پرنده استراتژیک در چنگال عقاب های سپاه

گزارشی از اقتدار جمهوری اسلامی در شکار پهپاد "اسکن ایگل"

دومین پهپاد جاسوسی آمریکا و یکی از تیر های استکبار در تاریکی خیالات صهیونیست‌ها که در آسمان تدبیر و صید گاه شیران بیشه ایران رها شده بود توسط چشمان بصیر سربازان ولایت شکار شد و هیمنه استکبار و صهیونیزم جهانی را در هم شکست .
کد خبر: ۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۰ - 03December 2013

گزارشی از اقتدار جمهوری اسلامی در شکار پهپاد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، بهترین گواه توانایی متخصصان ایرانی در برهه کنونی که استکبار با تکیه بر رسانه های گروهی  خود هیمنه پوشالی از تواناییهایشان ساخته بودند و به دنیا این گونه القا کرده بودند که هیچکس نمیتواند به فناوریهای روز دنیا دست پیدا کند مگر اینکه با آنها همراه شود و تکنولوژی را از آنها گدایی کند  .

سه شنبه چهاردهم آذر ۱۳۹۱ سپاه پاسداران در خبری فوری اعلام کرد که موفق به شکار دومین پهپاد شناسایی و جاسوسی آمریکا شد. این پهپاد در بدو ورود به حریم هوایی در منطقه خلیج فارس به دام سپاه پاسداران افتاد .

دو روز پس از آن که خبر شکار یک پهپاد آمریکایی در خلیج فارس به دست نیروهای سپاه پاسداران، با تکذیب مقامات آمریکایی روبهرو شد، سخنگوی وزارت دفاع این کشور در اظهارات خود، نکات جدیدی در این زمینه مطرح کرد.

بر پایه گزارشی که شبکه خبری "نیوزمکس" منتشر کرد "جرج لیتل"، سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) تأیید کرده، پهپاد شکار شده توسط ایران، یک ScanEagle ساخت آمریکا بوده است.

با پیچیده تر شدن اوضاع سیاسی منطقه خاورمیانه در طی سالیان اخیر که ثمره آن جنگهای عراق و افغانستان بود. این میدانهای جنگ علاوه بر میدان خون و خون ریزی بی گناهان، میدانی بود برای توسعه و استفاده گسترده از ادوات و تجهیزات مدرن نظامی از جمله پرنده های هدایت پذیر از دور یا اختصاراً "پهپاد".

اسکن ایگل نیز یکی پرندههایی بود که در عملیاتهای نیروهای نظامی آمریکایی در عراق و افغانستان خوش درخشیده است و هزاران ساعت مأموریت پروازی را برای راکبان خود علیه مردمی که  تروریست یاد میشوند، پیموده است و به نوعی گاو شیرده آنها تلقی میشود.

اما به نظر میرسد دیگر این پهپاد ها به صاحبان خود وفادار نیستند و اسیر جنگ الکترونیک (جنگال) نیروهای ایرانی میشوند. این تاوانی است که هر از چند گاهی ارتش امریکا به دلیل جاسوسی و ماجراجویی از خاک ایران پرداخت میکند و در هر بار با پاسخ کوبنده نیروهای ایرانی مواجه میشود. پهپادی که به گفته خودشان رادار گریز است و پنهان کار (stealth) و هیچ راداری توانایی کشف آن را ندارد اما چطور کشف میشود؟ یا اصلا برای از دست نرفتن اعتماد به نفسشان بگوییم اتفاقی در رادار های ایران گرفتار شده است.

"شکار پرنده های جاسوسی آمریکا" ضربه ای کاری بر پیکره استراتژی انحصار تکنولوژی آمریکا محسوب میشود و تضعیف قدرت تسلیحاتی آمریکا را بیش از پیش به رخ ستمکاران دهر میکشاند .  

شکست همه آنچه آنها از آن به عنوان هیمنه پولادین نظامی و تخصص نام میبردند بازتابهای مختلفی را در رسانه های دنیا به دنبال داشت زیرا در سالگرد کنترل یکی از پیشرفتهترین پهپادهای جاسوسی آمریکا با نام آر.کیو ۱۷۰ این بار موفقیت بزرگ دیگری برای جمهوری اسلامی به دست آمد و آن شکار یکی از پیشرفتهترین پهپادهای آمریکایی محصول شرکت بوئینگ بود.

"رسانه های خبری روسیه" روز سه شنبه در گزارشهای جداگانه ای با بازتاب گسترده شکار یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه خلیج فارس از این رویداد به عنوان نشانه پیشرفت چشمگیر کشورمان در حوزه جنگهای الکترونیکی یاد کردند.

"باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا نیز در یک نشست خبری رسمی درخواست بازگرداندن پرنده جاسوس آرکیو ۱۷۰ را مطرح کرد که توسط ایران رد شد و همان زمان توسط رسانه های مهم دنیا، توان عملیاتی جمهوری اسلامی و رد درخواست واشنگتن یک شکست بزرگ امنیتی، سیاسی و فناوری آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ارزیابی شد.

اسکن ایگل پرنده آمریکایی تازه شکار شده با سرعت ۱۲۰ کیلومتر و زمان پروازی ۲۰ ساعته دارای برد ارتباطی ۱۰۰ کیلومتر است.

این هواپیما نخست در بخش صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی استفاده میشد که با استفاده از فناوریهای فوق پیشرفته نظامی گونه های مختلف آن برای تفنگداران دریایی آمریکا هزاران ساعت مأموریت را در عراق و دیگر مناطق جهان انجام داده است.

ارتقای سخت افزوری و نرم افزاری اسکن ایگل توسط شرکت بوئینگ سبب شده است که این هواپیمای بدون سرنشین و قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی استفاده شود.

روزنامه آمریکایی "یو اس ای تودی" با وجودی که در شوک شکار پهپاد تلاش کرد در این خبر خلل وارد کند، اذعان کرد: در صورتی که این خبر درست باشد این سومین گزارش در مورد شکار پهپاد های آمریکائی توسط ایران در طول دو سال گذشته بوده است.

این روزنامه آمریکایی افزود: ایران اعلام کرده است که در زمینه فناوری ساخت پهپاد به پیشرفتهای چشمگیری دست پیدا کرده است.  

نشریه فرانسوی « لوفیگارو» نوشت: ایران یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را که در حریم هوایی این کشور درحال پرواز بوده ، شکار کرده است.

این نشریه افزود: براساس گزارش رسمی اعلام شده در ایران، هواپیمای بدون سرنشین «اسکن ایگل» هنگام جمع آوری اطلاعات از آبهای جنوب ایران وارد حریم فضایی این کشور شد که توسط یک واحد از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار شد.

خبر شکار دومین پهپاد( پرنده هدایت پذیر از دور ) آمریکایی در منطقه خلیج فارس توسط ایران ، امروز در صدر اخبار رسانه های ترکیه قرار گرفت .

خبرگزاری دوغان در گزارش فوری خود تحت عنوان « ضربه ایران به آمریکا» نوشت که این پهپاد در حال جمع آوری اطلاعات از خلیج فارس بوده است.

پایگاههای خبری «راست خبر» و« دوغرو خبر» نیر در گزارشهایی تحت عنوان  ایران هواپیمای آمریکایی را به تصرف خود در آورد نوشتند که جزئیات این حادثه مشخص نشده است و مقامهای آمریکایی در مورد شکار این پهپاد که بر فراز آبهای خلیج فارس شکار شده است هنوز واکنشی نشان ندادهاند .

خبرگزاریهای فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، بنگاه خبرپراکنی انگلیس، اسکای نیوز، راشا تودی، روماندی نیوز سوئیس و پایگاه اطلاع رسانی نشریات لوموند، تلگراف و ون مینوت آن را به عنوان خبر فوری و مهم بازتاب دادند.

راه اندازی خط تولید پهپاد و ساخت بیش از ۲۰ نوع پهپاد

جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱  در برنامه تلویزیونی ثریا با حضور کارشناسان مختلف پیرامون دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پرنده های هدایت پذیر از دور(پهپاد) تصاویری از خط تولید این پرنده های جاسوس به روی آنتن رفت .

میهمان اصلی این برنامه محمد اسلامی، معاون تحقیقات و امور صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که در خصوص توانمندیهای ایران در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین مطالبی ارایه کرد.  
اسلامی، جایگاه ایران را در این حوزه در میان کشورهای جهان بسیار بالا دانست و گفت: ما امروز در کشور بیش از ۲۰ نوع پهپاد تولید میکنیم که این پهپادها در سه حوزه برد و ارتفاع بلند، متوسط و کوتاه تعریف میشود.

وی تصریح کرد: پهپادهای برد بلند، پهپادهای استراتژیک و راهبردی هستند، پهپادهای متوسط بیشتر وظیفه مراقبت و دیده بانی با مداومت پروازی بالا دارد و پهپادهای با برد کوتاه که دامنه گسترده ای از مصرف را شامل میشود، برای امور مختلف مانند آموزش، شرکت در رزمایشها و نیز به همراه دسته های رزمنده ای که  باید به صورت مستمر در یک منطقه عملیات کند به کار میرود که این پهپادهای برد کوتاه حداکثر ۲۰۰ کیلومتر برد دارد که به لحاظ مصرف و تولید جزء فراوانترین پهپادها در حوزه های آفندی، پدافندی و شناسایی است.

واگذاری پهباد به حزب الله لبنان توسط ایران

"احمد وحیدی" وزیر دفاع ایران تایید کرد پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) جنبش شیعه حزب الله لبنان که پیشتر در ماه اکتبر بر فراز اسراییل سرنگون شده بود، در جمهوری اسلامی تولید شده بود. وزیر دفاع جمهوری اسلامی، ایرانی بودن این پهپاد را مورد تایید قرار داده و گفت: "توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست و در اختیار و خدمت امت اسلامی است".

وحیدی افزود: "هرآنچه در اختیار داریم در زمان خود برای دفاع از امت و سرزمینهای اسلامی مورد استفاده قرار میدهیم و این امری طبیعی است".

همچنین مقامات اسراییل گزارش داده بودند نیروی پدافند هوایی این کشور یک پهپاد را که مدت ۲۳ دقیقه بر فراز اسراییل پرواز میکرد سرنگون کرد. دیرتر حزب الله تعلق این پهباد به خود را مورد تایید قرار داد.

اطلاعاتی در مورد پهپاد اسکن ایگل

البته بسیاری از کارشناسان صنایع نظامی، اسکن ایگل را مدلی از نایت ایگل و RQ-۲۱ عنوان میکنند که پایه بسیاری از طراحیهای پهپادهای جاسوسی است.

طراحان این پهپاد بارها علت طراحی "اسکن ایگل" را در دو بخش مهم خلاصه میکنند. یکی نحوه پرتاب و به پرواز در آوردن این پهپاد و دیگری نوع ارتباطگیری با مراکز و پایگاههای مرکزی آمریکا، زیرا بنابه گفته کارشناسان، این پهپاد قادر است اطلاعات ضبط شده خود را با بیشترین کیفیت به ایستگاههای دریافتی منتقل کند.

از سوی دیگر، این دو ویژگی برتر سبب میشود تا این پهپاد هم در مأموریتهای زمینی و هم دریایی بکارگیری شود و اتفاقاً در جنگ عراق و در سال ۲۰۰۴ به طور گستردهای عملیاتی شد و از سوی سربازان آمریکایی هم از روی عرشه ناوهای هواپیمابر و هم از روی خودروهای زرهی پرتاب میشد.

از ویژگیهای دیگر و برتریهای این پهپاد نسبت به سایر پرندههای بدون سرنشین میتوان به سیستم ای.آی.اس برای پوشش هرچه بیشتر اهداف دریایی، موتور سوخت سنگین، موتور کم صدا برای کاهش علائم آکوستیک قابل تشخیص برای رادارها و حسگرهای طیفی برای تشخیص تصاویر با کیفیت بالا در زمان تاریکی اشاره کرد.

1- لانچر :

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این پهپاد با کمک پرتابگرهایی دارای شتاب اولیه پرتاب میشود تا به ارتفاع مورد نظر در زمان کوتاهتر و بدون باند پرواز برسد.

این پرتابگرهای پنوماتیکی با فشار پهپاد را پرتاب میکند و با سیستم خنککن تمام بخشهای تماس مستقیم قطعات پهپاد با پرتابگر را خنک میکند.

این پرتابگر با زاویه ۱۳ تا ۱۷ درجه سطح شیبدار خود را نسبت به افق تنظیم کرده و با سرعتی بین ۲۰ تا ۳۰ متر بر ثانیه انواع پهپادهای ۱۲ تا ۶۰ کیلوگرم را پرتاب میکند.

لانچر پرتاب اسکن ایگل

این پرتابگر با کمپرسورها و با ژنراتور ۷ کیلوواتی خود قادر است پرتاب این پهپاد را حتی از روی خودروهای زرهی به راحتی انجام دهد و برای بکارگیری آن تنها صرف ۱۰ دقیقه وقت و بکارگیری دو نفر نیاز است.

باتوجه به وزن پایین و اندازه نسبتاً کوچک آن، میتوان اسکن ایگل را از روی این منجنیقهای مدرن پرتاب کرد که سرعت در انجام عملیات و بکارگیری در سختترین شرایط را ممکن میسازد.

2- ایستگاه کنترل زمینی:

ایستگاه کنترل زمینی از دو بخش نرمافزاری و سختافزاری تشکیل شده است که در بخش سخت افزاری ایستگاههای کنترل زمینی اسکن ایگل باید توانایی دریافت اطلاعات این پهپاد را در شرایط مختلف آب و هوایی از جمله بادهای تند و دماهای بالا داشته باشد.

ایستگاه کنترل زمینی متحرک

ایستگاههای کنترل زمینی اسکن ایگل با سه رادار در تک جهت و دو جهت دادههای ضبط شده را دریافت میکند و با استقرار ثابت و متحرک میتواند دادههای این پهپاد را دریافت کند.

نرمافزار ام.یو.اس.ای

همچنین نرمافزار آی.ام.یو.اس.ای به عنوان بخش نرمافزاری ایستگاه کنترل زمینی  به بررسی نحوه رصد، پرتاب و نقشه پرتاب اسکن ایگل توسط اپراتورها کمک میکند.

3- کنترل و فرمان:

حلقه دیگر از مجموعه پهپاد اسکن ایگل و ایستگاههای زمینی، ایستگاه کنترل و فرمان است که غالباً توسط ماهوارهها و آواکسها اداره میشود.

این ایستگاهها دارای یک پردازشگر تصویر و موتور جغرافیایی هستند که میتواند تصاویر را با فرمت اچ.۲۶۴ ذخیره و بررسی کند.همچنین بخش کنترل و فرمان وظیفه هدایت و کنترل سرعت پهپاد و آنالیز حسگرهای اسکن ایگل را بر عهده دارد.

کنترل آنلاین پهپاد از مرکز کنترل و فرمان

این پهپاد قادر است با دوربین الکترواپتیکی خود با قدرت نزدیکنمایی ۴ برابر دیجیتال و ۳۶ برابر اپتیکی، تصاویری از زمینه پیشرو در زاویه ۲ تا ۵۶ درجه و دوربین مادون قرمز خود  تهیه و به صورت کدگذاری شده به ایستگاه دریافت زمینی منتقل کند.

فرمان نوع اطلاعات ذخیره شده و مسیریابی دقیق نیز بر عهده این بخش است که توسط مجموعهای از اپراتورها به صورت آنلاین هدایت میشود.

علاوه بر مجموعهای که در بالا عنوان شد، بخش دیگری نیز وجود دارد که وظیفه بازیابی اطلاعات پهپاد را در صورت هک شدن یا نفوذ را بر عهده دارد که غالباً توسط آنتنهای بیسیم هدایت از راه دور ثابت و متحرک در خود ذخیره میکند.

سهگانه مطرح شده به طور کلی بازوهای اسکن ایگل در جاسوسی هستند که شامل بخش پرتاب، هدایت و فرمان هستند و علاوه بر پهپاد مورد نظر ایجاد خلل در هر یک از ایستگاهها فعالیت اسکن ایگل را با خلل مواجه میکند.

از ویژگیهای برجسته این پهپاد انتقال اطلاعات با کیفیت به مراکز ثبت داده است.همچنین قادر است با رصد کشتیها فعالیتهای اقتصادی را نیز زیر نظر بگیرد که البته از این پهپاد در کنترل چاههای نفت عراق در زمان اشغال این کشور توسط آمریکا استفاده میشد.

مشخصات و ویژگیهای پهپاد اسکن ایگل

این پهپاد در ابتدا یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک و کم هزینه بود که در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت نوپای «insitu» که یکی از شرکتهای تابعه بوئینگ به منظور نظارت بر مناطق دریایی در هنگام ماهیگیری ساخته شد. البته این شرکت در ابتدا به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز نمود. اسکن ایگل نمونه تقویت شده پهپادهای سی اسکن است که از آن برای جمع آوری اطلاعات جوی و جاسوسی علیه شناورهای دریایی و ردیابی ناوهای جنگی استفاده میشود. هم اکنون از پهپادهای اسکن ایگل علاوه بر ارتش آمریکا در نیروهای نظامی کانادا و استرالیا نیز استفاده میشود. در واقع اسکن ایگل نتیجه همکاری استراتژیک شرکت بوئینگ و شرکت اینسیتو است. تکنولوژی به کار رفته در این پهپاد نمایش موفقیت آمیزی از خود داشته است.

ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد و از ماه اوت ۲۰۰۴ برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.

مشخصات بارز و عملیاتی اسکن ایگل

اسکن ایگل، هواپیمایی کوچک، کم هزینه، پر استقامت و غیرمسلح است که توسط شرکت اینسیتو، از زیرمجموعههای شرکت بویئنگ، طراحی و ساخته شد. این پهپاد در ابتدا بر اساس نوعی نیاز بازرگانی طراحی و ساخته شد.

طراحی و توسعه

اسکنایگل محصول مشترک اینستو و بوینگ است. فناوری پیشرفته این پهپاد به عنوان سامانهای هوایی که بدون سرنشین و قابل حمل بسیار موفقیتآمیز بوده است. از این پهپاد برای گشتزنی در میدان نبرد استفاده میشود و از آگوست ۲۰۰۴ این پهپاد مورد استفاده ارتش آمریکا در عراق بوده است.

این پهپاد پیشرفته برای استقرار و راهاندازی نیازی به باند ندارد. در واقع، این پهپاد برای پرواز از یک پرتابگر استفاده میکند.

برای عملیات در آب و هوای بسیار گرم و یا سرد نیز این پهپاد میتواند به پوشش مقابله کننده با حرارت و همچنین ضد یخ مجهز شود.

اما اگر تصور میکنید که این پهپاد کوچک توانا نیست باید بگوییم که در اشتباه هستید. " اسکن ایگل " با داشتن یک موتور ملخی با دو ملخ توانی در حدود ۰٫۹۷ کیلووات را تولید میکند. با توجه به وزن سبک سازه این توان میتواند اسکن ایگل را تا نزدیک به ۲۰ ساعت در آسمان نگاه دارد. این پهپاد میتواند در ارتفاعی در حدود ۴۸۰۰ متری از سطح زمین با سرعت نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

این موتور برای این مدت پرواز طولانی به تنها ۴ کیلو و ۳۰۰ گرم سوخت نیاز دارد. فراموش نکنید که عمده پرنده های بی سرنشین که از موتورهای پیستونی بهره میبرند یک هدف عمده را دنبال میکنند و آن هم بحث کاهش تشعشعات فروسرخ است.

در سال ۲۰۰۹، بویئنگ و اینستو اعلام کردند که مدل عقاب شب را طراحی کردهاند که نوعی مدل تغییر یافته اسکن ایگل است. این مدل جدید دارای دوربین عملیات در شب نیز است.

در آگوست ۲۰۱۰ شرکت بوئینگ اعلام کرد که برای کنترل اسکن ایگل از ایستگاههای کنترلی راه دور دست به برنامهریزیهایی زده است.

در جولای ۲۰۱۱، تیمی از طراحان اسکن ایگل و یک پهپاد دیگر برای تحقیق و بررسی در مورد نوع جدیدتری از این سامانه دست به یک پروژه تحقیقاتی مشترک زدند.

دوربین:

اسکن ایگل دارای یک دوربین هوشمند ثابت بسیار سبک است و بر روی هواپیما نصب میشود؛ این پهپاد میتواند تا ۱۰۰ کیلومتر برد ارتباطی خود را با مرکز حفظ کند و بیش از ۲۰ ساعت به پرواز ادامه دهد. طول بال هواپیما در حدود ۱۰ فوت است و تا ۷۵ گره دریایی هم سرعت دارد.

مشخصات فنی پهپاد Scan Eagle

استقامت پروازی: ۲۴ ساعت
سقف پرواز: ۵۰۰۰ متر
حداکثر سرعت افقی: ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت
سرعت گشت زنی: ۹۱ کیلومتر بر ساعت
نیروی محرکه: موتور ۲ زمانه. ۱٫۴ کیلووات؛ ۱٫۹ اسب بخار
سوخت: گازوئیل
سیستم ردیابی: جی پی اس
وزن سازه خالی: ۱۳٫۱ کیلوگرم.
حداکثر وزن در زمان پرواز: ۲۰ کیلوگرم.

سابقه عملیاتی

این پهپاد در سال ۲۰۰۵ وارد ارتش آمریکا شد؛ به غیر از ارتش آمریکا، استرالیا در حال حاضر نیز از این پهپاد استفاده میکند، در سال ۲۰۰۸ نیز کانادا اعلام کرد از این پهپاد برای عملیات خود در افغانستان استفاده میکند.این پهپاد از آوریل ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۵۰۰ هزار ساعت پرواز داشته است.

شایان ذکر است Scan Eagle" نامی است که این پهپاد آمریکایی را در ناتو با آن میشناسند؛ "عقاب تصویربردار" آمریکایی که از عرشه ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس با مأموریت جاسوسی مراکز نظامی حساس و هستهای به حریم هوایی کشورمان وارد شده است به رغم جثه کوچک دارای دوربینهای پیشرفته جاسوسی با آخرین فناوریهای روز جهانی است.

پس از شکار RQ۱۷۰ آمریکایی توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آمریکا ساخت و به کارگیری بیشتر پهپادهای کوچک را در دستور کار خود قرار داد تا از پوشش راداری ایران عبور کند اما شکار این عقاب اسکنر آمریکایی ثابت میکند که سامانه های راداری و پدافندی مدافعان هوشیار و بیدار آسمان ایران اسلامی، اجازه هیچگونه تحرکی را به پرندگان جاسوس و متخاصم دشمن نخواهند داد.

باید گفت که اصولاً " اسکن ایگل " در بحث طراحی بدنه فاقد اصولاً دقیق پنهان کاری به مانند پهپادی مثل " RQ-۱۷۰ " است اما ترکیب سازه کوچک و موتوری با تشعشع فروسرخ پایین شناسایی آن را مشکل میکند.

اما مسئله اصلی در مورد " اسکن ایگل " محموله ای است که توسط آن حمل میشود. این پهپاد یک محموله دو کیلوگرمی را حمل میکند که در کنار 4 کیلوگرم سوخت همراه آن وزن 6 کیلویی قابل حمل آن را تشکیل میدهد. این محموله در بخش دماغه جلویی این پهپاد نصب میشود که میتواند با توجه به مأموریت تغییر کند. به صورت استاندارد این پهپاد یک دوربین تصویر برداری با قابلیت تهیه تصاویر فروسرخ و عادی با کیفیت ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل را دارد.

در مأموریتهای دیگر این پهپاد میتواند با سامانه های متفاوتی مثل: سیستم تشخیص عوامل شیمیایی و بیولوژیکی در میدان نبرد، سامانه تشخیص میدانهای مغناطیسی و حسگرهای الکترو اپتیکال نیز مجهز شود. از دیگر تواناییهای اسکن ایگل که در سالهای اخیر و با توجه به تجربیات اخیر در جنگ در خاورمیانه به آن اضافه شده است بحث سامانه ای است که در زمان اسکورت کاروانها در صورت شلیک یک تک تیرانداز به کاربران اجازه میدهد که به سرعت مکان تیرانداز را کشف کند.

" اسکن ایگل " از یک باند انتقال داده یو اچ اف با توان ۹۰۰ مگاهرتز و یک لینک باند اس با توان ۲٫۴ گیگاهرتز برای انتقال تصاویر زنده بهره میبرد. این توان ارسال زنده تصاویر در آوریل ۲۰۰۹ میلادی به کمک یگان عملیات ویژه نیروی دریایی آمریکا " Navy Seal Team ۶ " در اقیانوس هند آمد.

در این حادثه دزدان دریایی کاپیتان یک کشتی آمریکایی را در درون یک قایق نجات به گروگان گرفته بودند که پهپاد اسکن ایگل با پرواز بر فراز این قایق توانست نمایش مناسبی را از وضعیت گروگان و گروگان گیرها را برای نیروی های سیل مشخص کرده و به آنها کمک کند تا با 3 شلیک همزمان دزدان دریایی را از پای در آورده و کاپیتان " ریچارد فلیپس " را نجات دهند.

دو برنامه دیگر که در سالهای اخیر بر روی " اسکن ایگل " صورت گرفته است از قرار نصب کوچکترین رادارهای روزنه مصنوعی دنیا بر روی اسکن ایگل است که به آن این توانایی را میدهد تا تصاویر بسیار با کیفیتی را از سطح زمین به صورت زنده به تیم کنترل کننده خود ارسال کند.

حرکت دوم بحث نصب و ایجاد توان کنترل " اسکن ایگل " از دورن هواپیماهای آواکس سری " E-۳ " نیروی هوایی آمریکا است. این مسئله اجازه میدهد تا سایر بخشهای نیروهای مسلح آمریکا نیز در کمترین زمان ممکن از اطلاعات بدست آمده از این پهپاد استفاده کنند.

در بحث به پرواز درآوردن نیز این پهپاد از سامانه پرتاب گر بادی استفاده میکند که اسکن ایگل را با سرعت اولیه ۲۵ متر بر ثانیه به هوا پرتاب میکند. این سیستم قابلیت نصب بر روی کشتی و استفاده بر روی زمین را دارد. در بحث بازیابی نیز این پهپاد از سیستمی با نام " آویز آسمان " استفاده میکند. این سیستم شامل کابلی آویزان از چرثقیلی متحرک به ارتفاع ۱۵ متر است که پهپاد به صورت اتوماتیک به سمت آن پرواز کرده و توسط این کابل گرفته میشود.

این پهپاد نظامی بنا بر اطلاعات موجود در سایت شرکت سازنده دارای مشخصاتی به شرح زیر است:

Performance

·         Endurance: 24+ hours

·         Ceiling: 19,500 ft / 5,944 m

·         Max horizontal speed: 80 knots / 41 m/s

·         Cruise speed: 48 knots / 25 m/s

 

System features

·         Propulsion: 1.9 hp (1.4 kw), 2-stroke engine

·         Fuel: Gasoline (100-octane, unleaded, non-oxygenated gas) or heavy fuel (JP5, JP8, Jet-A)

·         Navigation: GPS / inertial

·         Launch: Pneumatic catapult

·         Recovery: SkyHook wing tip capture

 

Dimensions

·         Wingspan: 10.2 ft / 3.11 m

·         Length: 4.5 ft / 1.37 m

 

Weights

·         Empty structure weight: 28.8 lb / 13.1 kg

·         Max takeoff weight: 44.0 lb / 20.0 kg

 

Upgrades

·         AIS for maritime domain awareness

·         Heavy fuel engine with 28 hours endurance

·         Hush engine for reduced acoustic signature

·         Mid-wave IR sensor for Increased nighttime resolution

·         Mode C transponder for aircraft deconfliction

·         ROVER support

سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعتی و مداومت پروازی حدود ۲۴ ساعت در ارتفاع ۶ هزار متری، این امکان را به پهپاد میدهد تا بتواند با جثه کوچک خود مسافت های نسبتاً بلندی را برای انجام مأموریت های خود که اغلب جاسوسی و شناسایی مناطق و مراکز خاص است طی کند و اطلاعات کسب شده را به کاربران خود ارسال کند. این همان مأموریتی است که اغلب پهپادهای بیگانه در آسمان ایران دنبال میکنند. این پهپاد همچنین قابلیت رهگیری ارتباطات را از فاصله ۱۰۰ کیلومتری دارد.

مورد دیگری که باعث مقبولیت و استفاده گسترده از این پهپاد در مأموریت های مختلف شده است، نحوه برخاست و فرود منحصر به فرد آن است که این امکان را برای کاربران آن فراهم میآورد تا بدون استفاده از باند در فضای نسبتا کوچکی آن را به پرواز در آورده و همچنین بازیابی نمایند. پهپاد اسکن ایگل برای آغاز پرواز از سامانه پرتابگر پنوماتیکی کاتاپولت (Pneumatic catapult) که نحوه کار آن به طور کلی انتقال نیرو و انجام کار توسط انرژی نهفته در سیالی از نوع گاز است، بهره میبرد. این سامانه به دلیل حمل و نقل نسبتاً آسان و همچنین نصب بروی انواع شناورها برگ برنده ای برای این پهپاد به شمار میرود.

پهپاد تاکتیکی اسکن ایگل برای انجام فاز فرود نیز از روش ابداعی "SkyHook wing tip capture" بهره میبرد. در این روش از یک بازوی بلند که یک سیم (یا کش) به طور عمودی از آن آویخته شده است، برای به دام انداخت این پهپاد استفاده میشود. این سیستم در پهپاد هایی که بال با زاویه عقبگرد (sweepback) دارند قابل استفاده است. سیم آویخته شده پس از برخورد با بال پهپاد به قلاب انتهای بال هدایت میشود. این سامانه فرود به وفور در عملیاتهایی دریایی پرواز پهپاد اسکن ایگل استفاده میشود. البته یکی از موارد اصلی استفاده از این پهپاد در عملیاتهای دریایی، بالا بردن توان شناسایی و ردگیری در دریاست چون شناورهای دریایی به دلیل انحنای کره زمین با بهترین رادارهای خود نیز نمیتوانند به صورت مستقیم بیش از حدود ۳۰ کیلومتر از سطح دریا را رصد کنند و برای رفع این ضعف از ادوات و تجهیزات دیگری نظیر پهپاد ها استفاده میکنند.

این پهپاد با همه قابلیتهای خود در چنگال تورهای راداری و جنگ الکترونیک یگانهای های نیروی دریایی سپاه گرفتار شد رویدادی که  فضا را همچون گذشته برای حضور نیروهایی آمریکایی تنگ و تنگ و تنگتر میکند. پیشرفت شگرف ایران در تمام حوزه های نظامی از جمله آفندی و پدافندی واقعیتی است که آنان باید بپذیرند و دوری از این واقعیتها برای آنها به نوعی فرار به جلو تلقی خواهد شد. توسعه سیستمهای راداری بومی و جنگ الکترونیک در نیروهای نظامی کشور و ارتقای آنها از همه جهات به دست نیروهای متخصص نظامی و دانشگاهی کشور باعث رصد دقیق و لحظه ای کلیه تحرکات نیروهای نظامی فرا منطقهای شده است و این متخصصان به این توانمندی رسیدهاند که با کشف پهپاد های مزاحم و قطع ارتباط آن با ایستگاه های زمینی و سپس نفوذ به سیستمهای پیچیده آن، کنترل آن را به دست گیرند که این دستاوردی بسیار بزرگ، ثمره تلاشهای زیادی است که در طی سالیان دراز به را تحقق آن صورت گرفته است.

اهدای پهپاد اسکن ایگل ساخت سپاه به روسیه

سرلشکر خلبان ویکتورنیکولایویچ بوندرف فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه در دیدار با سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضا سپاه پاسداران در محل ستاد فرماندهی این نیرو با اشاره به توانمندیها و ظرفیتهای سپاه پاسداران اظهار داشت: نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران ظرفیتهای بسیار بزرگی دارد و به توانمندیهای بسیار بزرگ و چشمگیری رسیده است.

وی افزود: آنچه من امروز مشاهده کردم نمایانگر این موضوع است که سپاه خیلی جلوتر از زمان قدم برداشته است.
 
سردار حاجی زاده نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات انجام شده با فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه، اظهار داشت: موضوعات مورد علاقه طرفین به خوبی در این نشست مورد بحث قرار گرفت که نتیجه مذاکرات بسیار خوب ارزیابی میشود.
 
وی با اشاره به اهدای یک نمونه واقعی از پهپاد اسکن ایگل ساخت سپاه پاسداران به روسیه، افزود: پهپاد ساخته شده توسط سپاه نماد بخشی از توانمندی فنی و تکنیکی ایران اسلامی است که امروز یک نمونه واقعی از آنرا به عنوان هدیه به سرلشکر ویکتورنیکولایویچ بوندرف و مردم روسیه تقدیم کردیم.

نظر شما
پربیننده ها