در گفتگو با دفاع پرس مطرح شد:

ضرورت عدم ورود مجلس خبرگان به مسائل جناحی/ برخی به دنبال تغییر مسیر حرکت مجلس خبرگان بودند

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی گفت: مجلس به نظرم نباید دستخوش موضوعات و دسته بندی های ریز سیاسی قرار گیرد چرا که شأن این مجلس بالاتر از ورود به بازی های سیاسی، جناح بندی های سیاسی و حزبی و گروهی است.
کد خبر: ۷۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ - 29February 2016

ضرورت عدم ورود مجلس خبرگان به مسائل جناحی/ برخی به دنبال تغییر مسیر حرکت مجلس خبرگان بودند

دکتر محمد ودود حیدری مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی در گفت و گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، درباره جایگاه مجلس خبرگان رهبری به عنوان نهادی فراجناحی، اظهار داشت: نخبگانی توسط مردم برای حضور در مجلس خبرگان انتخاب می شوند و این نخبگان هم افراد واجد شرایط را برای ولایت فقیه با مشخصاتی که برای ولی فقیه در مکتب ما ذکر شده، مطابقت داده و انتخاب کرده و بعد هم بر عملکرد آن نظارت می کنند تا برای ولی فقیه سلسله موضوعاتی که مد نظر بوده مثل فقاهت، شجاعت، مدیریت، تدبر و غیره، همچنان ادامه داشته باشد.

ودود حیدری با بیان اینکه نماد دخالت مردم در انتخاب رهبری، با انتخاب ولی فقیه از سوی خبرگان نمایان می شود، ادامه داد: این مجلس به نظرم نباید خیلی دستخوش موضوعات و دسته بندی های ریز سیاسی قرار گیرد چرا که شأن این مجلس بالاتر از ورود به بازی های سیاسی، جناح بندی های سیاسی و حزبی و گروهی است؛ در واقع مجلس خبرگان، افق بالاتری برای مقدرات نظام اسلامی یعنی انتخاب ولی فقیه را دنبال می کند.

وی تأکید کرد: مجلس خبرگان جایگاه رفیعی دارد زیرا این مجلس می خواهد ولی فقیه را از میان واجدین شرایط کشف و برای اداره امور مسلمین انتخاب کند لذا از این نگاه جایگاه رفیعی دارد اما چنانچه این جایگاه را غیر مردمی و استبدادی بدانیم، حرف غلطی است که دشمنان در صدد القای این موضوع به جامعه هستند.

مدیر عامل سابق روزنامه جوان تصریح کرد: غلط بودن این موضوع هم بر این اساس است که اصالت انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان، بر اساس نظرات و انتخاب عموم مردم تعیین می شود و این هم بهترین شکل دمکراسی است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در دوره اخیر مجلس خبرگان، گاها مطرح می شد که باید بر نظارت و عملکرد رهبری ورود پیدا کرد و اگر این کار نشود، نمایندگان وظیفه خود را به درستی ایفا نکرده اند، بیان داشت: این مقوله را باید با ذکر نکاتی درباره آن مورد توجه قرار دهیم؛ اینکه نظارت بر ولی فقیه هرچند از وظایف مجلس خبرگان است اما این مربوط به نظارت بر ویژگی های رهبری می شود؛ موضوعی که مقام معظم رهبری هم به دفعات به آن اشاره کردند یعنی خود را مستثنی از نظارت ندانستند اما چگونگی نگاه به این موضوع اهمیت دارد.

ودود حیدری گفت: پس چنانچه موضوع مورد اشاره را با نگاه جناحی، کوته بینانه و دشمن پسند مورد توجه قرار دهیم، حتما مقوله و جایگاه مجلس خبرگان تضعیف می شود اما اگر به این موضوع به عنوان یکی از حقوق مردم با ویژگی هایی که عنوان شد، توجه کنیم، این نظارت موجب تحکیم پایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی می شود.   

مجلس خبرگان دارای جایگاهی فراجناحی است ولی اگر این جایگاه به هر دلیلی ضعیف شود و سطح رهبری و خبرگان به سطح جناح ها تقلیل یابد، مسلما کارکرد اصلی این مجلس از بین می رود اما مردم و شورای نگهبان با هوشمندی از وقوع این موضوع جلوگیری کردند.

در همین انتخابات اخیر برخی افراد و جریانات سیاسی به دنبال این بودند که مسیر حرکتی مجلس خبرگان را به سمت کارکرد حزبی گروه ها، تغییر دهند اما هم شورای نگهبان درست عمل کرد و هم مردم با انتخاب گزینه اصلح مورد نظرشان، مجلس خبرگان را متفاوت تر از مجلس شورای اسلامی دیدند.  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار