ابوالقاسم حسینجانی:

نقش دانایان و دارایان جامعه، مهندسی جاده‌های زندگی است

وظیفه دانایان و دارایان، مهندسی جاده‌های زندگی در جوامع مردمی است و اگر این جاده‌ها به درستی مهندسی نشوند، جامعه دچار سردرگمی و حیرانی خواهد شد.
کد خبر: ۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴ - 08December 2013

نقش دانایان و دارایان جامعه، مهندسی جاده‌های زندگی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ابوالقاسم حسینجانی شاعر و پژوهشگر نهج البلاغه و قرآن در دوازدهمین نشست تخصصی ادبیات جهانی انسان در قرآن و نهجالبلاغه که در حوزه هنری برگزار شد، درباره نقش دانایان و دارایان به عنوان دو گروه تاثیرگذار در جوامع گفت: دانایان و دارایان وظیفهشان مهندسی جادههای زندگی در جوامع مردمی است و اگر جادههای زندگی مردم به درستی مهندسی نشود، جامعه در سردرگمی و حیرانی به سر خواهد برد.

ابوالقاسم حسینجانی تنها راه حل مسائل و مشکلات جامعه را بزرگ اندیشی ذکر کرد و گفت: تنها از راه بزرگ اندیشی است که میتوان به حل مسائل و مشکلات جامعه پرداخت؛ چالشیترین انسانهای روی زمین پیامبران، اولیاء خدا، متفکران، فلاسفه، مخترعان و مکتشفان بوده اند که خطر پذیران بزرگ اندیش بوده اند.

 وی با اشاره به این که تنها راه  نجات بشریت از تنگناهای زندگی، بهره گیری از قرآن به عنوان کتاب کامل و نهج البلاغه به عنوان انسان کامل است، گفت: ظرفیت قرآن جهانی، انسانی و کائناتی است وا گر ما نتوانیم با نگاه کلان به قرآن نگاه کنیم، نمی توانیم از تمام ظرفیت های قرآنی بهره مند شویم و اگربا نگاه کوچک به قرآن توجه کنیم در واقع به نوعی قرآن را تحریف کرده ایم.

حسینجانی مشکلات اساسی و اصلی جامعه را درنبود تعریف های انسان شمول و جهان شمول ذکر کرد و ادامه داد: تعریف های دم دستی ما را درحل مشکلات و عقده های دم دستی درگیر می کند و ما برای حل مسائل جامعه با دید کلان بنگریم تا بتوانیم بر مشکلات جامعه فائق آییم.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات جامعه ناشی از عقده های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و روانی است تا ما از عقده ها عبور نکنیم، نمی توانیم به عقیده های درست برسیم. عقیده ای که در گذر عقده ها بوجود نیامده باشد نمی تواند برای ما اثر بخش باشد. وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم ، صدا و سیما با غلبه به عقده ها می توانند عقیده های درست را  به مردم جامعه آموزش دهند.

این شاعر گفت: هر جایی که انسان میزان زمان نباشد اصلا آنجا زمان بوجود نخواهد آمد و معنای زمان و جهان مساوی با انسان است وتمام فعالیت هایی که در جهان و زمان انجام می پذیرد باید برای انسان و مردم باشد والا حکومت داران و دولت مردان نابود خواهند شد.

وی با اشاره به نامه 79 نهج البلاغه در خصوص معنای حق گفت: تا زمانی که به سراغ مردم نرویم حق را نمی توان معنا کرد و بیشتر فروپاشی دولت ها ادا نکردن حق مردم است.

این پژوهشگر نهج البلاغه با اشاره به آیات و روایات قرآنی ، حق را از جنس آرامش و مردم سالاری ذکر کرد و در ادامه بیان کرد: حق ازجنس آرامش است نه از جنس هیاهو سالاری و هر کجا که هیاهو سالاری وجود داشته باشد باطل است و بنا به آیات قرآنی ، قرآن مردمی ترین کتاب روی زمین است که حق  را در ارتباط با مردم بیان داشته است.

 حسینجانی  با اشاره به این که  از نگاه  قرآن و نهج البلاغه  انسان خلیفه الله  بر روی زمین است وزمین و زمان زیر مجموعه انسان قرار دارد گفت: در قرآن و نهج البلاغه انسان بالاترین جایگاه رادارد وحتی از دیدگاه امانیسم بالاتر دیده شده  است و در واقع  انسان خلیفه الله و همه کاره ی خداوند در روی زمین است. انسان فرمانده و زمان و جهان زیر مجموعه انسان قرار دارد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود ، با اشاره به ا ینکه بسیاری ازمسئولیت های اجتماعی بعهده دانایانی  است  که به آیات قرانی عمل نمی کنند و آنان موجبات مشکلات اجتماعی برای جوامع را فراهم کرده اند گفت: برخی دانایان و دارایان به دلیل این که به تعهدات خود نسبت به مردم جامعه  توجه ندارند دست به مفاسد اقتصادی و یا تولید بمب های اتمی و کشتارجمعی را دارند  که تماما جایگاهشان در دوزخ خواهد بود و جوامع  آنقدر که از دانایان و دانشمندان درد می کشد از جاهلان درد نمی کشد و عالمانی که مسئولیت های دقیقی در برابر مردم ندارند جزء سر بار دیگران بودند چیز دیگری نخواهند بود.

این پژوهشگر قرآن با اشاره به این که دشمنان اسلام حاضر به پرداخت سوبسید اند که مردم به آیات قرآنی عمل نکنند اظهار کرد و گفت: قرآن مردمی ترین کتاب روی زمین است و اگر ما نتوانیم از آن خوب بهره بگیریم قطعا دشمنان دین و آیین ما حاضر به  پرداخت سوبسید خواهند بود تا مردم از این کتاب اسمانی دور شوند.

 این شاعر یکی از مشکلات اساسی و چالش های  مهم جوامع را عمل نکردن دانایان فرهنگی و توانگران اقتصادی را ذکر کرد و گفت: مشکل اساسی و چالش اصلی جوامع این است که کسانی که ارزش مدار هستند وبه عنوان دانایان فرهنگی جامعه و توانگران اقتصادی فعالیت دارند به وظایفشان که توجه به مردم است عمل نمی کنند و همین باعث محرومیت انسان ها می شود.

 وی یکی از ویژگی های جوامع اسلامی را توسعه  یافتگی ، رشد و به قول قرآن کریم کوثر و ویژگی جامعه های توسعه نیافته را تکاثر ذکر کرد و گفت: جوامع توسعه نیافته جامعه های غیر اسلامی و کفر هستند که در قرآن به تکاثر از آن نام برده شده و جوامع توسعه یافته همان  همان جوامعی هستند که رشد و پیشرفت در انها دیده می شود و به قول قران کریم کوثر هستند.

حسینجانی با اشاره به این که توسعه جوامع مطمئنا از تفکر، ذهن و ایمان نشات می گیرد، گفت: منظور از توسعه، استفاده از تمام امکانات حیاتی و حرکت های انسانی برای انسانها و جهان است و این زمانی صورت می گیرد که بتوان از دانایان و عقلای جامعه برای رشد و ترقی جامعه بهره جست.

این محقق و پژوهشگر قرآنی از دانایان  و دارایان به عنوان گروههای اثر گذار برجامعه نام برد که اگر بتوانند به وظیفه شان که در قران آمده جامعه عمل بپوشانند و درست موضع گیری  کنند،  قطعا وضع  جامعه  تغییر پیدا خواهد کرد.

وی در پایان، توسعه یافتگی  در جوامع انسانی را در حوزه های توسعه اقتصادی ، ادب و هنر، ذهن و زبان  ذکر کرد  والا جامعه توسعه یافته ای نخواهند داشت.

شایان ذکر است؛ نشستهای تخصصی ادبیات جهانی انسان در قرآن و نهج البلاغه روزهای چهارشنبه هر هفته ساعت 16 در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار