سرهنگ رضایی خبر داد

معافیت دائم فرزندان جانبازان و رزمندگان از خدمت سربازی

مسئول نیروی انسانی بسیج ضمن اعلام شرایط معافیت و خدمات سربازی به بسیجیان گفت: افرادی که دوره معافیت از آموزش را دیده‌اند می‌توانند 2 ماه کسر از خدمت بگیرند.
کد خبر: ۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲ - 08December 2013

معافیت دائم فرزندان جانبازان و رزمندگان از خدمت سربازی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سرهنگ محمد رضایی مسئول نیروی انسانی بسیج سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) در گفتوگو با بسیج پرس به شرح خدمات نیروی انسانی پرداخت.

وی درباره خدمات نیروی انسانی بسیج برای بسیجیان و کارهایی که تا کنون انجام شده گفت: خدمات معاونت سرمایه نیروی انسانی بسیج در چند محور به بسیجیان ارائه میشود.

خدمات سربازی
سرهنگ رضایی درباره خدمت سربازی، دورههایی که بسیجیان میگذرانند و دورههای تکمیلی آنها گفت: یکی از خدمات ما به بسیجیان "کسر خدمت" است که در چند محور انجام می شود؛ یک محور همه ی فرزندان رزمندگان و جانبازانی است که پدرانشان در دوران دفاع مقدس سابقه حضور داوطلبانه در جبهه داشته و یا نایل به درجه جانبازی شدهاند. این افراد می توانند از کسر خدمت یا معافیت استفاده کنند.
 
وی افزود: فرزندان جانبازان و فرزندان رزمندگانی که سابقه 30 ماه جبهه داشته باشند یا پدرشان 25درصد جانبازی داشته باشند، نیز می توانند معاف دائم شوند. اگر تجمیع این دو از 60 ماه بیشتر باشد، یعنی هم 25درصد جانبازی و هم سی ماه سابقه جبهه داشته باشند، دو فرزند این خانواده معاف خواهند شد.
 
مسئول نیروی انسانی بسیج سپاه تهران تصریح کرد: اگر شخصی 15درصد جانبازی داشته باشد و 15ماه هم سابقه حضور در جبهه داشته باشد و مجموع آن سی ماه شود، می تواند یکی از فرزندان خود را معاف کند و اگر کمتر باشد می تواند برای فرزندش کسری خدمت بگیرد.
 
رضایی درباره کسری خدمت افزود: کسری خدمت دیگری نیز وجود دارد و شامل افرادی می شود که در حوزه ها و پایگاه های بسیج فعالیت می کنند .این نوع کسری  که ویژه بسیجیان فعال است معافیت از آموزش است و مشمول فرد آموزش های مقدماتی مرحله اول و دوم و آموزش تکمیلی 45 روزه را هم دیده است و این فرد می تواند دو ماه کسر خدمت بگیرد یعنی به ازای 45روز آموزش تکمیلی که دیده مشمول 2دو ماه کسر خدمت خواهد شد. بسیجیان ما به ازای هر سال حضور فعال در بسیج  می توانند 45 روز کسری خدمت بگیرند. بنابراین اگر یک فرد بسیجی چهار سال عضو فعال بسیج باشد می تواند چهار ماه کسر خدمت بگیرد.
 
ارائه خدمات حقوقی
 
رضایی گفت: یکی از خدمات ارائه شده، خدمات حقوقی به ایثارگران شامل جانبازان و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس و بسیجیان فعال حوزه ها و پایگاه های مقاومت است. دفاتر قضایی و حقوقی براساس شورای پشتیبانی تقریبا مصوب شده است و قانون حمایت از بسیج به تصویب رسیده است؛ که به موجب ماده قانون  که در سال 1370 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در نیروی مقاومت سازمان بسیج مانند ضابطین قانون قضایی عمل می شود.
 
مسئول نیروی انسانی بسیج سپاه تهران افزود: وظیفه مراکز  مستقر در دادگستری تهران ارائه مشاوره و خدمات حقوقی وهمچنین مراجعه و پیگیری پرونده افراد در مراجع قضایی، تنظیم شکواییه، دادخواست و لایحه دفاعی و اظهارنامه، مراجعه به مراکز قضایی و پیگیری و مطالبه پرونده قضایی در مراحل قضایی، شرح در جلسه دادرسی به عنوان نماینده حقوقی و قضایی دفاتر با وکیل قانونی ایثارگران، مراجعه به زندان ها، ملاقات با ایثارگران و تلاش در جهت رفع مشکلات آنها، درخواست مساعده به مراجع قضایی برای رسیدگی به پرونده ایثارگران، دعوت از افراد و مصالحه بین ایشان، مکاتبه با ادارات مختلف اعم از قضایی و ... درجهت حل مشکل ایثارگران، ایجاد هماهنگی لازم مراجع قضایی و نهادهای ذیربط به منظور حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران، برگزاری دوره های کارآموزی جهت کارشناسان حقوقی و تکمیل پرونده برای محکومین از جمله خدمات ارائه شده به بسیجیان است.
 
وی درباره حوادثی که در گذشته برای بسیجیان آمر به معروف پیش آمده بود گفت: ما از این بسیجیان در مراکز قضایی دفاع کرده ایم.
 
بیمه تامین اجتماعی بسیجیان
 
مسئول نیروی انسانی در ادامه درباره بیمه تامین اجتماعی بسیجیان گفت: افرادی که عضو فعال بسیج هستند و یا سابقه جبهه دارند می توانند از این بیمه استفاده کنند؛ به این صورت که نیمی از حق بیمه را بیمه شده  و نیم دیگر را سپاه می پردازد. این بیمه ویژه سلامت و درمان است.اعضای بسیج در صورت عدم استفاده از دیگر بیمه های درمانی، برای استفاده از این خدمات می توانند با ارائه گواهی بسیج به موسسه درمانی بسیجیان مراجعه کنند.
 
وی درباره خدمات دیگری که به بسیجیان ارائه می شود گفت: بیمه غرامت به بسیجیانی که در ماموریت ها دچار حادثه شوند ارائه می شود.
 
تسهیلات بانکی
 
رضایی گفت: از دیگر خدمات این مجموعه به بسیجیان تسهیلات تکلیفی بسیج، وام معیشت، قرض الحسنه به مبلغ 3میلیون تومان، وام ازدواج برای بسیجیان به مبلغ 3میلیون تومان و وام مسکن با سود 15درصد ( شامل همه کسانی است که قصد خرید یا ساخت مسکن دارند) به مبلغ 15میلیون تومان است.
 
وی درباره شرایط دریافت این وام گفت: این وام بر اساس اولویتی که بسیجیان در نواحی دارند به آنها تعلق می گیرد؛ وام اشتغال شرکت نگار نثر وابسته به بنیاد تعاون بسیج نیز از دیگر تسهیلات ارائه شده است.
 
وی درباره بنیاد تعاون بسیج تصریح کرد: بنیاد تعاون بسیج، نماینده همه استان ها است، موسسات بنیاد تعاون که شامل موسسه مهر( بانک مهر)، موسسه درمان بسیج، موسسه علمی، وموسسه نگارنثر است، اشتغال زایی بسیجیان را پیگیری می کند؛ موسسه دیگری نیز به نام جوان سیر در حال فعالیت است که بسیجیان می توانند از خدمات حمل و نقل و اتوبوس های آن استفاده کنند. این موسسه ها زیر نظر بنیاد تعاون ر سپاه تهران فعالیت می کنند.
 
جذب و توسعه بسیج، خدمات بسیجیان علمی و رسیدگی به خانواده های شهدا
 
رضایی ارائه خدمت به بسیجیان علمی را نیز از وظایف این مجموعه برشمرد و گفت: اگر فردی 200 امتیاز لازم را بگیرد می تواند از سهمیه دانشگاه آزاد استفاده کند یا در مدارس علمی کاربردی بسیج از تخفیف ویژه استفاده کند و یا در موسسه علمی رزمندگان در طول چهارماه مدرک دیپلم بگیرد.
 
مسئول نیروی انسانی اعلام کرد: فعالیت دیگر رسیدگی به خانواده های معظم شهدا در طول سال است. باید به دیدار همه خانواده شهدا برویم. مجموعه ما متولی خانواده های شهدای بسیجی است وخانواده شهدا در قالب 18 کاروان به مشهد اعزام می شوند.
 
وی در پایان افزود: در موضوع جذب بسیج ده ها میلیونی که نظر مقام معظم رهبری است، لایه های متعددی در بسیج وجود دارد؛ یک لایه، بسیجیان عمومی ما هستند. تمام ملت ما که در انتخابات، راهپیمایی ها، مراسم مذهبی، 22بهمن، روز قدس و در نماز عید شرکت می کنند. عده ای بسیجی عادی هستند و با اینکه برای آنها کارت صادر شده است هیچگونه خدماتی به آنها ارائه نمی شود. ما جذب و توسعه بسیج چند میلیونی را در پیش داریم؛ یعنی باید در پایان برنامه 5 ساله پنجم که پایان سال 94 است سی میلیون بسیجی در سراسر کشور داشته باشیم که شامل جذب عادی، فعال و جذب کادر در سپاه تهران است. 
نظر شما
پربیننده ها