مسجدی که شلوغ‌ترین نماز صبح تهران را دارد+عکس

در دل منطقه ما و در یکی از بلوارهای اصلی آن، مسجدی هست که نمازهای جماعت پرشوری را برگزار می‌کند. نمازهایی که جمعیت حاضر در آن بعضا به بیش از ۴۰۰ نفر در یک نماز می‌رسد. مسجد ولی‌عصر(عج) بلوار کاج، همان مسجدی است که در نماز صبحش بیش از ۲۰۰ نفر حاضر می‌شوند و پس از آن در کنار هم سر سفره صبحانه پربرکت مسجد می‌نشینند.
کد خبر: ۷۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ - 12April 2016

مسجدی که شلوغ‌ترین نماز صبح تهران را دارد+عکس

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در دل منطقه ما و در یکی از بلوارهای اصلی آن، مسجدی هست که نمازهای جماعت پرشوری را برگزار میکند. نمازهایی که جمعیت حاضر در آن بعضا به بیش از 400 نفر در یک نماز میرسد. مسجد ولیعصر(عج) بلوار کاج، همان مسجدی است که در نماز صبحش بیش از 200 نفر حاضر میشوند و پس از آن در کنار هم سر سفره صبحانه پربرکت مسجد مینشینند. باوجودی که فعلاً نمازگزاران این مسجد در سولهای کنار بنای درحال ساخت آن نماز برپا میکنند با این حال هیچ روزی کمجمعیت نیست. اما اینکه چرا این مسجد اینقدر محبوب است و اهالی محله گلستان از حضور در نمازجماعت آن غفلت نمیکنند، سؤالی است که در این گزارش به آن پاسخ دادهایم.

سهم نانوا از سفره مسجد
«صفر فلاح» از اهالی محله است که هر روز 20 قرص نان بربری فانتزی صبحانه مسجد را تأمین میکند و از علاقهاش به این کار میگوید: «خدمت به مسجد برای هرکسی افتخار است. من هم دوست داشتم در گوشهای از کارهای آن سهیم باشم و افتخار تأمین نان سفره صبحانه آن نصیبم شد.»فلاح هر روز 2 کیلومتر مسافت بین مسجد تا نانوایی را پیاده طی میکند تا نان تازه صبحانه را از نانوایی محل تأمین کند: «طی کردن این مسیر آن هم هرروز باعث شده تا سلامتی من بیشتر حفظ شود و بیماری کمتر به سراغم بیاید. ضمن اینکه نانوای محله ما همیشه هزینه کمتری در قبال خرید نان از ما میگیرد تا در بخشی از سفره صبحانه مسجد نیز سهیم باشد و این هم از دیگر برکات وجود مسجد ولیعصر(عج) در این محله است.»

نماز قضا بهصورت جماعت
از دیگر خادمان افتخاری مسجد «غلامرضا نوشادی» است که دلیل فعال بودن اکثر نمازگزاران این مسجد را روحیه بالا و فعالیت زیاد امام جماعت آن عنوان میکند و میگوید: «اکثر نمازگزاران ثابت این مسجد در فعالیتهای گوناگون مشارکت دارند و آن هم بهدلیل روحیه بالا و فضای همدلی هست که در مسجد برپاست.» این خادم افتخاری معتقد است، هر جایی که مردم دست به دست هم دهند و با یکدیگر یکدست باشند کارها خوب پیش میرود. او به یکی از برنامههای پرطرفدار این مسجد اشاره میکند و میگوید: «برنامههای متنوعی در این مسجد برگزار میشود که طرفداران خاص خود را دارد، بهطور مثال هر روز بعد از نماز صبح 17 رکعت نماز قضا برای ثواب آن بهصورت جماعت برگزار میشود که امامت آن را نیز امام جماعت مسجد برعهده دارد و همین امر سبب شده که بسیاری از نمازگزاران در آن مشارکت کنند.»

همدلی و نشاط اهالی
نمازگزاران این مسجد همگی به نحوی در اداره مسجد مشارکت دارند. «محمد میرسپاه» 60 ساله، مسئول بازکردن در مسجد است. او از سال 81 ساکن شهرک راهآهن شده، سحرخیزتر از همه است و بههمین دلیل او در مسجد ولیعصر(عج) را به روی نمازگزاران باز میکند: «هر روز صبح یک ساعت مانده به اذان درهای مسجد را باز میکنم و سماور را هم برای پذیرایی صبحگاهی از حاضران، پر آب و روشن میکنم تا شرایط دم کردن چای مهیا شود.» او دلیل برپایی سفره صبحانه در مسجد را ایجاد فضای نشاطآور و همدلی و صمیمیت بیشتر اهالی عنوان میکند و ادامه میدهد: «طبق آماری که گرفتهایم روزانه نزدیک به 200 نفر در نماز صبح حضور دارند که 140 نفر آنها با ما همسفره میشوند. هزینه یک صبحانه مختصر و مفید چندان زیاد نیست، اما تأثیر محلی آن بسیار زیاد است و ما سر سفره صبحانه با بسیاری از اهالی آشنا و از برخی از مشکلات محله هم باخبر میشویم.»

 

 

تفألی با حافظ
جوانان هم در برپایی نماز صبح مسجد حضور دارند و پای ثابت آن هستند. «رضا خانبابایی» که 5 سال است در نمازهای روزانه مسجد شرکت میکنند، جذابیت سخنان امام جماعت مسجد را دلیل اصلی حضورش در این مسجد عنوان میکند و ادامه میدهد: «امام جماعت مسجد ما بین نمازها معمولاً یک بیت شعر را از حافظ میخواند و بعد از آن هم سخنرانی خود را با محوریت همان شعر آغاز میکند. او سخنان خود را عامه پسند مطرح کرده و این باعث میشود که هم من جوان متوجه گفتار حاجآقا شوم، هم بزرگان مسجد.» او همچنین به رابطه صمیمی امام جماعت مسجد با جوانان اشاره میکند و میگوید: «احوالپرسی گرم حاجآقا و پاسخ اصولی او به سؤالات و شبهات مطرح شده از سوی جوانان، باعث ارتباط بیشتر جوانان با مسجد شده است.»خانبابایی با لبخند به نکتهای اشاره میکند و میگوید: «بعضاً طولانی نشدن اقامه نماز هم از دیگر جذابیتهای حضور در این مسجد است.»

برگزاری برنامههای گوناگون
طبق گفته حاضران در مناسبتهای مختلف برنامههای گوناگونی در مسجد اجرا میشود که باعث حضور بیشتر اهالی در آن میشود. «علی اریشی» از ساکنان قدیمی شهرک گلستان در اینباره میگوید: «ما هر روز بعد از نماز صبح زیارت عاشورا قرائت میکنیم. از طرفی برپایی نمازهای قضا بهصورت جماعت، برگزاری دعای ندبه، دعای کمیل و توسل و قرائت یک صفحه از قرآن بههمراه معنی آن باعث تنوع برنامهها شده است.»به گفته اریشی وجود این مسجد باعث شده که اهالی از حال هم بیشتر با خبر باشند و اگر کسی نیاز به کمک داشته باشد، خود هممحلیها دست به کار شده و مشکل او را برطرف میکنند.

خادم مسجدجامع ولیعصر(عج):
مسجد را با کمک اهالی اداره میکنیم

«مرتضی محمدی» ۲سال و نیم است که خادم این مسجد است و ۳۶ سال دارد و صاحب یک فرزند است. او خادمی مسجد را افتخاری برای خود و خانوادهاش عنوان میکند و میگوید: «هرروز همراه همسرم شبستان مسجد را نظافت میکنیم که البته کار سختی نیست چون نمازگزاران مسجد خودشان نظافت را رعایت میکنند.»او به همدلی و همیاری فعالان مسجد نیز اشاره میکند و ادامه میدهد: «اداره کردن این مسجد با این حجم فعالیت کاری بسیار دشوار است، اما خوشبختانه با همیاری نمازگزاران به راحتی این مسجد را اداره میکنیم. هرکاری سختی خودش را دارد، اما شغل من اگر هم خستگی داشته باشد چون در خانه خدا کار میکنم سختیاش را کمتر متوجه میشوم.» محمدی مناسبتهای مذهبی را شلوغترین روزهای مسجد عنوان میکند و میگوید: «به دلیل قرار گرفتن مسجد در بافت مسکونی و همچنین استقبال اهالی محله گلستان از نمازهای جماعت مسجد، در مناسبتها تعداد زیادی از اهالی مشارکت میکنند. البته ما هر شب و برای برپایی نماز مغربوعشا میزبان بیش از 400 نفر از اهالی هستیم.»

عضو هیئت امنای مسجدجامع ولیعصر(عج):
بنای جدید مسجد سال آینده تکمیل میشود

برای اینکه در جریان کامل برنامههای مسجد ولیعصر(عج) قرار بگیریم سراغ «احمد جعفری» عضو هیئت امنای آن رفتیم. او که از نمازگزاران قدیمی مسجد است، میگوید: «سال ۱۳۷۶ حسینیه انصار توسط حاج آقا آخوندی در این محله بنا شد و پس از مدتی حجتالاسلام سید محمدعلی بجنوردی مسئولیت آن را برعهده گرفت و آن را تبدیل به مسجد حضرت ولیعصر(عج) کرد و حالا بیش از 10 سال است که حاجآقا هاشمی امام جماعت این مسجد است و توانسته با بهکارگیری برنامههای متعدد و ایجاد همدلی، این مکان را به یکی از مساجد فعال منطقه تبدیل کند.» این عضو هیئت امنای مسجدجامع ولیعصر(عج) درباره فعالیتهای فرهنگی مسجد نیز میگوید: «7 کارگروه در مسجد فعالیت میکنند که یکی از آنها به فعالیتهای قرآنی و دیگر کارگروهها به فعالیتهای آموزشی، اردویی، فرهنگی و تبلیغاتی مشغول هستند.»

او به حضور اهالی دیگر محلهها در مسجد نیز اشاره میکند و میگوید: «آوازه برنامههای این مسجد به اندازهای بوده که از محلههای کوهک، شمال بزرگراه شهید همت و اطراف دریاچه نیز به این مکان میآیند. البته شلوغی مسجد باعث شد که برخی از اهالی با پارک خودروهای خود در اطراف مسجد، موجب ایجاد ترافیک شوند که با همکاری شهرداری و به کارگیری زمین بایر کنار مسجد، این مشکل نیز حل شد.» جعفری به مراحل تکمیل بنای ساختمان مسجد در سال آینده نیز اشاره میکند و میگوید: «در بخش ساخت 85درصد پیشرفت فیزیکی داشتهایم و امیدواریم در سال آینده بنای جدید این مسجد در زمینی به مساحت 12 هزار و 500متر در 5 طبقه به بهرهبرداری برسد که طبقه زیرین آن پارکینگ مسجد با ظرفیت 250 خودرو خواهد بود. با تکمیل بنای جدید مسجد فعالیتهای فرهنگی این مکان به شکل چشمگیری توسعه خواهد یافت.»

منبع:همشهری محله

نظر شما
پربیننده ها