روحانی در نشست‌خبری با رسانه‌های پاکستانی:

علاقمند به افزایش تنش‌ها با عربستان نیستیم

رئیس‌جمهور گفت: خواهان برقراری کریدور بین بنادر ایران و پاکستان هستیم.
کد خبر: ۷۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ - 27March 2016

علاقمند به افزایش تنش‌ها با عربستان نیستیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور در پایان سفر دو روزهاش به کشور پاکستان، در کنفرانس خبری با خبرنگاران پاکستانی و بینالمللی ضمن تشریح برنامهها و دستاوردهای این سفر بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه، تقویت و تحکیم مناسبات و همکاریها با کشور دوست و همسایه پاکستان تأکید کرد.

وی در این نشست خبری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال پاکستان، این کشور را به رسمیت شناخته و مردم دو کشور همواره در کنار هم بودهاند، اظهار امیدواری کرد تا همکاریها و مناسبات دوستانه دو کشور روز به روز گستردهتر شده و توسعه یابد.

رئیسجمهور با اشاره به توافقات انجام شده میان مسئولان دو کشور در زمینه تأمین انرژی پاکستان از سوی ایران بهویژه انتقال گاز از ایران به پاکستان، افزود: امروز خط لوله انتقال گاز تا مرزهای پاکستان از سمت ایران تکمیل شده است و باید ادامه آن در خاک این کشور تکمیل شود.

روحانی بر ضرورت توسعه همکاریهای بندری، کمرگی، کشتیرانی، ارتباطات جادهای و ریلی و گسترش تعاملات فرهنگی و دانشگاهی در زمینه توسعه آموزش زبان فارسی در پاکستان و نیز تقویت همکاریهای علمی و فناوری میان دو کشور تأکید کرد و گفت: توسعه مناسبات و همکاریهای تهران - اسلامآباد به نفع دو ملت، منطقه و جهان خواهد بود.

وی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگاران به پرسشی در زمینه زمان تکمیل و بهرهبرداری از پروژههای مشترک دو کشور در زمینه انتقال گاز  به پاکستان و همکاریهای بندری، گفت: در زمینه مسئله انتقال گاز از ایران به پاکستان، جمهوری اسلامی ایران علیرغم مشکلاتی که داشته، به تعهدات خود عمل کرده است و پاکستان هم باید به تعهدات خود عمل کرده و ادامه این خط لوله انتقال را در خاک خود تکمیل کند؛ در چند ماه آینده قادر خواهیم بود هر مقدار گازی که پاکستان نیاز داشته باشد را انتقال دهیم چرا که این خط لوله تا سیستان و بلوچستان ساخته شده و مقامات پاکستانی باید ادامه مسیر را تکمیل کنند.

رئیسجمهور با اشاره به اینکه امروز رقابت سالم و مکملی میان بندر چابهار و بندر گوادر در پاکستان وجود دارد و نزدیکی و همکاری این دو بندر میتواند ارتباط اقیانوس هند را با کشورهای آسیای میانه  برقرار کند، گفت: اگر این دو بندر ایران و پاکستان به یکدیگرمتصل شوند همه کشورهای آسیای شرقی از جمله چین نیز از این مزایا برخوردار خواهند بود؛ اگر خط آهن چین به پاکستان و سپس ایران متصل شود ارتباط شرق به منطقه خاورمیانه برقرار خواهد شد و با اتصال این خط آهن به روسیه از طریق ایران، ارتباط آسیا با اروپا برقرار و تجارت آسان خواهد شد.

روحانی در پاسخ به این سؤال که گفته میشود برخی کشورها اقداماتی در ایران علیه خاک پاکستان انجام میدهند و دولت جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در این زمینه اتخاذ کرده است؟ گفت: هر زمانی که ایران و پاکستان به هم نزدیک میشوند این شایعهها شکل میگیرد.

وی با بیان اینکه در زمینه گسترش روابط با پاکستان و هند تلاش میکنیم، افزود: در دیدار با مقامات و مسئولان پاکستانی در زمینه موضوعات منطقهای صحبت کردیم؛ ما امروز برای حل مشکلات منطقه تفکری مشابه هم داریم.

رئیسجمهور با تأکید بر اینکه مشکلات منطقه از راههای نظامی قابل حل و فصل نیست، اظهار داشت: توافق برجام میتواند یک الگو در این زمینه باشد و میتوانیم از همین راه حل برای مشکلات دیگر منطقه استفاده کنیم.

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی گسترش همکاریهای کشورهای اسلامی برای بهبود شرایط کشورهای اسلامی در منطقه، گفت: با توجه به برگزاری اجلاس آتی در استانبول، با نزدیکتر کردن دیدگاهها، گامهای بهتری برای حل مشکلات در زمینه تروریسم و غیره برداشته خواهد شد.

وی درباره نقش ایران در مذاکرات صلح سوریه و تنشهای بین ایران و عربستان در این زمینه تأکید کرد: سوریه گرفتار مبارزه با تروریسم است که گامهایی نیز در این زمینه برداشته شده است. در همین حال مذاکرات بین ارتش و طرفهای معترض باید ادامه پیدا کند و ما امیدواریم که این مذاکرات پایه و اساسی برای نیل به یک راهحل و دوره انتقالی برای مشخص شدن آینده سوریه شود.

رئیسجمهور افزود: باید اختلافنظرهای موجود از طریق گفتوگو حل و فصل شود. در گذشته نیز اختلافنظرهایی بین ایران و عربستان سعودی در زمینه داعش و دیگر گروهها وجود داشت و این تأکید وجود دارد که باید با گروههای تروریستی مقابله شود.

روحانی خواستار توقف خریداری نفت از داعش و برداشت از چاههای نفت سوریه توسط این گروه تروریستی شد و تأکید کرد: همه باید در آینده بعد از دوره آتشبس در برقراری صلح، گفتوگو و برگزاری انتخابات در سوریه مشارکت کنند.

وی با اشاره به ایجاد دو نقطه جدید مرزی و تقویت تدابیر امنیتی ایران و پاکستان اظهار داشت: مرزهای موجود باید امن شود. نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که امنیت مرز بین دو کشور بیش از گذشته فراهم شود و با توجه به گشایش دو گذرگاه مرزی، زمینههای لازم برای گسترش همکاریهای تجاری فراهم خواهد شد.

رئیسجمهور درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنشها با عربستان سعودی نیز تصریح کرد: علاقمند به افزایش تنشها با عربستان سعودی نیستیم؛ ایران کشور بزرگی در جهان اسلام است و عربستان هم جایگاه مهمی دارد. اگر مشکلی بین دو کشور وجود دارد باید حل و فصل شود و کشورهایی از جمله پاکستان برای حل این مشکل تلاش کردهاند.

روحانی ادامه داد: لازم است که جهان اسلام از تنشها دور شود. جهان اسلام به رفاه و پیشرفت نیاز دارد و چنین پیشرفتهایی تنها در صورتی محقق خواهد شد که همکاریها افزایش و ادامه یابد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نفوذهای غیرقانونی در نقاط مرزی دو کشور، گفت: این نفوذها از طرف ایران نبوده بلکه از طرف خاک پاکستان است که در این راستا نیاز است که همکاریهای گستردهتری صورت گیرد و با این نوع تروریسم مبارزه کنیم.

رئیسجمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه  ایران و پاکستان چگونه میتوانند برای برقراری صلح در افغانستان همکاری کنند؟ گفت: پاکستان و ایران کشورهای بزرگی در منطقه و جهان اسلام هستند. همواره مذاکره و توافقهای بسیاری در زمینههای مختلف از جمله در زمینه افغانستان وجود داشته است و با آقای نواز شریف نیز در این مورد و افزایش همکاریها بین سه کشور مذاکرات سازندهای داشتیم و  اثرگذاری این همکاریها را برای آینده بهتر و برقراری صلح و امنیت مردم افغانستان در نظر گرفتیم.

روحانی در پاسخ به سؤالی در زمینه اینکه آیا در دوران پساتحریم هیچ پیشنهادی میان ایران و پاکستان برای ایجاد کریدوری میان ایران، پاکستان و چین برای دسترسی کشورهای منطقه وجود دارد؟ تصریح کرد: در فضای بعد از تحریمها با دیگر کشورهای جهان از جمله با دوستان خود در منطقه تعاملات بهتری داشتیم؛ ما پیگیر برقراری یک کریدور بین بندر چابهار و بندر پاکستان هستیم؛ همچنین گسترش ارتباطات جادهای و ریلی و ایجاد خط کشتیرانی به تشکیل یک کریدور کمک کرده و چین را به منطقه وصل خواهد کرد.

رئیسجمهور به ضرورت همکاریهای نزدیک و گسترده بین ایران و پاکستان برای تشکیل کریدور شرق و غرب تأکید کرد.

نظر شما
پربیننده ها