افخم:

فروپاشی تحریم‌ها آغاز شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ‌گونه تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشده و نخواهد شد، گفت: براساس مذاکرات انجام شده و برنامه اقدام مشترک، از نظر ما ساختار تحریم شکاف برداشته و فروپاشی آن آغاز شده است.
کد خبر: ۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵ - 10December 2013

فروپاشی تحریم‌ها آغاز شده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "مرضیه افخم "سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک ولادت امام موسی کاظم(ع)، درگذشت "پرفسور معتمدنژاد" را به اصحاب رسانه تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اظهارات "وندی شرمن" نماینده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 در خصوص تحریمها علیه ایران و مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه 90 درصد قانون تحریمهای جدید علیه ایران در کنگره آمریکا طی شده، عنوان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد تحریم کاملا روشن است. ما اعلام کردیم که این تحریمها ظالمانه است و آنها را مردود میدانیم.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات بر اساس طرح ارائه شده جمهوری اسلامی ایران، گام نهایی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: براساس مذاکرات انجام شده و برنامه اقدام مشترک، از نظر ما ساختار تحریم شکاف برداشته و فروپاشی آن آغاز شده است.

افخم افزود: اینکه درصدهایی برای آن اعلام میشود تلاشهایی برای فضاسازی و ایجاد فضای روانی پیرامون موضوعات مختلف است. امیدواریم در طی این مسیر و برای گام نهایی بحث تحریم کاملا منتفی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اذعان داشت: برای این منظور تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران کاملا مصمم هستند که گام نهایی براساس لغو کامل تحریمها و داشتن برنامه صلحآمیز هستهای با لحاظ شدن برنامه غنیسازی و اهداف مورد نظر کشور حاصل شود.

وی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی اظهار داشت: در کنار آن ابعاد و سیاست داخلی آمریکا را رصد کرده و زیر نظر داریم. به نظر میآید در حال حاضر تضاد منافعی ایجاد شده و جهاتی تلاش دارند مسیر کنونی را به انحراف بکشانند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مسئولان آمریکایی حرفهایی نامربوط میزنند، اما حرف اصلی که در بین رسانهها کمتر شنیده شد پذیرش غنیسازی بود که در لابهلای اظهاراتی که مطرح شد در فضای تبلیغات رسانهای کمتر مورد توجه قرار گرفت. مسئولان آمریکایی در اظهاراتشان به بی اثر بودن تحریمها اذعان کردند و اینکه در دوران تحریمها پیشرفتهای ایران متوقف نشده است.

افخم عنوان کرد: ما از زاویه دیگری به این صحبتها نگاه کردیم و به نوعی پذیرش واقعیت موجود ایران در این اظهارات مشهود بود و این نشانه قدرت و توان ملت ایران است و نشان میدهد که پیشرفتهای ایران در حوزه علم و فناوری علیرغم اعمال تحریمها صورت گرفته و ادامه خواهد داشت و تحریمها نتوانسته هیچ خللی بر اراده دانشمندان و جوانان ایرانی وارد کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات و مسیر، احقاق حقوق مردم را به طور کامل مورد نظر داشته و از تمام ظرفیتهای دیپلماتیک با استفاده از ظرفیتهای سیاسی و راهکارهای حقوقی، حقوق مسلم ملت ایران را دنبال خواهد کرد و نباید این مسیر به انحراف کشانده شود و رسانهها نباید بدان توجه کنند و این اطمینان آفرینی در فضای داخلی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست و درباره تعامل وزارت امور خارجه با مجلس و درخواست برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تجدیدنظر در ادامه کار ظریف گفت: ما به دیالوگ و تعامل سازنده با مجلس اعتقاد داریم و نسبت به این کار مصمم هستیم. برای تعامل سازنده با مجموعه کشورها، لازم است که تعامل سازنده را در داخل تقویت کنیم.

وی با اشاره به 10 دور حضور وزیر خارجه در مجلس، عنوان کرد: ما ضمن احترام به حقوق نمایندگان، معتقدیم این تعامل سازنده باید شکل بگیرد و شفافسازی نسبت به سیاستها و سوالات را مد نظر داریم و نسبت به آینده کار خوشبین هستیم تا اگر هرگونه سوء تفاهم و سوء برداشتی وجود دارد، برطرف شود.

افخم ادامه داد: معتقدیم با گفتوگوهای منطقی و به دور از جنجال و هیاهو و کاملا در فضای تخصصی، امکان کار مثبتتر و موثری فراهم است.

سخنگوی وزارت خارجه به حضور امروز وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره کرد و گفت: آقای ظریف امروز در کمیسیون حضور مییابد و به سؤالات نمایندگان پاسخ میدهد؛ امیدواریم روند گفتوگوها و تعاملات هر چه بیشتری و سازندهتر پیش برود.

وی در خصوص اظهارات اخیر اوباما درباره گفتوگوهای محرمانه تهران و واشنگتن تصریح کرد: هیچگونه گفتوگوی محرمانهای بین ایران و آمریکا جریان ندارد.

افخم ادامه داد: همه آنچه در مذاکرات انجام شده پیرامون موضوع هستهای و در چارچوب گفتوگوها با 1+5 بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعلام آمادگی شیمون پرز برای دیدار با روحانی که سؤال یکی از خبرنگاران بود، عنوان کرد که هیچگونه تغییری در مواضع جمهوری اسلامی و دیدگاه نظام جمهوری اسلامی نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد نشده و نخواهد شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران این رژیم را به رسمیت نمیشناسد، گفت: مواضع ما در قبال این رژیم که رژیمی تجاوزگر، توسعهطلب، غاصب و کاملا جعلی است و حضور و وجودش براساس جعل و غصب سرزمینهای ملت فلسطین حاصل شده، کاملا روشن است.

به گفته افخم این تبلیغات که برای خروج رژیم صهیونیستی از انزوا صورت میگیرد بی اثر و بی نتیجه است و آنها تلاش دارند افکار عمومی ملتهای منطقه را نسبت به جایگاه و نقش جمهوری اسلامی تحت تاثیر قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ملتهای منطقه کاملا هوشیارند و تحت تاثیر تبلیغات قرار نمیگیرند، افزود: انتخاب این ادبیات کاملا بی اثر است.

وی به ملتهای جهان توصیه کرد که با هوشیاری نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی توجه کرده و تحت تاثیر شعارهای فریبنده قرار نگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار