حرف‌های ناگفته‌ای از پشت «خاکریز پنهان»

«خاکریز پنهان» مجموعه‌ای مفصل از تاریخ دفاع مقدس است که از زبان «دکتر محمد حاجی‌خلف» بیان شده است.
کد خبر: ۷۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ - 15March 2016

حرف‌های ناگفته‌ای از پشت «خاکریز پنهان»

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مجموعه «تاریخ شفاهی» که حاصل مصاحبه نویسندگان با جانبازان، رزمندگان و آزادگان است به زوایای مختلف دوران دفاع مقدس میپردازد.

«خاکریز پنهان» یکی از کتابهای «تاریخ شفاهی» است که حاوی مصاحبههای «سیدحسن موسویطیب» با «محمد حاجیخلف» از آزادگانی است که 8 سال از عمر خود را در زندانهای عراق سپری کرده است.

این کتاب همچنان که از نامش پیداست به ادامه مبارزه رزمندگان در زمان اسارت با رژیم بعث میپردازد. چرا که این رژیم بدلیل پایبند نبودن به هیچ اصولی رفتار مناسبی با آنها نداشته و در واقع زندانها را تبدیل به میدان جنگی نابرابر تبدیل کرده بودند.

قسمتی از متن کتاب

« اینجا زندان در زندان و برای ما سختتر بود. شما تصور کنید بچههای آسایشگاه چه وضعیتی داشتند. ما در این اتاق احساس میکردیم آنها آزادند و ما زندانی هستیم! واقعیت مطلب هم این بود. به آنهایی که اسیر بودند میگفتیم آزادند و ما زندانی هستیم. حالا خوب اسارت چه بود که ما اسم آن را آزادی بگذاریم! تا چه رسد به این مرحله که ما در آن قرار داشتیم.

تا قبل ازغروب آفتاب بچهها بیرون بودند و ما ار پنجره به آنها نگاه میکردیم. ممنوع بود که بچهها نزدیک ما بشوند.

کنار پنجره ایستاده بودیم و بچهها را از دور میدیدیم. بعضی مواقع دستی تکان میدادیم. این باعث مشغول شدن ما بود. اما بچهها که به داخل آسایشگاه میرفتند این هم جمع میشد.»

درباره کتاب

«خاکریز پنهان» در سه بخش «تولد تا جنگ»، «جبهههای جنگ» و «اسارت» بر اساس پرسش و پاسخ تنظیم شده است. این شیوه از این جهت که خواننده بیواسطه با فضای جبهه و اسارت رزمندگان روبهرو میشود نکته مثبتی برای کتاب محسوب میشود به ویژه آنکه این اثر و همه مجموعه «تاریخ شفاهی» جزء کتابهای مرجع و قابل استنادی است که میتواند مورد استفاده پژوهشگران در این حوزه قرار بگیرد.

«خاکریز پنهان» به کوشش «فرامرز نوروزی» 496 صفحه و 2000 نسخه توسط «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس» منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار