تأملی در چرایی هجمه به فعالیت‌های اقتصادی سپاه؛

سپاه نوازی مد شده است!

در تمام کشورهای دنیا از ظرفیت و توان اجرایی و مالی نهادهای نظامی در دوران صلح برای تقویت و ارتقا اقتصادها بهره می‌برند، ولی در ایران عده‌ای که علی‌الاصول باید چنین موضوعی را بدانند به‌گونه‌ای خود را به تغافل می‌زنند که تو گویی چه جرمی واقع شده است!
کد خبر: ۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰ - 11December 2013

سپاه نوازی مد شده است!

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ماهنامه "پیام انقلاب" نوشت: سپاهنوازی مد شده است. چیز عجیبی نیست اگر از گوشه و کنار سیاست و گاه حتی از متن آن درشتگویی و درشتنویسی درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شود.

آیا واقعا تمام ایرادات وارد شده بر سپاه درباره  نقشش در زمینه اقتصاد، ناشی از فعالیتهای اقتصادی است یا بر آمده از رنجهایی است که برخی گروههای سیاسی از قدرت بازدارندگی سپاه در عرصه سیاست دیدهاند؟

واقعیت این است که سپاه در عرصه اقتصادی بهرغم همه مخالفخوانیها و درشتگوییهایی که صورت گرفته سهم آنچنانی ندارد و چه بسا نهادها و ارگانهای دیگر سهم و درصد بیشتری از اقتصاد را داشته باشند و نقش بسیار پر رنگتری در اقتصاد ایفا کنند، ولی چرا اینقدر به سپاه حمله میشود و در مقابل نسبت به دیگران سخنی به میان نمیآید؟

بر اساس آنچه در اقتصاد کشور ملاحظه میشود مجموع حجم داراییها و ثروت اشخاص گاه از کل فرآیند نهادهای حکومتی بیشتر است ولی بهانهجویان، این را اصل و آن را فرع میدانند. ضمن اینکه همواره و همیشه و در اکثر کشورهای دنیا دستگاه های نظامی نقش موثری در فرایندهای اقتصادی دارند.

در خود ایالات متحده بخش قابل توجهای از سهام شرکتهای بزرگ بورسی به شکل مستقیم و غیرمستقیم به نهادهایی وابستهاست که صبغه و سابقه نظامی دارند. سهامدار عمده هواپیماسازی بوئینگ،  صندوق بازنشستگی ارتش ایالات متحده است که وابسته به نهادهای نظامی است.

 نقش مستقیم و غیرمستقیم پنتاگون در اقتصاد ایالات متحده بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور میشود.

در چین بزرگترین اپراتور تلفن همراهاش متعلق و وابسته به وزارت دفاع چین است همچنین نهادهای نظامی در این کشور نقش پررنگی در اقتصاد دارند.

در فرانسه و انگلیس نیز چنین است. در تمام کشورهای دنیا از ظرفیت و توان اجرایی و مالی نهادهای نظامی در دوران صلح برای تقویت و ارتقا اقتصادها بهره میبرند. ولی در ایران عدهای که علیالاصول باید چنین چیزهایی را بدانند بهگونهای خود را به تغافل میزنند که تو گویی چه جرمی واقع شده است!

استفاده از ظرفیتهای مالی و اجرایی نهادهای نظامی برای گسترش توان توسعهای کشور چیز عجیبی نیست، استفاده نکردن از آن عجیب است!

عدهای اما تمایل دارند که ظرفیتهای کشور به کار نیفتد و در عوض جا برای اشخاص ناشناخته باز شود و در عین حال سهم ناچیز سپاه در امور اقتصادی را آنچنان غلوآمیز جلوه  میدهند که بیشتر از حد و اندازه واقعی آن است.

فرصت برای توسعه زیاد نیست و شرایط برای آن چندان فراهم نیست که کشور از ظرفیت نهادهای ملی برای پیشبرد اهداف کلان خود بینصیب بماند. استفاده نکردن از فرصتهای توسعهای که این نهادها فراهم میکنند هزینهای بسیار بیشتر از غر و لوند تعدادی از اشخاص دارد.

 چه منتقدین قبول کنند یا نکنند، کشور مدت زیادی است که در تله تحریمی افتاده و نمیتوان برای رهاسازی کشور از این دام دل به دیگران بست. وظیفه سپاه، دفاع از انقلاب اسلامی است. اگر دیروز این دفاع به شکل نظامی بود امروز و با توجه به جنگ اقتصادی رخ داده ضرورت دارد که میدانداری اقتصاد به فرزندان انقلاب و مدافعان آن سپرده شود.

نمیشود و نمیتوان چنین امر مهمی را صرفا به عدهای سیاستورز و قلیلی پیمانکار سپرد و بعد خاطر آسوده داشت.

تحریم جنگ است و جنگ را نمیتوان به افرادی سپرد که فقط به دنبال منافع مالی خود هستند! حضور و فعالیت سپاه از این منظر در عرصه اقتصادی یعنی صیانت از اصل انقلاب اسلامی.

خوش خیالان و بدطینتان تصور نکنند با درآمد حاصله از راه فعالیتهای اقتصادی عدهای به آلاف و اولوف میرسند بلکه برعکس، این پول به مثابه جریان مالی موثر دوباره و برای حفظ ، دوام و قوام انقلاب به چرخه تولید بازگشته و باز میگردد.

 حجم خدمات رفاهی ملی که توسط نهادهای مرتبط با سپاه به مردم ارائه میشود گوشه ناچیزی از این دایره است.

ما در شرایطی زندگی میکنیم که دشمنان انقلاب اسلامی با تمام توان سیاسی، فرهنگی، رسانهای و اقتصادی خود در حال فشار آوردن بر ایران عزیز هستند، فشاری که اگر حتی اندکی از آن به سایر کشورها وارد میشد بیشک تا حالا به فروپاشی میرسیدند، اما با این حال توان و قدرت خارقالعاده انقلاب اسلامی که ریشه در آرمانهای دینی این مردم دارد و برخاسته از روحیه ولایتپذیری آنان است، چنان عرصهای را فراهم ساخته که بهرغم همه فشارها هنوز جمهوریاسلامی ایران پرتوان در حال قدرتنمایی و ایستادگی است.

 این امر میسر نمیشد و نمیشود مگر تنها با تکیه بر نیروی ایمانی فرزندان اصیل انقلاب اسلامی که همواره برای دفاع از آرمانها، پیشرو و پیشقدم بودهاند. این قدرت انقلاب اسلامی است که اکنون در افزایش قدرت و رشد اقتصادی کشور خود را عیان ساخته و سختترین و پیچیدهترین پروژهها را نیز به انجام و فرجامی نیکو رسانده است.

واقعیت این است که سپاه، نباید برای دفاعمقدس اقتصادی در زمانه جنگ تحریمی و اقتصادی پیشرو، شرمنده کسی باشد و دلنگران خردهگیران و درشتگویان. این راهی است و مسیری است که امام و رهبری پیشروی ما نهادهاند برای دفاع از انقلاب و اسلام.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار