بررسی استراتژی ناموفق مبارزه با تروریسم از نگاه رهبر معظم انقلاب

به دلیل اختلاف نظر سیاسی و پیچیده بودن پدیده تروریسم، تا به حال اجماعی در خصوص تعریف ترورسیم حاصل نشده است.
کد خبر: ۷۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ - 13April 2016

بررسی استراتژی ناموفق مبارزه با تروریسم از نگاه رهبر معظم انقلاب

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛اما اغلب صاحبنظران به طور کلی در این نکته توافق دارند که تروریسم به رفتار مجرمانه و خشونت باری اشاره دارد که برای نیل به هدفی سیاسی صورت می پذیرد. در تعریف تروریسم بین المللی باید گفت، هنگامی که عنصر خارجی در جرم یافت گردد، صحبت تروریسم بینالمللی به میان میآید.

تروریسم بینالملل به دنبال ایجاد نظام ناامنی دسته جمعی است. اما با وجود تصویب کنوانسیونهای متعدد تنبیهی و پیشگیرانه بینالمللی در مقابله با تروریسم از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و وضعیت ناموفق کنونی، مبارزه با تروریسم بیانگر این واقعیت است که چارچوب سیاسی- حقوقی مبارزه با تروریسم کاملاً ناکارآمد بوده است.

غرب به جای اینکه بر طبق قوانین بین المللی عمل کرده تا فضایی امن را برای جهانیان ایجاد کند خود دست در تروریسم و ایجاد رعب و وحشت جهانی دارد. بطوریکه از 11 سپتامبر تاکنون جهان نه تنها نتوانسته روی آرامش ببیند بلکه هر روز شاهد کشتار و فجایع انسانی در سراسر جهان به خصوص در منطقه خاورمیانه هستیم.

غرب به سردمداری آمریکا تا زمانی که در عراق و افغانستان حضور داشت که چیزی جز کشتار بیش از 1 میلیون مردم بیگناه و خسارتهای مالی هنگفت را به ارمغان نداشت و حال که با گروهی تروریسم و تکفیری روبرو هستیم به نام داعش که با داعیه مخالفت با حکومت بشار اسد شکل گرفت و با ارتکاب صدها هزار جنایت در سوریه، عراق و ... گریبانگیر خودشان نیز شده و اروپا و آمریکا را در وحشت و اضطراب قرار داده است.

بلایی که هیچگاه درمخیره خود هم تصور نمیکردند روزی دامنگیر خودشان شود و برای پایان بخشیدن به آن جان کری وزیر خارجه آمریکا را به دوره گردی سیاسی مجبور کند و از ایران بخواهد که به آمریکا در پایان بخشیدن به بحران سوریه کمک کند. روزی که این جنایتکاران تاریخ را پرورش و تغذیه میکردند فکر اینجا را نمیکردند که آه و ناله مردم بیگناه روزی دامن خودشان را نیز خواهد گرفت.

هرچند غرب و آمریکاییها هیچ گاه خود را در معاملات بین المللی صادق نشان ندادند و همیشه آن روی سکه خود را به نمایش گذاشتند که اگر در یک روی سکه خواهان مبارزه با تروریسم هستند اما در روی دیگر سکه به پشتیبانی و حمایت خود از تروریسم ادامه میدهند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با نظربایف رییس جمهور قزاقستان فرموند: برخی قدرتها به ویژه آمریکا در ادعای مبارزه با تروریزم صادق و جدی نیستند اما کشورهای اسلامی میتوانند با همکاریهای صادقانه، این تهدید را از جهان اسلام دور کنند.

حضرت آیت الله خامنهای کمک آمریکاییها به داعش در عراق را نمونهای از برخوردهای غیرصادقانه ائتلافهای گوناگون مدعی مبارزه با تروریزم برشمردند و گفتند: آنها برای توجیه برخوردهای دوگانه خود، تروریزم را به دو نوع خوب و بد تقسیم میکنند.

با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب اکنون دنیا نیز متوجه شده است که آمریکا و اروپایی ها خود در مبارزه با تروریسم سیاست یک بام و دوهوا را درپیش گرفته اند؛بطوریکه آمریکا از یک سوی با از بین بردن تروریستها دست دوستی به سوی ایران دراز میکند ولی از سوی دیگر با ایجاد یک ائتلاف کذایی با کشورهایی که خود در ایجاد تروریست نقش اساسی داشتند خواهان از بین بردن تروریستها هستند در حالی که میلیارد ها دلار در سال صرف حمایت مالی و معنوی آنها میکنند.

همچنانکه رهبر انقلاب با اشاره به ملیت اروپایی عاملان حوادث تروریستی در اروپا و همچنین حضور پر رنگ افرادی از این کشورها در گروههای تروریستی در سوریه و عراق، افزودند: این واقعیتها نشان دهنده جدی نبودن غرب و بهویژه آمریکاییها در مبارزه با تروریزم است.

ایشان دنیای امروز را دنیایی متلاطم توصیف کردند و افزودند: کشورهای اسلامی امروز از سویی با خطر گروههای تروریستی که بهنام اسلام و در واقع علیه اسلام و مسلمانان فعالیت میکنند، مواجهند و از سوی دیگر برخی قدرتهای غربی تمایل ندارند که کشورهای مسلمان، متحد و در کنار یکدیگر باشند.

چطور میشود از سویی با ترویستها مبارزه کرد و از سوی دیگر منابع مالی و نظامی در اختیارشان قرار داد. اگر آمریکاییها و اروپایی ها و همپیمانانشان از روز اول صادقانه وارد گود میشدند و روزی که تروریست های جنایتکار روزانه صدها سوری،عراقی و ... را قتل عام میکردند به فکر چاره میافتادند الان مجبور نبودند که در خاک خود با تروریستها مبارزه کنند که در همه جا نیز نفوذ کردهاند.

حال که غربیها خود را در مبارزه با تروریسم نشان دادهاند وظیفه ما مسلمانان است که با اتحاد و یکپارچگی و بدون عناد و دشمنی دست به دست یکدیگر دهیم تا بتوانیم دست تروریست و ترویست پرور را از منطقه و جهان بخشکانیم و جهان را به سوی عاری از خشونت و صلح و دوستی سوق دهیم.

نظر شما
پربیننده ها