یادداشت؛

آغاز دگردیسی جشنواره عمار با حضور چهار فیلم سینمایی

دلیل حضور فیلم‌های داستانی حرفه‌ای که قبلا در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده‌اند در جشنواره‌ای که خود را حامی فیلم آماتور می‌داند، چیست؟
کد خبر: ۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸ - 08December 2013

آغاز دگردیسی جشنواره عمار با حضور چهار فیلم سینمایی

خبرگزاری دفاع مقدس - اکبر صفرزاده: حامد بامروت نژاد دبیر اجرایی چهامین دوره جشنواره عمار در گفتگوهایی که با رسانه های مختلف انجام داده هدف از برپایی جشنواره عمار را چنین توصیف می کند؛ در سال 1389 دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب چهارفیلم مستند با موضوع فتنه تولید کرد اما این فیلمها از سوی رسانهها مورد بی مهری واقع شد و رسانه ها امکان دیده شدن این آثار را فراهم نکردند. با بررسیهایی که انجام دادیم متوجه شدیم که پانزده الی شانزده فیلم دیگر هم با موضوع "فتنه" تولید شده که برای این آثار هم امکان دیده شدن فراهم نشده است. جشنواره عمار با هدف فراهم کردن بستری برای دیده شدن آثارهمسو با اهداف انقلاب به وجود آمد.  

بررسی صحبتهای حامد مروتنژاد و دیگر مسئولین جشنواره عمار ما را به این نتیجه میرساند که این جشنواره محلی است برای عرضه کارهای آماتوری که توسط هنردوستان انقلابی تولید میشود و بستری است برای دیده شدن این گونه آثار.

در طول سه دوره قبل نیز این جشنواره درهمین راستا حرکت کرد و توانست به خوبی ازعهده رسالتی که درهمان روزهای اول برای خود تعریف کرده بود بر بیاید اما در این دوره رویه دوستان برای برگزاری جشنواره کاملا تغییر کرد و ایشان با رویکردی کاملا جدید به موضوع جشنواره وارد شدند.

اخبار منتشر شده از نحوه برگزاری این جشنواره ما را به این نتیجه میرساند که باید به تدریج شاهد دگردیسی تدریجی و تبدیل شدن آن به جشنواره بی هویتی مثل جشنواره فیلم فجر باشیم. جشنوارهای که انگیزههای شخصی در آن بسیار بیشتر و پر رنگتر از اهداف و انگیزههای اساسی مورد توجه قرار میگیرند.  

اگر قرار است که این جشنواره از فیلمهای آماتور حمایت کند و بسترهای لازم را برای دیده شدن آنها فراهم کند دلیل حضور فیلمهایی مثل فرشتگان قصاب، گام های شیدایی، 9:20 در بوشهر، سقوط، آبی عمیق و صفحه 61 که به صورت کاملا حرفهای تولید شدهاند و برخی از آنها قبلا در جشنواره فیلم فجر شرکت کردهاند در این جشنواره چیست؟

مسئولین این جشنواره در گفتگوهایی که با رسانههای مختلف انجام دادهاند از حضور فیلمهای حرفه ای در این جشنواره ابراز خشنودی واعلام کرده اند که با حضور این فیلم ها جشنواره رنگ و بوی حرفه ای به خود گرفته است. آیا این جشنواره برای حضور فیلم های حرفه ای بر پا شده و قرار بوده محلی باشد برای دیده شدن آثارحرفه ای؟ اگر این گونه است پس ماموریت جشنواره فیلم فجر چیست؟

حضور فیلم هایی مثل "خاک و مرجان" و "گام های شیدایی" که با بودجه های دولتی تولید شده و در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده اند در جشنواره ای که دم از دفاع از نیروهای آماتور و مستضعف را می زند چه معنا و مفهومی دارد؟

آیا بهتر نیست به جای اختراع کردن جشنواره دیگری مثل جشنواره فیلم فجر کمک کنیم وهمین اختراع دست و پا شکسته ای را که بیست و چند سال پیش توسط نیروهای انقلابی همین مملکت به وجود آمده را ارتقاء بخشیم و یا اگر اصرار به برگزاری جشنواره داریم ماموریتی مشخص و متفاوت را برای جشنواره امان تعریف کنیم!

این جشنواره بخش عمدهای از فیلم های خود را به فیلمهایی با موضوع افغانستان اختصاص داده است با توجه به اینکه هسته اولیه این جشنواره بر نمایش فیلمهایی با موضوع "فتنه" شکل گرفته حضور فیلمهای مختلف با موضوع افغانستان در این جشنواره چه معنا و مفهومی میتواند داشته باشد.

نظر شما
پربیننده ها