شنیدنی هایی از آزادی خرمشهر؛

31سالگی غرور آفرین ترین تاریخ ایران مبارک باد

توجه کنید .... هم میهنان عزیز توجه فرمایید ،هم اکنون به خواست خداوند متعال ... شهر خرمشهر آزاد شد .. خونین شهر آزادشد
کد خبر: ۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷ - 24May 2013

31سالگی غرور آفرین ترین  تاریخ ایران  مبارک باد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، خیلی خوشحال شدم ... نمی دانم دقیقآ چقدر از اعلام این خبر گذشته بود اما فورا از ماشین پیاده شدم تا این خبر خوش را به آن رزمنده چشم انتظار بدهم ... به محض این که بالای سرش رسیدم ... دیدم در خواب عمیقی فرو رفته .. چهره اش دیگر خسته و درناک به نظر نمی رسید ... تکانش دادم .... برادر .... برادر ...  بهیار با اندوه گفت : جناب سروان او همین چند دقیقه پیش تمام کرد...   نمیدونم فهمید که شهرش آزاد شده یا نه ...؟ ولی مطمئن هستم روح او هم با خرمشهر آزاد شد....

سوم خرداد ماه 1361 همواره در تاریخ کشور ایران اسلامى یادآور ایثارگری ها، رشادت ها و حماسه هاى پرشور فراموش نشدنى است. خرمشهر شهر خون و قیام، از جمله شهرهاى کشورمان است که سمبل مقاومت و ایثار در دفاع مقدس به شمار مىرود. این شهر نمونه بیش از یک ماه مقاومت مظلومانه بزرگ مردانى است که مفاهیم ایثار و جهاد و شهادت را به بالاترین درجه رسانده و با اتکال به خداوند بزرگ زیر باران آتش تهاجم تانکهاى چندین لشکر عراق مردانه ایستادند و یکى از پس دیگرى به سوى معبود خود شتافتند و به مقتداى خود "حسین"(ع) پیوستند.

عملیات بیتالمقدس در واقع آخرین حلقه از استراتژى آزادسازى سرزمینهاى اشغالى کشور بود که به تأمین تمامیت ارضى کشور انجامید و علاوه بر آن مهمترین منطقه استراتژیک جنگ را از اشغال دشمن آزاد ساخت و جمهورى اسلامى ایران را در موضعى کاملاً برتر قرار داد.

عملیات بیت المقدس یکى از طولانىترین عملیاتها در دوران دفاع مقدس بود که 26 روز مداومت داشت. اجراى عملیات عبور از رودخانه که از پیچیدهترین و مشکلترین نوع عملیات رزمى چه از نظر طرح ریزى و چه از نظر اجرا و چه از نظر تدارک وسایل ویژه است. بویژه آن که عملیات عبور در مقیاسىوسیع (حدود 5 لشکر) و با وجود محدودیتهاى بسیار از نظر تجهیزات انجام گرفت.

تنها زن رزمنده در عملیات آزادسازی خرمشهر

فاطمهسادات نوابصفوی، فرزند شهید سیدمجتبی نوابصفوی از مبارزان جمعیت فدائیان اسلام، است که در عملیات آزادسازی خرمشهر در سال 61 به عنوان تنها زن رزمنده دوشادوش مردان به مبارزه پرداخت.

در مورد حضور فاطمه سادات در عملیات بیت المقدس چنین آمده است: «خانم فاطمه نواب صفوی، نوه شهید نواب صفوی، به عنوان دیده بان به طرف بهمن شیر رفته بود. او با اطلاعات مؤثر و مفیدی که از موقعیت دشمن می داد، در موفقیت عملیات نقش تعیین کننده ای را ایفا کرد. در آخرین دیدار او را در جنگ در حالی دیدند که پیکر شهیدی را با خود حمل می کرد. بعدا معلوم شد که وی از یک عملیات موفق چریکی بازمی گردد.»

کتاب "توفان سرخ" ، شرح آزادی خرمشهر از زبان دشمن

بانگاهی به کتاب«توفان سرخ» ازخاطرات سرهنگ عراقیعبدالعظیم الشکرچیاست که ویدر این کتاب می گوید:«من فرمانده گردان یکم تیپ ۴۱۹ بودم و به همراه نیروهای تحت امرم، درخرمشهر استقرار داشتیم، هنگامی که عملیات آزادی خرمشهر آغاز شد، زمین زیرپایمان به لرزه درآمد و ابری سرخ رنگ بر سقف آسمان چسبید واضطراب سربازان عراقی را دوچندان کرد.

شب قبل از عملیات روحیه ای بسیار عالی داشتیم، صدام حسین به دیدارمان آمد وگفت: «مطمئن باشید که بر روی زمین هیچ قدرتی وجود ندارد که بتواند محمره(خرمشهر) را از ما پس بگیرد.» نظامیان تحت تأثیر سخنان او قرار گرفته بودند و برایش کف می زدند. حتی بخاطر همین کف زدن ها و شعارها ما را مورد تقدیر قرار دادند، اما هنوز ازاین تقدیر و تشویقات لذتی نبرده بودیم که به فاصله یک روز، خرمشهر به دست صاحبان اصلی اش افتاد و ضربه ای گیج کننده به صدام وارد آمد، به گونه ای که هیچ گاه نتوانست بفهمد که این اتفاق چگونه رخ داد.»

شهادت 22 نفراز رزمندگان رامهرمز در آزادی خرمشهر

وقتی خبر آزاد سازی خرمشهر عزیزاز رادیو و تلویزیون به گوش رسید مردم رامهرمز چقدر شادمانی کردند اما طرف دیگر قضیه هم ناراحت کننده و دلخراش بود و شایعات داغ نسبت بهشهادت رسیدن وپرپر شدن عزیزانشان شنیده میشد. بله آن روز غوغایی دررامهرمز بر پا شده بود و خیلی سخت خبر شهادت حدودا  ۲۲ نفر از رزمندگان رامهرمز در سطح شهر پیچیده شد.

عملیات بیت المقدس در نگاه رسانه های جهان

نگاهی به اخبار و گزارش های منعکس شده از خبرگزاری ها، شبکه های مختلف تلویزیونی مطبوعات معتبر جهان درباره عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر نشان می دهد با وجود نگاه جانبدارانه و جهت دار در ارسال اخبار و اطلاعات یومیه در این باره جملگی این رسانه ها زبان اعتراف گشوده و با بهت و حیرت به شکست نیروهای عراقی در این عملیات اذعان کرده اند

عملیات پیروز بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۵ روزگردید، ضربه اساسی و تعیین کننده ای بر پیکر دشمن وارد ساخت و تمامی معادلات، و ذهنیت هایی را که درمورد توانایی و قابلیت های نظامی ایران وجود داشت، تغییر داد. بسیاری از کارشناسان نظامی تحلیل گران رسانه های خارجی، در برابر سرعت عمل و ویژگی های عملیاتی نیروهای ایرانی به هنگام فتح خرمشهر، غافلگیر، مبهوت و شگفت زده شدند.

در ساعت ۱۰:۵۵ دقیقه بامداد چهارشنبه، چهارم خرداد ۶۱ خبرگزاری های بین المللی، در گزارش هایی که با عنوان «بسیار مهم» از بغداد به سراسر جهان مخابره کرد برای نخستین بار ضمن استناد به بیانیه نظامی بغداد اعلام داشتند که عراق «تلویحا به شکست خود اعتراف کرده است. به نوشته وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری رسمی عراق _ آی.ان. ۱ _ طی یک اطلاعیه کوتاه ضمن آن که از خرمشهر با عنوان» بندر خرمشهر «نام برد، اعلام کرد: سخنگوی ارتش عراق اعلام کرده است بندر خرمشهر را ترک کرده و تا مرزهای بین المللی عقب نشینی کرده اند. این خبرگزاری افزود که عقب نشینی نیروهای عراقی، از روز یکشنبه اول خرداد ۱۳۶۱ آغاز شده است.»

همچنین وزیر امور خارجه آمریکا «الکساندر هیگ» رسما در شورای امور خاورمیانه وزارت خارجه شان می گوید: «پیروزی های اخیر ایران در جنگ با عراق برای آمریکا نگران کننده است و منافع غرب خصوصا آمریکا را در منطقه به خطر انداخته است.»

فتح خرمشهر به عنوان بزرگترین پیروزی سیاسی- نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال دوم جنگ، از اهمیت بسیاری برخوردار بود. در این عملیات توفیقات نظامی قابل توجهی از جمله آزادی 5400 کیلومتر مربع از سرزمین های اشغالی برای نیروهای ایران بدست آمد و دشمن متجاوز برای اجتناب از تلفات بیشتر و حفظ بصره، با سرافکندگی بسیار، از خاک ایران عقب نشست. این عملیات بزرگ و غرور آفرین (الی بیت المقدس) که با اهداف استراتژیک و تاکتیکی خاصی به انجام رسید، ضمن آنکه توانست در سه مرحله، خرمشهری را که در ساعت 30/16 روز چهارم آبان 1359 و پس از 35 روز مقاومت بی نظیر، سقوط کرده بود را در ساعت 11بامداد سوم خرداد 1361 آزاد سازد، تغییرات چشمگیری را در روند جنگ ایجاد کرد و ایران را در موضعی فرادست قرار داد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار