راهبردی توافق موقت ایران و 1+5" که در موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تلآویو برگزار شد از مواضع نتانیاهو در قبال ایران به شدت اعتراض کرد؛ اما نتانیاهو در پاسخ به انتقادات وی گفت نمیتواند در برابر تهدیدات علیه اسرائیل، ساکت باشد.

ایهود اولمرت، نخستوزیر سابق اسرائیل به شدت از رویکرد نتانیاهو در قبال توافق هستهای ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد و گفت نتانیاهو با موضعگیریهای تند خود علیه آمریکا اعلام جنگ کرده و تلاش میکند بین کاخ سفید و کنگره اختلاف ایجاد کند.
 
نتانیاهو که گویی دچار توهم شده مدعی شد اسرائیل اکنون بر خلاف گذشته در بین کشورهای دنیا دارای جایگاه ویژهای شده است.
 
نتانیاهو همچنان بر لزوم فشار علیه ایران تاکید کرد و گفت توافق اولیه با ایران، رژیم تحریمها را به سرعت به سمت فروپاشی میبرد.
 
وی افزود: اگر سریعا اقدامی انجام نشود، رژیم تحریمها ممکن است فرو بریزد و سالها تلاش بدون هیچ نتیجهای به باد برود.
 
این در حالی است که نتانیاهو، توافق هستهای گروه 1+5 با ایران را "اشتباهی تاریخی" توصیف کرده است.
 
اولمرت با منطقی بالاتر از نتانیاهو ضمن اینکه موضعگیریهای نتانیاهو را بیسابقه خواند، اظهار داشت وی در موضوع ایران احساسی عمل میکند و خطرات و آثار مخرب احتمالی چنین موضعگیریهایی، به مراتب بیشتر از آثار مثبت آن برای اسرائیل است.
 
وی افزود:هم خودش و هم آریل شارون، نخستوزیر پیش از خودش، از منازعه علنی با دولت آمریکا خودداری میکردند. زیرا وی معتقد است نباید با اصلیترین متحد اسرائیل در بیفتند و کنگره را علیه رئیسجمهور تحریک کنند.
 
آنچه از سخنان اولمرت برمیآید این است که نتانیاهو از سال 2009 و پس از رسیدن به نخستوزیری، سیاست خود را بر تهدید و صدور بیانیه علیه دیگران قرار داده است.
 
انتقادات اولمرت از نتانیاهو تنها به دلیل تهدیدات لفظی وی نبوده، بلکه از هزینههای بیهوده برای تهدید ایران نیز انتقاد کرده است. وی گفته است نتانیاهو حدود 10 میلیارد شکل (واحد پول اسرائیل با ارزشی برابر یک سوم دلار) برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران هزینه کرده است و این پولی است که نتانیاهو به هدر داده شده است. اگر اسرائیل واقعا میخواست تهدیدات خود را عملی کند، این پول کمکی نمیکرد، اما این پول میتوانست به بودجه کمک زیادی کند.
 
وی همچنین در پایان سخنانش بار دیگر نتانیاهو را از موضعگیری علنی علیه باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا منع کرده و گفته است نتانیاهو نباید با این اقدامات منافع تلآویو را به خطر بیاندازد.
 
اولمرت نتانیاهو را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاستجمهوری سال گذشته آمریکا هم متهم کرده و گفته است وی با مواضع خود قصد داشت نتیجه انتخابات را تغییر دهد.
 
درانتخابات ریاستجمهوری سال گذشته آمریکا نتانیاهو علنا به حمایت از "میت رامنی" نامزد جمهوریخواهان پرداخته و ابراز امیدواری کرده بود وی در رقابت با اوباما پیروز شود.
نظر شما
پربیننده ها