دفاع مقدس در سالی که گذشت؛

رونمایی کتاب "بانوی انقلاب" تا "زندان موصل"

با فرا رسیدن آغاز سال نو نگاهی داریم به آن‌چه در سال گذشته برای کتاب‌های حوزه «انقلاب و دفاع مقدس» رخ داد.
کد خبر: ۷۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ - 17March 2016

رونمایی کتاب

به گزارش گروه سایررسانههای دفاع پرس، برگزاری پنجمین دوره «جشنواره داستان کوتاه کوتاه پایداری» در فصل بهار، ارایه گزارش درباره «کتابسازی در حوزه دفاع مقدس» در فصل تابستان، برگزاری آیین بزرگداشت هفته دفاع مقدس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فصل پاییز و رونمایی 21 عنوان کتاب ویژه راهیان نور در جلسه شورای سیاستگذاری راهیان نور مهمترین رویدادهای حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سال 1394 بودند.

با فرا رسیدن آغاز سال نو نگاهی داریم به آنچه در سال گذشته برای کتابهای حوزه «انقلاب و دفاع مقدس» رخ داد.

فصل بهار

بیستو سوم فروردین، رییس جمهوری در همایشی با نام «بانوی انقلاب» از نمایشگاه دستنوشتهها و اشعار مرحومه خدیجه ثقفی دیدار و آیتالله هاشمی نیز در این مراسم از کتاب «بانوی انقلاب به روایت اسناد» رونمایی کرد.

دکتر روحانی در همایش بزرگداشت همسر گرامی امام راحل، با اشاره به اینکه ایشان حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند، گفت: در حرکتهای مهم تاریخی و اقدامات رهبران بزرگ اجتماعی و مصلحان معمولاً نقش خانوادهها و بهویژه همسران آنچنانکه باید در معرض نظر و توجه قرار نمیگیرد. دکتر روحانی در حاشیه این مراسم از نمایشگاه دستنوشتهها و اشعار مرحومه خدیجه ثقفی دیدار کرد.

پنجمین دوره «جشنواره داستان کوتاه کوتاه پایداری» 26 فروردین 1394 به کار خود پایان داد. حجتالاسلام والمسلمین امرودی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این آیین گفت: داستانهای کوتاه پایداری میتوانند در جامعه غوغا و موج ایجاد کند.

هشتم اردیبهشت، آیین رونمایی کتاب «عصرهای کریسکان» برگزار شد. مرتضی سرهنگی در این آیین گفت: معتقدم که آینده ادبیات ایران ادبیات انقلاب و جنگ است. یقین دارم که روزی ادبیات انقلاب اسلامی، میدان نقش جهان ادبیات ایران میشود. همچنین، یکشنبه، ۱۳ اردیبهشت، هشت عنوان کتاب تازهنشر دافوس رونمایی شد. امیر دریادار حبیبالله سیاری در این مراسم اظهار کرد: باید به ارتقای توان رزمی ارتش از دو بُعد تجهیزاتی و انسانی بنگریم. با این نگاه، علم موثرترین راه برای ارتقای توان رزمی است.

نخستین نشست از سلسله نشستهای بررسی کتاب «ایثار و مردم» یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ برگزار شد. مجتبی رحماندوست، نویسنده حوزه دفاع مقدس در بررسی این کتاب به اهمیت بهرهمندی از ظرفیت تعاون در ادبیات اشاره کرد و گفت: مفهوم تعاون در کشورمان بیشتر در زمینه اقتصاد به کار گرفته شده است در حالی که قلمهای جمعی و فکرهای گروهی، به دلیل همافزایی میتوانند آثار بیبدیلی خلق کنند.

فصل تابستان

رونمایی از ماکت کتاب «نفس مسموم»، سه شنبه ۹ تیر برگزار شد. مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش در رونمایی از ماکت کتاب «نفس مسموم» گفت: این اثر حاصل تقریبا 21 سال پیگیری و تلاش مهدی نیرومنش در احقاق حقوق جانبازان شیمیایی است. وی از سال 73 در تکاپوی پیگیری مسائل مصدومان شیمیایی بود و برای این مهم سفرهای متعددی به کشورهای خارجی انجام داد.

 یکشنبه، چهارم مرداد سیدصفر صالحی، مدیر انتشارات «بروج» با حضور در سلسلهنشستهای صبح ناشر گفت:«من زندهام» پس از دو میلیون بار چاپ به هدفش میرسد. وی ادامه داد: وقتی این کتاب دو میلیون بار چاپ را تجربه کند، میتوانیم بگوییم که این اثر راه خود را پیدا کرده است.

 دومین نشست بررسی کتاب «ایثار و مردم» دوشنبه، ۵ مرداد برگزار شد. اسدالله امرایی در این جلسه گفت: ایثار در فرهنگهای مختلف معانی متفاوتی پیدا میکند و ما در این حوزه وظیفه داریم که این معانی را منتقل و مفاهیم مشترک و نزدیک به هم را ارائه کنیم. گودرزی دیباج نیز در این برنامه اظهار کرد: وزن پژوهش در حوزه ایثار باید متناسب با پژوهشهای کشورهای رقیب باشد

 هفتم مرداد کتاب «رنگ جنگ ایران- عراق، نگاهی به نقاشیهای ایرانی بعد از انقلاب ۱۹۷۹» معرفی شد. حجتالله ایوبی، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست معرفی کتاب «رنگ جنگ ایران- عراق، نگاهی به نقاشیهای ایرانی بعد از انقلاب ۱۹۷۹» گفت: انقلاب و دفاع مقدس پیامهایی برای دنیا دارد و رساندن این پیام به هر شکل کار انسانی است. کشورهای خارجی دوست دارند جنگ را به روایت تصویر ببینند و مطلع شوند که تصویرپردازان و نقاشان چگونه به جنگ پرداختهاند.

10 روز پس از این، یعنی هفدهم مرداد کتاب «فرنگیس» رونمایی شد. مرتضی سرهنگی در آیین رونمایی گفت: نویسنده خاطرات حوزه جنگ تحمیلی باید به گونهای باورپذیر بنویسد که شکی در واقعی بودن وقایع نداشته باشیم زیرا احتیاجی به ادبیات آهنگین و نمایشی نداریم. شخصیتهای کتاب «فرنگیس» بسیار دلپذیر تصویر شدهاند، مشابه این شخصیتها در کتابهای دیگر نیست.

سومین نشست نقد کتاب مردمی ایثار یکشنبه ۲۵ مرداد برپا شد. غلامرضا یاوند عباسی، مشاور امور ایثارگران در وزارت کشور در این جلسه اظهار کرد: کتاب مردمی ایثار، مهمترین گام عملی در تاریخ پس از انقلاب اسلامی است که مصادیق روز ایثار را با مصادیق اوج ایثار که همان دفاع مقدس است پیوند داده است. به گفته گنجی نیز با بررسی خطوط مردم در این کتاب میتوان به احوال آنها پی برد.

 جشن ایثار و مقاومت، دوشنبه ۲۶ مرداد همزمان با روز آزادگان برگزار شد. جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: یکی از فعالیتهای این وزارتخانه در خارج از کشور این است کتابهایی را که با موضوع دفاع مقدس در داخل کشور منتشر شده ترجمه کنیم تا فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس را گسترش دهیم. در این مراسم کتاب «روزگار آشنا» نیز رونمایی شد. سردار یحیی رحیمصفوی در این مراسم گفت: نامههای برخی از مردم را در کتاب خاطراتم با عنوان «از جنوب ایران تا جنوب لبنان» آوردهام. نامهها نشان میدهد که این مردم از رزمندگان پشتیبانی و حمایت میکردند و باعث به وجود آمدن فرهنگ ایثار و مقاومت شدند.

 کتاب «وقتی مهتاب گم شد» یکشنبه یکم شهریور رونمایی شد. مجتبی رحماندوست در آیین رونمایی این کتاب گفت: یاد امام خمینی(ره) در این کتاب به وضوح دیده میشود. متاسفم که بسیاری از خاطرات تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس چنین نیستند و از امام (ره) نامی برده نشده است. هنوز کتابی درباره نقش و جایگاه امام (ره) در دوران دفاع مقدس ندیدم!

دوشنبه ۹ شهریور «دومین کنگره بینالمللی کنگره بینالمللی 17 هزار شهید ترور» با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری گشایش یافت. روحانی در آیین به شهادت رساندن علامه شهید مطهری را از نخستین ترورهای پس از وقوع انقلاب اسلامی دانست و گفت: شهید مطهری به جرم علم و تحقیق ترور شد و جرم وی تنها بیان سخن حق و تحقیق و پژوهش بود.

در همین روز، نشست رسانهای برنامههای باغ موزه دفاع مقدس برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس نیز برگزار شد. سردار خضرایی در این برنامه وعده داد که آثار فاخر دفاع مقدس ترجمه و صوتی میشوند.

کتاب «حصن حصین» ۲۲ شهریور رونمایی شد. حجتالاسلام حسنی، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در رونمایی از این کتاب گفت: تدوین «حصن حصین» با وجود تمام انتقادهایی که ممکن است وجود داشته باشد، کار زیبایی است و من سه نکته علم، ایمان و جهاد را در این کتاب بارز یافتم.

 یکشنبه ۲۹ شهریور سعید عاکف، مدیر انتشارات «ملک اعظم» میهمان نشست «صبح ناشر» بود. وی در نقدی به حمایتهای جانبدارانه از برخی کتابها گفت: حاکمیت اگر بذر میپاشد، باید برای همه بپاشد نه این که برای یک کتاب، صدها ساعت تبلیغ تلویزیونی و برنامه پخش کنند و به کتابهای دیگر توجه نداشته باشند. نباید اینگونه باشد که در سیستم توزیع ما از ادارات مختلف بخواهیم که کتابهای دفاع مقدس را از ما خریداری کنند.

 صفحه دفاع مقدس ایبنا در همین روز گزارش پایانی خود را درباره «کتابسازی در حوزه دفاع مقدس» منتشر کرد. برای این گزارش با 12 کارشناس گفتوگو شد. آنها بر ضرورت ایجاد قوانین و فیلترهایی برای شناخت کتابسازی در حوزه دفاع مقدس، تاکید داشتند. کارشناسان و نویسندگان حوزه دفاع مقدس معتقد بودند که باید قوانین جدیتری برای شناخت کتابسازی وضع شود و فیلترهایی از سوی ناشران برای شناخت آثار کپیبرداری شده وجود داشته باشد.

فصل پاییز

هفت اثر تازه ارتش نیز به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ در موزه نظامی سعدآباد رونمایی شد. امیر سرتیپ گلفام، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش در این آیین، بر اهمیت نقش امام خمینی در حفظ و بقای ارتش، اشاره کرد و گفت: حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی کاری دشوار بود که تنها با درایت حضرت امام خمینی(ره) ممکن شد. باید نویسندگان به نقش امام خمینی(ره) در حفظ ارتش توجه بیشتری کنند.

عصر همین روز، کتاب «528»  در سرای اهل قلم بررسی شد. سعید علامیان، منتقد این کتاب گفت: موضوع حملات شیمیایی عراق به ایران، موضوع بکری است که کمتر درباره آن کاری انجام شده است.

 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین بزرگداشت هفته دفاع مقدس را شنبه ۴ مهر برگزار کرد. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه گفت: ویژگی هنر و ادبیات دفاع مقدس ضدجنگ بودن آن است. هیچکس در ادبیات دفاع مقدس، جنگ را ستایش نمیکند.

 یکشنبه پنجم مهرماه، آیین رونمایی از کتاب عکس «شوق وصال»، شامل عکسهای سردار رحیمصفوی از دوران دفاع مقدس برگزار شد. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: تالیف و جمعآوری عکسهای دفاع مقدس برای نسل امروز که آن روزگاران را ندیدند عبرتآموز و برای ما شوقانگیز است.

رحیمصفوی ششم مهرماه در آیین رونمایی کتاب «شماره پنج» گفت: جا دارد که رخدادهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به صورت جامعهشناسانه نگاه کنیم. وی این کتاب را اثری مناسب برای تقویت بنیان خانواده دانست.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ششم مهرماه در آیین بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران نهاد کتابخانههای عمومی کشور اظهار کرد: یکی از کارکردهای نهاد کتابخانه عمومی کشور میتواند این باشد که انباشت خوب کتابهای دفاع مقدس را با پرورش کتابداران ماهر بتواند در فضای اجتماعی و عمومی شایعتر و خواندنیتر کند.

هشتم مهرماه، آیین رونمایی کتاب «دکتر،بدو!» برگزار شد. امیر گلفام در این برنامه گفت: گاهی در این حوزه کتابهای اسنادی تولید میشود که برای دانشگاهیان قابل استفاده است اما کتابهای داستانی میتوانند مسائل جنگ را به زبان سادهای به مخاطبان منتقل کنند. سعید علامیان نیز در این برنامه گفت: موضوعی که کتاب به آن پرداخته بسیار بکر و کمیاب است چون درباره پزشکی جنگ کمتر کتابی داریم.

«دفتر دوم سالار شهیدان وحدت» نیز دوشنبه ۳۰ آذر برگزار شد. سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی این کتاب گفت: در کتاب «دفتر دوم سالار شهیدان وحدت» با نثری شبیه به سفرنامهنویسی مواجهیم. نویسنده با اشخاص متنوعی گفتوگو کرده و شیوه تنظیم مصاحبهها در این کتاب متفاوت است و این امر بر جذابیت اثر افزوده است.

فصل زمستان

نخستین روز زمستان کتاب «دفاع هوشمند در اندیشه امام خامنهای» رونمایی شد. سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی در این مراسم گفت: نیازمند درک و فهم اندیشههای رهبر معظم انقلاب هستیم تا بر این مبنا به توسعه نظری و در نهایت به قدرتسازی دست یابیم. سردار سدهی نیز اظهار کرد: این کتاب بر مبنای روش استنباط اجتهادی تدوین شده است.

 پنجم بهمن آیین پایانی هشتمین جشنواره داستان انقلاب برگزار شد. مجتبی رحماندوست در آیین پایانی هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب گفت: منابع نگارشی بسیاری برای خلق رمان انقلاب موجود است و رمانهای منتشر شده، امکان ترجمه دارند. محسن مومنیشریف نیز اظهار کرد: اهل قلم باید تلاش کنند تا پژواکهای بینالمللی انقلاب اسلامی را مانند رویدادهای انقلاب در قالب ادبیات منعکس کنند.

ابوالفضل عربشاهی، کارشناس فرهنگ و زبانهای باستانی در نشست «ایثار در اسطورههای ایرانی» که هفتم بهمن برگزار شد، گفت: «ایثار» یکی از فضیلتهای بارز حماسه است. بسیاری از مولفههای ساختاری اساطیر به ویژه اسطورههای زرتشتی، کهن الگوها هستند. در بحث کهن الگوها به روان نیاکان احترام میگذاریم و اسطوره در جلوه ایثار تعریف میشود.

 یازدهم بهمن، آثار راه یافته به مرحله دوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند. هجدهم بهمن در آیین پایانی در گروه «علوم نظامی» کتاب «نظریه جنگ عادلانه» اثر برتر معرفی شد.

یک روز پیش از این، در آیین دیگری، نسخههای چاپی و صوتی کتاب «غرش رعد» رونمایی شد. امیرسرتیپ نصیرزاده، معاون هماهنگکننده نهاجا در این آیین گفت: «متاسفانه در مدارس به درس تاریخ اهمیت چندانی داده نمیشود. رشادتهای نیروی هوایی باید در کتابهای تاریخ مدارس ثبت شود.»

 بیستم بهمن ۱۳۹۴ فرهنگسرای اندیشه میزبان رونمایی کتاب «زندان موصل» بود. مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در رونمایی این کتاب گفت: «زندان موصل درهای اردوگاهها را به روی ما میگشاید. کسی نمیتواند درباره اسارت داستانسرایی کند بی آنکه این شرایط را تجربه کرده باشد.» محمدرضا سنگری نیز اظهار کرد: خاطرهنگاری نشانه حقانیت ملتهاست و نشان میدهد که آن ملت گذشته قابل دفاعی داشته است.

جلسه شورای سیاستگذاری راهیان نور، پنجشنبه 13 اسفندماه 1394 با حضور سرلشگر بسیجی سیدحسن آقایی فیروزآبادی و شماری از نمایندگان سازمانها و نهادهای متولی برگزاری راهیان نور، شنبه، 13 اسفندماه 1394 در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار و از 21 عنوان کتاب با موضوع راهیان نور رونمایی شد.

منبع: ایبنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار