به مناسبت سالروز کوچ پرستوهای عاشق؛

"لاله‌های رسانه" چراغی روشن در راه انقلاب

روزی که آن‌ها همانند همیشه با عشق به دنبال انجام وظیفه و رسالت خطیر خود بودند نمی‌دانستند برای آخرین بار قلم به دست می‌گیرند.
کد خبر: ۷۳۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰ - 05December 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، اصحاب رسانه در هنگام برگزاری رزمایشها با به تصویر کشیدن شلیک موشکها و تیرها به سوی دشمنان فرضی، در واقع اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به رخ دشمنان نشاندار ایران و زخمخوردگان از انقلاب اسلامی میکِشند.

خبرنگاران همواره با قلم خود در راه حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و اطلاعرسانی صحیح و به موقع تا پای جان ایثار میکنند و هرگز دست از تلاش شبانهروزی خود بر نمیدارند، چرا که عشق و علاقه توأم با یکدیگر در وجودشان آمیخته است.

صاحبان قلم با اشتیاق ماموریت خود شور و حال خاصی در به انجام رساندن وظیفه خود داشتند و منتظر بودند تا هر چه زودتر به محل همایش برسند و بتوانند اقتدار و عظمت نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران را به تصویر و رخ جهانیان بکشند.

حماسهنگاران ایران زمین، در روز 15 آذر 1384 روزی که برای انجام تکلیف و وظیفه خود مشتاقانه حرکت میکردند فقط به فکر اجرای کار و رسالتشان بودند تا بتوانند به درستی فعالیت کنند.

خبرنگاران و اصحاب قلم هرگز از انجام رسالت خود دور نخواهند ماند و برای نشان دادن اقتدار و عظمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تا پای جان ایستاده اند.

امروز پانزدهم آذر ماه یادآور فاجعه دلخراش و جانسوزی است که خانواده خبرنگاران و جامعه رسانهای را عزادار کرد.

در آن روز سرد پائیزی انتشار خبر سقوط هواپیمایی C130 که قرار بود اصحاب رسانه را جهت پوشش خبری مانور جان بر کفان ارتش به چابهار ببرد جامعه را به اغما فرو برد. بر همین اساس با برخی از اصحاب قلم به گفتوگو نشستیم.

***یاد شهدای سانحه C130 برای همیشه در جامعه رسانهای باقی خواهد ماند
 
احمد بهروزی، یکی از پیشکسوتان عرصه رسانه گفت: شهادت همکارانمان که از فعالان رسانهای در حوزه فرهنگ دفاع مقدس نیز بودند و در کارنامه درخشان خود آثاری تاثیرگذار برجای گذاشتند داغی سنگین برای اصحاب رسانه بود.
 
بهروزی افزود: شهادت خبرنگاران بیانگر آن است که اهالی رسانه در انجام وظیفه خطیر خود که همانا اطلاعرسانی دقیق است جانفشانی کرده و تاکنون برترین فرزندان خود را در این راه از دست دادهاند.

وی خاطرنشان کرد: یاد شهدای سانحه C130 برای همیشه در جان و جسم جامعه رسانهای باقی خواهد ماند و مطمئنا راه شهدای دفاع مقدس و اصحاب رسانه تا ابد جاودانه خواهد ماند.
 
***ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند اهتمام همه رسانهها است
 
سید هادی کسایی زاده، سردبیر مجله شهدای اسلام گفت: زمانی که نام شهدای رسانه می آید نام  شهید "علیرضا افشار" برای همگان تداعی می شود چرا که یک کوچه، پایگاه آتش نشانی و مدرسه به نام علیرضا افشار نامگذاری شده است، اما متاسفانه از دیگر شهدای رسانه کمتر نام برده میشود و آن هم محدود به سالگردشان است.

کسایی زاده اذعان داشت: علیرغم اینکه اکثر شهدای رسانه تهرانی بودند اما شورای شهر کوچهای را به نام این شهدا ثبت نکرده است.
 
سردبیر مجله شهدای اسلام ادامه داد: برگزاری همایش و یادوارههای شهدای رسانه بسیار اندک و محدود است، در حالی که بار اصلی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور به دوش رسانهها است.
 
این خبرنگار پیشکسوت حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: رسانههای ما در دهههای اخیر در حالی شهید تقدیم انقلاب کردند که موضوع دفاع مقدس در رسانهها کمرنگ بود و آن طور که باید کار نمیشود.
 
این خبرنگار خبرگزاری مهر افزود: خبرگزاری فارس، ایسنا و تسنیم در حوزه دفاع مقدس فعالیت میکنند، اما خبرگزاری مهر موضوع دفاع مقدس را از حوزههای خبری خود حذف کرده و دیگر در این راستا کار نمیکند. همچنین روزنامه جوان، جمهوری اسلامی، یا لثارات به شکل مطلوب و مناسب در حوزه دفاع مقدس فعالیت فعال هستند.

کسایی زاده ادامه داد: روزنامههای پرمخاطب از جمله همشهری، جام جم، شرق، آرمان، هفت صبح و تهران امروز در زمینه دفاع مقدس فعالیت چشمگیری ندارند.
 
سردبیر مجله شهدای اسلام اذعان داشت: زمانی که نام دفاع مقدس به میان میآید تصور همه بر این نکته است که حتما باید خاطرات، وصیت نامه شهدا، تاریخچه عملیات انتشار یابد، در صورتی که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: "زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست"، باید به درستی از آنها یاد کرد.
 
کسایی زاده اظهار داشت: امروزه مشکلات درمانی جانبازان، مناسبسازی شهری، تاثیر آلودگی هوا بر جانبازان شیمیایی، بیمارستان جانبازان و بیمه این گروه وجود دارد که باید از سوی مسئولان مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد.
 
سردبیر مجله شهدای اسلام اضافه کرد: حدود 500 تا 600 هزار جانباز در کشور وجود دارد که برخی دارای درصد و برخی فاقد درصد جانبازی هستند.

کسایی زاده ادامه داد: 147 هزار پدر شهید از ابتدای انقلاب تاکنون از دست دادیم در صورتی که هیچ استفادهای از پدران شهیدان نشده است. آیا پدران شهدا نمی توانستند وارد شورای حل اختلاف شوند؟
 
این خبرنگار پیشکسوت حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: پدران شهید می توانستند هفته ای یکبار زنگ مدرسه را به صدا درآورند و در کلاس های برای دانش آموزان صحبت کنند و این اقدام در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش موثری دارد.
 
کسایی زاده با بیان اینکه تقدیر و تجلیل از خانوادههای شهدا فقط محدود به اهدای هدایا در همایشها است، گفت: این موضوع نشان می دهد که کار مناسبی در راستای ترویج فرهنگ شهادت هنوز به درستی انجام نشده است.
 
سردبیر مجله شهدای اسلام به تاسیس خبرگزاری دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: یکی از رسالتها و وظایف مهم خبرگزاری دفاع مقدس تحریک و تشویق خبرگزاریها و مطبوعات دیگر در راستای ترویج و انتشار موضوع و مطالب با رویکرد و محتوای دفاع مقدس و ایثار و شهادت است.

کسایی زاده ادامه داد: به عنوان خبرنگاری که مدت شش سال در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارم از خبرگزاری دفاع مقدس میخواهم که خبرنگاران حوزه دفاع مقدس در رسانهها را نقد کند و روزنامههایی را که در حوزه دفاع مقدس فعال نیستند معرفی کند، چرا که این کار موجب تشویق خبرنگاران در گرایش و انتقال و انتشار اخبار دفاع مقدس میشود. 
 
***خبرگزاری دفاع مقدس خانه خبرنگاران این حوزه باشد
 
سردبیر مجله شهدای اسلام افزود: خبرگزاری دفاع مقدس باید تبدیل به مرجع شود تا دیگر رسانهها و خبرگزاریها بتوانند از آن بهره بگیرند و استفاده کنند. خبرگزاری دفاع مقدس، اسامی خبرنگاران را داشته باشد و خانه خبرنگاران حوزه دفاع مقدس باشد.
 
***شهادت شهدای  C130 (اصحاب رسانه) تداوم راه شهدای دفاع مقدس است

ناصر ملایی، سردبیر سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری ایسنا نیز در این زمینه گفت: در راه حفظ آرمانهای امام(ره) وانقلاب باید تلاشهای بیشتر و گستردهتری صورت گیرد.
 
ملایی اذعان داشت: شهدای  C130 در حال انجام وظیفه خطیر خود و پوشش خبری مانور بودند و در حقیقت رزمایش و مانورها نمایش اقتدار ملت ایران به ابرقدرتها است و این اقتدار حاصل خون شهدای هشت سال دفاع مقدس است.
 
سردبیر سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری ایسنا افزود: شهیدان با نثار جان خود آرامش و امینت را به کشور هدیه کردند و نباید یاد شهدای خبرنگار دفاع مقدس نیز فراموش شود، چرا که آنها نیز در راه انتشار اخبار و رسالت خبررسانی جنگ و دفاع مقدس جان خود را تقدیم انقلاب کردند.

ملایی خاطرنشان کرد: رسانهها در دوران دفاع مقدس و زمان حاضر وظیفه خطیر و رسالت مهم خود را در انتقال اخبار به موقع و درست انجام می دهند، در حالی که عشق با کارشان عجین شده است.
 
سردبیر سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه جمعآوری تعداد بسیاری از اسناد جنگی نیز بر عهده رسانه ها بوده است، گفت: رسانهها در حال حاضر بیشتر از زمان دفاع مقدس رسالت اطلاع رسانی و انتقال ارزش ها و اهداف دوران جنگ را بر عهده دارند.

ملایی اظهار کرد: شهادت شهدای  C130 در راه انتشار اخبار پیشرفت و توسعه کشور روی داد و قطعا آنها نیز همانند شهدای دوران هشت یال دفاع مقدس حماسه ای دیگر را خلق کردند.

سردبیر سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: اگر دوران دفاع مقدس و شهادت و ایثارگری شهدا و جانبازان تبیین نشود در آینده تحریفهایی ایجاد میشود. ایجاد تحریف سبب میشود تا تاریخ اصلی و حقیقی دفاع مقدس از بین برود.
 
ملایی خاطرنشان کرد: رسانه ها و خبرنگاران در تداوم راه شهدا و ایثارگری جانبازان رسالت و نقش مهم و موثری دارند، چرا که رسانه دارای استعدادها و ظرفیت های بالقوهای هستند که این تواناییها می توانند به بالفعل تبدیل شوند.

سردبیر سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه جامعه رسانهای می تواند در فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ دفاع مقدس نقش آفرینی کنند، اذعان داشت: خبرگزاری دفاع مقدس میتواند در گسترش و نهادینه کردن سبک زندگی دینی و اسلامی موثر باشد.

ملایی گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار وشهادت و دفاع مقدس، تحقیق و پژوهش به درستی انجام نمیگیرد، چرا که ضعف ها در عرصه تحقیقات مشخص شده و رفع میشود و میتوان مطالب بسیاری را در زمینه دفاع مقدس به نسل جوان بازگو کرد.
 
یادآور میشود، سقوط هواپیمای ترابری ارتش ایران در تهران بر روی منازل مسکونی که حدود ساعت ۱۴ روز ۱۵ آذر ۱۳۸۴ (۶ دسامبر ۲۰۰۵) روی داد ۱۲۸ کشته و ۱۳۲ زخمی برجا گذاشت.

این هواپیمای باری- نظامی از نوع c-۱۳۰ بود و ۹۴ مسافر شامل اعضای ارتش و خبرنگاران را برای پوشش خبری رزمایش عاشقان ولایت که در چابهار در جنوبشرقی ایران برگزار میشد، از تهران به بندرعباس میبرد.

زهرا آخوندی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهتاب امینی
|
-
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
0
0
چه قدر خوبه که همیشه و در طول سال از شهدا یادشود نه فقط مناسبتی باشد.
نظر شما
پربیننده ها