سرهنگ حسن نیا؛

رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین نه تنها از عید، بلکه از جانشان گذشتند تا فتح بزرگ را نصیب مردم ایران نمایند

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان گفت: در عید سال 1361 رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین نه تنها از عید، بلکه از جانشان گذشتند تا پیروزی و فتح بزرگ را نصیب مردم ایران نمایند.
کد خبر: ۷۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ - 25March 2016

رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین نه تنها از عید، بلکه از جانشان گذشتند تا فتح بزرگ را نصیب مردم ایران نمایند

به گزارش دفاع پرس از استان گلستان، سرهنگ "عباس حسن نیا"مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان به مناسبت سالروز عملیات فتح المبین، به تشریح این عملیات پرداخت و گفت: عملیات های موفق رزمندگان اسلام از سال دوم جنگ شروع شد، سال اول جنگ که مصادف با شرایط نامناسب نظامی کشورمان بود همراه با تثبیت دشمن و ممانعت از پیشروی به سمت هدف های حساس استان خوزستان گردید،سلسله عملیات های پیروز، از ثامن الائمه در پنجم مهر آغاز و با عملیات طریق القدس در هشتم آذر ادامه یافت و پس از اجرای پیروزمندانه این عملیات و بمنظور حفظ روحیه پیروزی و تحمیل اراده شکست به نیروهای متجاوز، طرحریزی عملیات جدید با عنوان عملیات فتح المبین انجام و در 13 بهمن ماه طرح یاد شده به یگان های عمده اجرایی ابلاغ شد، پس از دریافت اطلاعات جدید در 30 بهمن طرح اولیه بازنگری و طرح شماره2 در 13 اسفند سال 1360 بین یگان های مجری منتشر شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گلستان به زمان عملیات اشاره کرد و اظهار داشت: زمان عملیات در اول فروردین سال 61 پیش بینی شده بود تا دشمن از حرکت رزمندگان اسلام در روز اول عید غافلگیر شود؛ اما عراقی ها تا حدودی از تحرکات و جابجایی، از حمله مطلع شده اند و در تاریخ 28 اسفند 1360 در دو محور شوش دانیال و تنگه رقابیه به سمت مرکز حملاتی را آغاز نمودند، همچنین در ساعت 3 بامداد 29 اسفند حمله مجددی را در منطقه شوش تدارک دیده که تا ساعت 14 ادامه یافت و از طرفی عراق توانست از محور رقابیه 2 تا 4 کیلومتر پیشروی کرده و محور را بهم بریزد.

سرهنگ حسن نیا اظهار داشت:رزمندگان اسلام که تصمیم داشتند از 4 محور عملیات را شروع نمایند با وضعیت جدید، دو محور از چهار محور عملیات باقی مانده بود که البته ممکن بود موفقیت های پیش بینی شده بدست نیاید، به همین دلیل فرماندهان برای شروع عملیات مردد شده بودند و از حضرت امام (ره) خواستند که برای انجام عملیات استخاره بگیرد. امام فرمود: "اگر تدبیر کرده اید عمل کنید، استخاره لازم نیست."

وی بیان کرد:با فرمان حضرت امام (ره)، عملیات فتح المبین ساعت 30 دقیقه بامداد دوم فروردین سال 1361 با رمز یا زهرا(س) و نیروهای 4 قرارگاه قدس، نصر، فجر و فتح با ترکیبی از نیروهای ارتش و سپاه آغاز گردید.

سرهنگ حسن نیا ادامه داد:وحدت نیروهای ارتش و سپاه در یگان های عملیاتی در این عملیات درس بزرگی از وحدت قوا و وحدت فرماندهی بود که از رزمندگان اسلام به ملت و دولتمردان داده شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گلستان با تشریح مراحل اجرای این عملیات، افزود: در مرحله اول عملیات غافلگیری بدرستی انجام گرفت و نیروهای متجاوز بخاطر حملات چند روز قبل فکر می کردند که ایرانی ها در کوتاه مدت توان اجرای طرح عملیاتی خود را ندارد، کاملا غافلگیر شده بودند. در روز دوم عراقی ها باکمک سیستم زرهی خود توانستند پاتک شدیدی را علیه رزمندگان اسلام شروع کنند که خوشبختانه با مقاومت سرسختانه لشکر 14 امام حسین (ع)، لشکر 27 محمدرسول الله (ص)، لشکر 21 حمزه سید الشهدا و تیپ 84 خرم آباد مواجه شده و ناکام به مواضع خودشان بازگشتند.

سرهنگ حسن نیا گفت:مرحله دوم عملیات از چهارم فروردین 1361 سریع آغاز و تنگه و ارتفاعات رقابیه و زمین های اطراف میشداغ تصرف شد و این اقدام آنقدر مستحکم اجرا گردید که دشمن اجازه تجهیز نیروها و اجرای پاتک را پیدا نکرد.

وی در ادامه گفت: مرحله سوم عملیات در هفتم فروردین شروع شد که رزمندگان متوجه شدند که دشمن بسیاری از مناطق را خالی کرده و عقب نشینی نمود و بعد از آن نیز دیگر جنگ سختی اتفاق نیفتاد و متجاوزین گام به گام عقب رفته و رزمندگان اسلام پیشروی می کردند. خورشید که بیرون آمده بود، رزمندگان اسلام به پشت مواضع دشمن رفته تا مانع فرار آنها شوند و به همین خاطر تعداد زیادی از آنها اسیر شده اند و کلیه اهداف مرحله سوم تحقق یافت.

سرهنگ حسن نیا افزود: مرحله چهارم و آخرین مرحله عملیات بلافاصله و از هشتم فروردین ماه 1361 شروع و مناطق زیادی از زمینهای اشغالی آزاد گردید و دشمن تا غرب رودخانه دویرج عقب رانده شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گلستان گفت: عملیات فتح المبین تحقیر آمیز ترین شکست برای صدام تا آن روز بود و وی تقریبا سه لشکر خود را در جریان این عملیات از دست داد و ادعا نمود که ایرانی ها قصد داشتند در این عملیات استان العماره را بگیرند و ما مانع آن شدیم.

وی اظهار داشت: طرحریزی و اجرای هوشمندانه عملیات فتح المبین باعث گردید که تا 2500 کیلومتر از خاک سرزمینمان آزاد و دشمن بیش از 15 هزار نفر اسیر و 25 هزار نفر کشته و زخمی بدهد که در نوع خود بی نظیر بوده و همچنین ادوات و تجهیزات بسیار زیادی از دشمن نابود و یا به غنیمت گرفته شد، بطوریکه در عملیاتهای بعد، بر علیه دشمن بکار گرفته شده و بعضی از یگانهای سپاه با آن تجهیز و در عملیات های بعدی شرکت داده شدند.

سرهنگ حسن نیا در پایان افزود: در عید سال 1361 رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین نه تنها از عید، بلکه از جانشان گذشتند تا پیروزی و فتح بزرگ را نصیب مردم ایران نمایند. فرزندان غیور ایران اسلامی در فروردین سال 61 درس ایثار و از خودگذشتگی را که از امامشان آموخته بودند، در میدان عمل، عملیاتی نمودند.

وی افزود: در آن دوران نیز دشمنان قسم خورده ملت ایران دست صدام را گرفته بودند که از جمله آن، اقدام آمریکا مبنی بر خروج عراق از فهرست کشورهای مظنون به حمایت از تروریسم بود تا بتواند راحت تر به صدام کمک های لازم را برساند. از جمله اقدامات بین المللی قابل توجه نیز اقدام سوریه در 23 فروردین سال 61 مبنی بر قطع صادرات نفت عراق از خاک سوریه برای حمایت از ایران بوده است.  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار