سردار پاکپور در نشست خبری:

رزمایش گسترده نیروی زمینی سپاه این هفته برگزار می‌شود/ اقدامات سپاه برای مقابله با نفوذ تروریست‌ها

فرمانده نیروی زمینی سپاه از برگزاری رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) توسط این نیرو طی روزهای 24 تا 26 فروردین در جنوب شرق کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹ - 10April 2016

رزمایش گسترده نیروی زمینی سپاه این هفته برگزار می‌شود/ اقدامات سپاه برای مقابله با نفوذ تروریست‌ها

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، که بهمنظور تشریح توانمندیها و برنامههای آینده این نیرو برگزار شد، اظهار داشت: رزمایش گسترده نیروی زمینی سپاه در هفته جاری برگزار میشود.

وی در این زمینه گفت: رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) از روز 24 تا 26 فروردین در جنوب شرق کشور برگزار میشود و سیستان بلوچستان، جنوب کرمان، خراسان جنوبی و شرق هرمزگان محدوده عملیاتی این رزمایش است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه نمایش قدرت نیروهای مسلح، و هویتبخشی و امنیتسازی منطقه مبتنی بر امنیت یا مردمی کردن امنیتبخشی را از اهداف این رزمایش برشمرد و افزود: نیروهای بومی و لشکرهای 41 ثارالله و 19 فجر، تیپهای 33 المهدی(عج)، 110 سلمان، علی اکبر(ع) و یکانهای صالحین و صابرین نیروهای شرکتکننده در رزمایش هستند.

سردار پاکپور در پاسخ به سوال دفاع پرس مبنی بر نقش هوانیروز سپاه در این رزمایش تصریح کرد: هوانیروز نزسا نقش مهمی در رزمایش ایفا خواهد کرد.

وی عنوان کرد: روز اول رزمایش پیامبر اعظم(ص) در سراوان، روز دوم رزمایش در میرجاوه و روز سوم آن نیز با تجمع یکانهای حاضر در رزمایش در زاهدان برگزار میشود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره ماموریتهای این نیرو در تامین امنیت مرزها نیز اظهار داشت: ماموریتهای نزسا در دو بخش که بخشی از آن امنیتی است، در مرزهای شمالغرب، غرب، جنوبشرق و بعضا شمالشرق کشور انجام میشود؛ زیرا دراین مناطق کشورهای همسایه بعضا در کنترل و انسداد مرزهای مشترکشان با ایران اقدامات مناسبی را انجام نمیدهند.

سردار پاکپور ادامه داد: بهعنوان مثال در بخش اقلیم کردستان عراق با گروههای غیر عراقی و در مناطقی مانند دالان، پرداق تا سردشت با گروههای تروریستی مواجهیم.

وی اضافه کرد: ارتفاعات مقابل قندیل در شمالغرب کشور منطقهای است که "پ ک ک" آنجا را بهعنوان منطقه آزاد شده اعلام کرده و خبری از پاسگاه و نیروی انتظامی عراق در آنجا نیست؛ به همین خاطر ایجاب میکند ما در کنترل مرزهایمان توان مضاعفی را بگذاریم؛ تا ناامنی به ایران سرایت نکند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه چنین موضوعی را در مناطق هممرز با پاکستان و افغانستان نیز شاهد هستیم، گفت: از زمانی که برقراری امنیت در مناطق مورد اشاره به این نیرو واگذار شد، مرزها را به خوبی کنترل میکنیم؛ تا ناامنی از طریق مناطق یاد شده به کشورمان نفوذ نکند.

سردار پاکپور تصریح کرد: پیش از این در برخی مناطق مانند مناطق شمالغرب بهویژه بخشی از منطقه ما بین پیرانشهر و سردشت و ارتفاعات قندیل، کلاله، پانه سر و جاسوسان از گذشته پاسگاه مرزی، جاده و حتی حضور فیزیکی نداشتیم؛ زیرا از 15 مهر به بعد با بارش برف تمامی راههای ارتباطی بسته میشد؛ لذا این مناطق جولانگاه عناصر ضد انقلاب شده بود و حتی بعضا در آنجا استقرار یافته بودند.

وی افزود: اگر زمانی میخواستیم در این مناطق برای تنبیه دشمن اقدامی انجام دهیم باید برای زدن عقبه دشمن از 35 الی 40 کیلومتر از داخل کشور با شلیک راکت اقدام میکردیم؛ به همین دلیل چارهای نداشتیم جز اینکه برای استقرار در نقاط مرزی، از سال 90 عملیات رزمی خود را شروع کنیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: طی چهار سال یعنی تا مرداد سال 1394 عملیاتهای ما در شمالغرب به پایان رسید و این مناطق کاملا از لوث وجود ضد انقلاب پاکسازی شد؛ به نحوی که اکنون در شمالغرب کشور خلأ مرزی نداریم، تا جولانگاه ضد انقلاب شود.

سردار پاکپور در ادامه با اشاره به ماموریت این نیرو در جنوب شرق کشور بیان داشت: در جنوب شرق کشور نیز ضد انقلاب و اشرار تا عمق 300 کیلومتری کشورمان بهصورت سازماندهی شده حضور مییافتند؛ اما از زمان حضور نیروی زمینی سپاه در این منطقه و اجرای طرحهای مختلف، در حال برقراری امنیت پایدار با بهرهگیری از ظرفیت مردم منطقه هستیم؛ که در این راستا در حال حاضر 9 هزار نفر از افراد بومی منطقه در قالب بسیج مردمی با این نیرو همکاری میکنند.

وی با بیان اینکه یکی از طرحهای نزسا در منطقه طرحهای مردمیاری و مردمداری همچون برپایی بیمارستانهای صحرایی است، عنوان کرد: تاکنون با برقراری 40 بیمارستان صحرایی تخصصی و فوق تخصصی در این منطقه، بالغ بر 900 هزار نفر خدمت ارائه شده است؛ که در کنار رزمایش هفته جاری نیز با برپایی یک بیمارستان صحرایی به مردم خدمت ارائه می دهیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه اضافه کرد: از سوی دیگر چون در 400 کیلومتر از مرزهای این منطقه خلأ داشتیم با بهرهگیری از شش گروه مهندسی رزمی در صدد رفع این خلأها بر آمدیم؛ بدین ترتیب در سال جاری طرح رفع خلأ امنیتی کل 400 کیلومتر شرق کشور تا پایان سال جاری به اتمام میرسد.

سردار پاکپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 95 درصد تجهیزات این نیرو بهروز شده و تجهیزات مستهلک نداریم، گفت: پس از استقرار نیروی زمینی سپاه در مناطق مورد اشاره و درگیری با اشرار و ضد انقلاب، افرادی که در این درگیریها به اسارت در آمدند، اعتراف کردند که از طریق برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان و امارات پشتیبانی تسلیحاتی و مالی میشوند؛ تا در ایران نا امنی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مرزهای کشورمان سپاه با اشراف اطلاعاتی که دارد از آمادگی لازم برای جلوگیری از هرگونه فعالیت گروههای تروریستی علیه کشورمان برخوردار است.

فرمانده نزسا همچنین با اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی ایران در کمک به گروههای مقاومت منطقه تصریح کرد: کمک به محور مقاومت را کتمان نمیکنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار