شناسایی 100 بیمار مبتلا به سیلیاک در مازندران

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشک مازندران از برگزاری کنفرانس شناسایی بیماران مبتلا به سیلیاک خبر داد و گفت: از زمان شروع طرح غربالگری این بیماران در استان حدود 100 بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی شدند.
کد خبر: ۷۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ - 04March 2016

شناسایی 100 بیمار مبتلا به سیلیاک در مازندران

به گزارش گروه استانهای دفاع پرس، رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مرکز ریجستری در ساری راهاندازی شده است، افزود: بانک اطلاعاتی از بیماران مبتلا به سیلیاک تهیه شد و این بانک اطلاعاتی در حال تکمیل است که در کنار تهیه بانک اطلاعاتی بحث کمکرسانی به این بیماران نیز در برنامه کاری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که برای این بیماران باید مد نظر قرار گیرد تهیه مواد غذایی مناسب است، به این دلیل که این بیماران به گلوتن در آرد گندم و جو حساسیت دارند و بیماری هم به دلیل وجود گلوتن در آرد جو و گندم ایجاد میشود.

ملکی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در کنفرانس امروز انجام شد معرفی بیماران مبتلا به سیلیاک بود که این بیماران از تجربیات همدیگر نیز استفاده کردند و همچنین شرکتهای تولیدکننده غذای مورد نیاز این بیماران را به آنها معرفی کردیم.

ملکی به همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران با دانشگاه علوم پزشکی مازندران در زمینه بیماریهای گوارش و کبد اشاره کرد و افزود: در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اقدامات خوبی برای تامین نیازمندیهای بیماران سیلیاکی نیز انجام شد.

 بیماری سیلیاک نوعی آنتروپاتی وابسته به سیستم ایمنی است که در افرادی با استعداد ژنتیکی به دنبال مصرف گلوتن نمود پیدا میکند.

گلوتن یک پروتئین محلول در الکل است که در بسیاری از غلات مانند گندم، جو و چاودار یافت میشود، علائم بیماری بسیار متنوع بوده و اشکال بالینی مختلفی دارد، شکل کلاسیک بیماری، معمولا در طی 6 تا 24 ماه نخست زندگی و پس از شروع رژیم غذایی مکمل و با مصرف گلوتن ظاهر میشود و با علائمی مانند اسهال مزمن، استفراغ، درد شکمی، نفخ شکم و بیاشتهایی بروز میکند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار