رهبر گروه تروریستی پنجاب کیست؟

ارتش پاکستان عملیات بزرگی علیه گروه «چتو گنگ وار» در ایالت پنجاب را آغاز کرده است، اما براستی رهبر این گروه تروریستی کیست؟
کد خبر: ۷۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰ - 17April 2016

رهبر گروه تروریستی پنجاب کیست؟

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، چندی پیش یک عامل انتحاری با منفجر کردن خود در پارک «گلشن اقبال» لاهور باعث کشته شدن دست کم 73 نفر و زخمی شدن بیش از 300 نفر شد.

«راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان بعد از شرکت در یک اجلاس امنیتی از آغاز یک عملیات گسترده نظامی در ایالت پنجاب خبر داد.

ارتش و دولت پاکستان برای مبارزه با تروریسم در ایالت پنجاب دچار اختلاف شده بودند و دولت اصرار داشت این عملیات توسط پلیس انجام شود.

یکی از مراحل سخت عملیات ضد تروریسم در ایالت پنجاب اقدام علیه گروه چتو گنگ وار که به بزرگترین گروه تروریستی این ایالت تبدیل شده است.

پلیس در مرحله اول عملیات ضرب آهن علیه این گروه تروریستی شکست خورد و 6 نفر از نیروهای خود را از دست داد این در حالی است که 24 پلیس نیز توسط اشرار مسلح گروگان گرفته شدند.

در حال حاضر ارتش عملیات علیه این گروه ترویستی را به عهده گرفته است.

در این گزارش سعی داریم «غلام رسول چتو» رهبر تروریستهای پنجاب را معرفی کنیم.

عملیات بزرگی علیه گروه چتو گنگ وار در ایالت پنجاب آغاز شده است، غلام رسول چوتو رهبر این گروه تروریستی برای مدت 3 الی 5 سال به عنوان محافظ «عاطف مزاری» از اعضای مجلس ایالتی فعالیت میکرد.

وی تا سال 2007 برای پلیس ایالت پنجاب جاسوسی میکرد و نقش مهمی در عملیات علیه راهزنان منطقه «راجنپور» و «مظفرگره» داشت.

چوتو از اعضای قبیله «مزاری» شاخه «بکرانی» که در منطقه «روجهان» در جنوب پنجاب سکونت دارند، است که بعد از اختلاف با پلیس برای خودش گروه جداگانهای تشکیل و فعالیتهای تروریستی خود را آغاز کرد.

گروههای تروریستی کوچک که در ایالت سند و بلوچستان فعال بودند همچنین تروریستهای منطقه دیرهغازیخان به گروه چوتو پیوستند که سبب شد گروه چوتو گنگ وار به یک گروه تروریستی بزرگ تبدیل شود.

تروریستهای معروف جنوب پنجاب و ایالت سند که برای دستگیری آنها جایزه تعیین شده بود نیز در راجنپور مخفی شده و به چوتو میپیوستند.

یکی از اعضای سابق گروه چتو گنگ وار پیشتر گفته بود گروههای تروریستی کراچی، بلوچستان و شهر رحیمیارخان اعضای خانواده بازرگانان معروف و خانوادههای ثروتمند را گروگان گرفته و در ازای 400 یا 500 هزار روپیه به گروه چوتو گنگ وار میفروختند و این گروه نیز پول زیادی از خانواده گروگانها مطالبه میکرد.

پلیس پنجاب تا کنون 7 عملیات علیه گروه چوتو گنگ وار انجام داده و بیش از 30 پلیس در این عملیاتها کشته شدهاند.

بزرگترین عملیات علیه گروه چوتو گنگ وار در سال 2010 انجام گرفت که به مدت 3 ماه ادامه داشت و آخرین عملیات علیه این گروه تروریستی در سال 2013 صورت گرفت که هیچ نتیجهای نداشت.

جمعیت ناحیه کچی جمال از توابع منطقه راجن پور که گروه چوتو گنگ وار در آن مستقر است 10 هزار نفر است که بیشتر از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش میکنند.

چوتو به مردم محلی منطقه کمکهای زیادی کرده و هرگز در این ناحیه عملیات تروریستی انجام نمیدهد به همین علت مردم محلی حاضر به همکاری برای عملیات علیه گروه چوتو گنگ وار نیستند.

تعداد تروریستهای جنوب پنجاب معروف به «چوتو گنگ وار» 80 تا 100 نفر است که از سلاحهای نیمه سنگین ضد هوایی و موشک به ویژه دوشکا و مسلسل استفاده میکنند که پیشروی نیروهای پلیس را متوقف کرده است.

تروریستهای گروه چتو گنگ وار قبل از این هم 2 مرتبه توانستهاند از عملیات نظامی جان سالم به در ببرند و دوباره گروه خود را منظم کنند.

در آخرین عملیات نظامی اعضای گروه چتو گنگ وار توانستند با حمله به ایستگاه ایست و بازرسی و گروگان گرفتن نیروهای پلیس از محل فرار کنند.   

رهبری گروه چوتو گنگ وار را فردی به نام «غلام رسول الیاس چوتو» برعهده دارد و پلیس پنجاب برای کسی که بتواند این فرد را از پای دربیاورد، حدود 20 هزار دلار جایزه تعیین کرده است.

نیروهای پلیس قصد حمله به راجنپور،جزیرهای کوچک به عنوان مخفیگاه اشرار گروه چوتو در رود بزرگ سند را داشتند، که با واکنش شدید و غیرقابل منتظره از سوی این گروه مواجه شدند که در نتیجه آن تا کنون 9 پلیس کشته 4 نفر زخمی و  دست کم 22  نیروی پلیس به عنوان گروگان اسیر گروه چوتو گنگ وار هستند.

بعد از ناکامی پلیس در حمله به مخفیگاه این گروه تروریستی ارتش پاکستان آماده عملیات علیه گروه تروریستی «چوتو گنگ وار» شد و 40 نفر از اعضای این گروه با کنار گذاشتن سلاح، تسلیم ارتش شدند.

«عاصم سلیم باجواه» سخنگوی ارتش پاکستان در پیام تویتر خود اعلام کرد: رهبری عملیات علیه گروه چتو گنگ وار به نظامیان سپرده شده این در حالی است که نیروهای ویژه،تکاوران ارتش و پلیس نیز در این زمینه همکاری میکنند.

وی افزود: محاصره علیه این گروه تروریستی تنگتر شده و ارتش از تمام امکانات خود برای موفقیت این عملیات استفاده میکند.

بر اثر عملیات روز گذشته بالگردهای ارتش و ادامه عملیات ضرب آهن، 7 نفر از تروریستها کشته شدهاند.

تروریستهای گروه چتو گنگ وار سعی کردند در ازای گروگانهای پلیس با ارتش مذاکره و از محل فرار کنند اما تا کنون ارتش این درخواست آنها را نپذیرفته است.

منبع:فارس

نظر شما
پربیننده ها