جیمی کارتر:

واشنگتن باید با تهران روابط دوستانه داشته باشد

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: واشنگتن می‌تواند و باید با تهران روابط دوستانه داشته باشد.
کد خبر: ۷۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵ - 11April 2016

واشنگتن باید با تهران روابط دوستانه داشته باشد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، جیمی کارتر رئیسجمهور پیشین آمریکا در سالهای 1977 تا 1981 در گفتوگو با نشریه تایم به سوالاتی درباره عملکرد هیلاری کلینتون و جان کری به ترتیب وزیران امور خارجه پیشین و کنونی آمریکا و روابط با ایران پاسخ داد.

کارتر با انتقاد از سیاستهای هیلاری کلینتون، گفت که وی در دوران وزارتش تلاش کمی برای برقراری صلح کرد و تنها با حضور جان کری در وزارت امور خارجه بود که رسیدگی به این مسائل مهم و حیاتی شکل گرفت.

رئیسجمهور پیشین آمریکا در ادامه، کری را یک وزیر موفق ارزیابی کرد و تلاشهای وی در منطقه خاورمیانه را قابل توجه خواند و گفت: کری دوران بسیار سختی داشته است. وی از اوایل سال 2013 که بهعنوان دیپلمات ارشد به وزارت امور خارجه آمد، گامهای بزرگی را در جهت برقراری صلح و امنیت در این منطقه برداشت.

وی در بخش دیگری از این گفتوگو در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن و تهران میتوانند همانند دوران پیش از انقلاب اسلامی در سال 1979 دوست و متحد باشند، بیان کرد: مردم فراموش کردهاند که من حتی پس از سال 1979 زمانیکه شاه خلع شد و آیتالله خمینی انقلاب را بنیان نهاد، فوری این دولت را به رسمیت شناختم.

کارتر افزود: بنابراین، بله من فکر میکنم که باید چنین کنیم و حتی اگر نمیتوانیم روابط دیپلماتیک کامل داشته باشیم، میتوانیم به توافقی دست یابیم؛ تا از مناقشه نظامی پرهیز کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار