سردار هادیانفر:

پلیس فتا پاسخگوی حملات سایبری است

رئیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی گفت: برابر قوانین بین المللی رسمی ترین سازمان هر کشور برای پاسخگویی به حملات سایبری، پلیس سایبری آن کشور است.
کد خبر: ۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵ - 07December 2013

پلیس فتا پاسخگوی حملات سایبری است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "سید کمال هادیانفر" رئیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در سومین همایش سراسری روسای پلیس فتا استانهای کشور با اشاره به بروز آمدی این پلیس، اظهار داشت: شهروندان با ورود به فضای مجازی هر روز با دریچه جدیدی از دنیای اطلاعات آشنا میشوند و جرایم و تهدیدات پدیدههای عصر دنیای دیجیتال، با سرعت و به شکل قارچ گونه در دنیای کنونی در حال رشد است.

وی ادامه داد: رشد شتابان فضای اینترنتی و علاقهمندی کاربران جدید در ورود به این فضا باعث گردیده تا به تهدیدات و جرایم آن کمتر توجه جدی نمایند و همچنین این عامل موجب گردیده غالباً کاربران علاقهمند و تازه کار در این فضا قربانیان مجرمان باشند؛ در این راستا آسیبهای غیر قابل جبران روحی، معنوی و مادی متوجه آنها گردد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در مقابل افسران پلیس سایبر جمهوری اسلامی ایران به پیشگیری، اطلاع رسانی، ارتقاء دانش و آگاهی مردم از طریق رسانهها و سازمانها و جلسات تخصصی به منظور مبارزه و مقابله با مجرمان فضای مجازی میپردازند.

وی ارتباط و تعامل پلیس فتا با درون و برون سازمان و همچنین در بحث حقوق شهروندی را یکی از علل موفقیت این پلیس برشمرد و گفت: این موفقیت باید با اعتماد سازی معطوف شود به گونهای که ضریب اعتماد به پلیس فتا افزایش یابد.

سردار هادیانفر بر تبادل تجربیات افسران پلیس فتا سراسر کشور در خصوص برخی جرایم نوظهور سایبری تاکید کرد و گفت: استفاده از تجربیات پلیسهای سایبری کشورهای توسعه یافته باید بهره برد.

این مقام مسئول، با اشاره به پیگیری مردم درپروندههای اینترنتیشان گفت: مردم باید درخصوص کلاهبرداریهای اینترنتی آگاه باشندکه میتوانندازطریق دادسرای جرایم رایانهای به مشکلاتشان دراین خصوص رسیدگی کنند.

رییس پلیس فتا ناجا با تاکید برالتزام به قانون، ارتقاء توان عملیاتی، ظرفیت وقابلیتهای پلیس فتا را عاملی برای موفقیت و ماندگاری این پلیس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بر طبق دسته بندیهای صورت گرفته دردنیا سه نوع جرم شامل جرایم سنتی، تکامل یافته (تلفیق جرایم سنتی و جدید) و نوظهور وجود دارد، برسازمان یافتگی جرایم تاکیدکرد و گفت: باتوجه به پیشرفت تکنولوژی عصرحاضر، مجرمان دیروزباهمکاری هکرهابرای نفوذبه دستگاههای امنیتی وارتکاب جرم بهره میبرند.

این مقام مسئول با اشاره به جرایم نوظهور، علت تشکیل پلیس سایبری در دنیا مقابله باجرایم فضای اینترنتی نظیرانواع کلاهبرداری (فیشینگ، فارمینگ و.....) عنوان کرد و گفت: شاکله اصلی مبارزه با جرایم نوظهور و مدرن، نیازمند تخصصهای خاص پلیسی وفنی میباشد.

وی در ادامه بر شناسایی مجرمان سازمان یافته، اشراف بر محیط، شیوه و شگرد جرم تاکید و تصریح کرد و گفت: پلیس فتا خوشبختانه قادر به کشف جرایم محض سایبری میباشد.

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: امروز بیش از ۴۵ میلیون نفر کاربر اینترنت در کشور وجود دارد در حالیکه ۲۳ میلیون نفر آنان را جوانان را تشکیل میدهند.

به گفته این مقام مسئول، ۴۱ درصد کاربران ایرانی از اینترنت برای جستجوی اطلاعات و اخبار، ۱۹ درصد خدمات بانکداری الکترونیک، ۱۶ درصد دانلود، ۱۴ درصد شبکههای اجتماعی و ۱۰ درصد به عنوان فروشگاه اینترنتی استفاده میکنند.

وی با اشاره به اینکه ۸۴ درصد جرایم در فضای سایبری جرایم مالی است، خاطر نشان کرد: تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزشهای انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادیهای مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، حفظ زیر ساختهای حیاتی کشور در مقابل حملات سایبری و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی به منظور صیانت از حکمیت و اقتدار ملی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتا به شمار میآید.

سردار هادیانفر افزود: پیشگیری، آگاهی رسانی عمومی و مقابله و مبارزه با جرایم نوظهور، تکامل یافته و سازمان یافته از وظایف اصلی این پلیس است و تامین امنیت فضای سایبر مهمترین هدف پلیس فتا محسوب میشود.

وی ادامه داد: تقویت توان عملیاتی به منظور پیش بینی، پیشگیری و مقابله با جرایم و تهدیدات؛ توسعه توانمندیهای فنی و تخصصی در سطح کشور؛ شناسایی راهکارهای مقابله انواع جرایم و مجرمین توسعه و تقویت همکاریهای بین المللی از برنامههای پلیس فتا به شمار میآید.

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: امنیت در فضای آنلاین، دشوار کردن نحوه ارتکاب جرم، ارتقاء احساس امنیت در حوزه کسب و کار و سرمایه گذاری، ایجاد ارتباط و همکاریهای بین المللی، ایجاد احساس امنیت برای خانواده و کاربران، کاهش جرایم امنیتی و سیاسی، افزایش خطر پذیری و ارتکاب جرم برای مجرمان از دستاوردهای این پلیس محسوب میشود.

رییس پلیس سایبری کشور به فعالیت پلیس فتا در ۳۳ استان کشور و نیز راه اندازی این پلیس در۵۶ شهرستان بالای بیش از۲۰۰ هزار نفر اشاره کرد و گفت: هم اکنون ده مرکز استان کشور مجهز به آزمایشگاه فارنزیک است.

سردار هادیانفر به برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان پلیس فتا، جذب افراد متخصص درحوزه سایبری اشاره و تصریح کرد: امنیت در فضای سایبر، یک محصول نیست بلکه یک وظیفه است که باید همه درتامین و پایدارنمودن آن اهتمام جدی داشته باشند؛ کاربران خانگی، شرکتها، سازمانها، ادارات و نهادها ووزارتخانهها و... در درجه اول باید امنیت را با بروز رسانی فایروال و آنتی ویروسها و کسب اطلاعات جدید در خصوص پیشگیری ازبروز جرایم و تهدیدات کسب و امنیت پیرامون خود را تامین نمایند.

این مقام ارشد انتظامی در خاتمه اظهار داشت: تامین امنیت، پیشگیری، مقابله با جرایم و تهدیدات سایبری وابسته به عزم واراده ملی است که امیدواریم همه دراین خصوص احساس مسئولیت جدی داشته باشند.

نظر شما
پربیننده ها