رسانه‌های مرتبط با امور نظامی گزارش دادند

شلیک‌های موشکی ایران از سیلوها حیرت‌آور خواهد بود/ پایگاه‌های موشکی زیرزمینی ایران راهبردی هستند

رسانه‌های امور نظامی نوشتند: آشکار‌ترین اهداف موشک‌های بالستیک ایران ، اسرائیل است و لازم است تل‌آویو و دیگران به سامانه‌های دفاعی پیشرفته برای مقابله با سیلوهای موشکی ایران که در برابر موج حملات اولیه مصون از گزندند، مجهز شوند.
کد خبر: ۷۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶ - 17April 2016

شلیک‌های موشکی ایران از سیلوها حیرت‌آور خواهد بود/ پایگاه‌های موشکی زیرزمینی ایران راهبردی هستند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، هفته نامه «اویشن ویک» در گزارشی در زمینه «توانمندی موشکی ایران» نوشت:  سیلوها و حضور موشکهای ایران در اعماق زمین موجب مخفی ماندن فعالیتهای موشکی بالستیک این کشور از دید ماهواره شده و موشکهای آماده شلیک در اعماق زمین و سیلوهای موشکی، ایران را قادر میسازند حملات موشکی حیرت آوری را انجام دهند به ویژه موشکهای سوخت مایع که قادرند مهمات بیشتری را تا موشکهای نوع سوخت جامد در بردهای بالا حمل کنند.

این نشریه در ادامه نوشت: یکی از آشکارترین اهداف موشکهای بالستیک ایران ،همانطور که سران این کشور عنوان میکنند، اسرائیل است. البته اورشلیم (بیت المقدس اشغالی) اینک خود را با تجهیزات با قابلیت مقابله با ایران تجهیز کرده  و خطوط دفاعی خود را ارتقا داده است. اسرائیل در واقع دفاع چند لایه را شکل داده است که میتوان به سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین، موشکهای «پیکان 2»،  و یگان موشکی «فلاخن» اشاره کرد .

اویشن ویک در ادامه در تلاشی برای القا ایران هراسی کاذب و تاکید بر لزوم وجود سامانههای پدافند هوایی قدرتمند در سطح خاورمیانه به توان کشورهای عرب و غیر عرب در مقابله با موشکهای ایران اشاره نموده و عنوان داشت که امارات متحده عربی در سال 2012 موشکهای برد بلند «ثاد» (Thaad) را به دست آورد و در قطر و عربستان نیز قصد دارند چنین سامانه دفاع موشکی را بدست آورند. ترکیه نیز سامانه دفاع موشکی «اف- دی 2000» را انتخاب کرده است.

اویشن ویک در خاتمه نوشته است: استقرار سامانه دفاع موشکی «اس -400» روسیه در سوریه در سال 2015 صادرات این تجهیزات دفاعی را به همراه داشت و مسکو در حال رایزنی برای فروش این سامانهها به چین، هند و الجزایر است. ایران نیز در این میان احتمالا مشتری این سامانه موشکی خواهد شد. سامانهای که قابلیت مقابله موشک های بالستیک را دارد و نسخهای مناسب و قابل اعتماد در برابر سامانه دفاعی ثاد (Thaad) برای کشورهایی است که قادر به خرید این سامانه ساخت آمریکا نیستند. (ایران در برهه فعلی براساس اخبار فاش شده سامانه اس- 300 را سفارش داده است.)

وبگاه ویژه «امور نظامی رژیم اسرائیل»  نیز در آخرین تحلیل پیرامون شلیک موشکهای بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: ایران چندی قبل رزمایش  موشکی بالستیک به نام «اقتدار ولایت » را انجام داد، اقدامی که در واقع برنامه از قبل تعیین شدهای بود که اجرای آن پیشتر از سوی مقامهای نظامی این کشور اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، در حالیکه نوع موشکهای شلیک شده در رزمایش اخیر شبیه به موشکهای «شهاب 1و 2 » و «قدر- اف و اچ » بودند، بخش منحصر آخرین رزمایش ایران بکارگیری پایگاه موشکی ناشناسی در نزدیکی قم در بیابان مرکزی این کشور بود که در آنجا موشکها با آمادگی بالا در سیلوهای زیرزمینی موشکی نگهداری میشوند.

این وبگاه صهیونیستی سپس با اشاره شلیکهای موشکی روز چهارشنبه 9 مارس، و شلیک 2 موشک بالستیک قدر- اچ در مکانی مخفی از رشته کوههای البرز نوشت: پایگاههای زیر زمین عظیم ایران و سیلوهای موشکی بخشی از راهبرد جمهوری اسلامی برای انجام عملیات دفاع موشکی در سطح منطقه و مقابل اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس(!) است .

وبگاه یاد شده نوشت: واقعیت این است که موشکهای زیر زمینی ایران طوری طراحی شدهاند که در برابر موج حملات اولیه برای نابودی آنها غیر قابل رویت و از دیدها پنهان هستند.

 و اما برخی کارشناسان بینالمللی نیز تاکید نمودند، رژیم اسرائیل فاقد اهرم فشار علیه آزمایشهای موشکی ایران است.

«امیلی لاندا» کارشناس ارشد مرکز مطالعات امنیتی تل آویو گفت: «در برجام موردی در زمینه موشکهای بالستیک در نظر گرفته نشده بود زیرا مذاکره کنندگان چنین موردی (موضوع آزمایشهای موشکی ایران) را همزمان با آغاز مذاکرات پذیرفته بودند.»

«تل عنبر» دیگر کارشناس صهیونیستی نیز در این زمینه گفت: «در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواسته شده که موشکهای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هستهای را آزمایش نکند. هیچ تنبیهی در این قطعنامه وجود ندارد. اگر «نتانیاهو» نخست وزیری اسرائیل  فکر دیگری میکند، این دیگر احمقانه است.»

«سموئیل سندرلر» کارشناس سیاست خارجی اندیشکده «بگین- سادات» از مراکز تحقیقاتی محافظه کار رژیم اسرائیل، نیز در این زمینه گفت، مادامی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در قدرت است گزینههای نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در برابر ایران نیز محدود است.

وی در این باره گفت: « فکر میکنم که دولت اوباما به عقبگرد در برابر تحریکهای ایران که  البته تنها این کشور را جسورتر میکند ، ادامه میدهد.»

سندرلر افزود: «اسرائیل جز فشار بر آمریکا، یا اعلام به گروه "1+5 " برای انجام دادن اقدامی و یا اینکه به جهانیان بگوید، ببیند من این موارد را به شما گفته بودم، قادر به انجام کار دیگری نیست.»

 

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار