رویترز گزارش داد:

ترکیه و ایران به دنبال مدیریت اختلافات‌شان هستند

خبرگزاری رویترز با اشاره به سفر نخست وزیر ترکیه به ایران گزارش داد: تهران و آنکارا علیرغم وجود اختلافات‌شان بر سر سوریه، توافق کردند که باید برای پایان دادن به مناقشات فرقه‌ای در منطقه با یکدیگر همکاری کنند.
کد خبر: ۷۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ - 06March 2016

ترکیه و ایران به دنبال مدیریت اختلافات‌شان هستند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از خبرگزاری رویترز؛ ایران و ترکیه ، دو کشوری که در سوریه در دو جبهه مقابل قرار دارند در دیدار روز شنبه مقامات دو طرف در تهران به این توافق دست یافتند که باید برای پایان دادن به مناقشات در خاورمیانه از جمله از طریق حمایت از آتش بس شکننده سوریه با یکدیگر همکاری کنند.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه اظهار کرد: ممکن است ما دیدگاههای متفاوتی داشته باشیم اما نمیتوانیم تاریخ و جغرافیای خود را تغییر دهیم. برای تهران و آنکارا بسیار اهمیت دارد که برای پایان دادن به جنگ میان برادرانمان در منطقه ، برای توقف مناقشات فرقهای و نژادی، جنبههای فکری مشترکمان را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: ما بر این باوریم که مسائل منطقهای باید توسط کشورها و ملتهای منطقه حل و فصل شود. همکاری ایران و ترکیه قطعا برای برقراری یک صلح پایدار در منطقه موثر خواهد بود.

به گزارش رویترز، دیدار مقامات ایران و ترکیه به میزان زیادی روی آتش بس سوریه که نزدیک به پنج سال است درگیر جنگ داخلی است، متمرکز بود. همچنین کسب منافع تجاری پس از تحریمهای ایران دیگر موضوع مورد بحث میان دو کشور بوده است.

به گفته داوود اوغلو لغو تحریمها به معنی این است که این دو کشور همسایه به راحتی میتوانند هدف تجاری پیشین خود را یعنی افزایش تبادلات تجاری تا سقف سالانه 30 میلیارد دلار تحقق بخشند.

بر اساس گزارش موسسه آمارهای ترکیه، تجارت میان تهران و آنکارا در سال 2015، 9/7 میلیارد دلار بوده است. ترکیه در رقابت با کشورهای اروپایی که مایل به ورود به بازار ایران پس از اجرای توافق هستهای هستند، به دنبال روابط نزدیکتر با تهران است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار