با اشاره به سفرش به تهران؛

موگرینی: صفحه‌ای جدید در روابط‌مان با ایران را به رشته تحریر درآوردیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از بازگشت از ایران گفت که این سفر زیربنای یک همکاری سازنده را که به نفع شهروندان ایران و اروپاست، ایجاد کرد.
کد خبر: ۷۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ - 18April 2016

موگرینی: صفحه‌ای جدید در روابط‌مان با ایران را به رشته تحریر درآوردیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز شنبه در رأس یک هیأت بلندپایه متشکل از هفت کمیسیونر اروپایی به تهران سفر کرده بود، پس از بازگشت در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرده است، نوشت: من در این سفر سرپرستی هیأت کمیسیونرها را بر عهده داشتم و این اولین سفر این سطح از مقامات اروپایی به ایران پس از اجرای توافق هستهای با ایران و لغو تحریمهاست.

وی ادامه داد: این دومین سفر رسمی من به ایران بود. در ماه ژوئیه سال گذشته، تنها چند روز پس از امضای توافق، تمامی دیدارهای من روی اجرای این توافق متمرکز بود. اما این بار، یعنی سه ماه پس از اجرای کامل توافق، ما توانستیم زمینه را برای یک همکاری اصولی میان تهران و اتحادیه اروپا فراهم کنیم. ما به موضوعات مختلفی پرداختیم که برای هر دو طرف راهبردی است؛ از انرژی گرفته تا اقتصاد، از فرهنگ تا مهاجرت، از تحقیق و مطالعه تا حمل و نقل، از سیاست خارجی تا آموزش. این همکاری برای شهروندان هم اروپا و هم ایران دارای منفعت خواهد بود، به ویژه از نظر من برای جوانانی که با غرور و شور و شوق در خیابانها و شهرهایشان از این توافق استقبال کردند.

موگرینی در ادامه نوشت: اکنون آنها انتظار این نتیجه را دارند که فصل جدید روابط ما دارای منافعی برای تمامیشان باشد و دیدارهای ما راه را برای این منظور باز کرده است؛ فرصتهایی که این توافق ایجاد کرده است اکنون میتواند به پروژههایی واقعی در تمام بخشهایی که با زندگی روزمرده شهروندان ما ارتباط دارد، تبدیل شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همین در یادداشت خود، تأکید کرد: این یک همکاری سازنده خواهد بود. گفتوگوهای ما باز است و در مواضعی هم حساس خواهد بود چرا که ما هر دو میدانیم به روشنی در خصوص برخی مسائل اختلاف نظرهایی داریم. به عنوان مثال، حقوق بشر که یک مسأله کلیدی در روابط ما است. ما در این سفر درباره آن گفتوگو کردیم و تصمیم گرفتیم که یک رایزنی منظم و اصولی در اینباره داشته باشیم که یک پایه جدید در روابطمان است. یک گفتوگوی اصولی و منظم دیگر در سطح سیاسی میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و من نیز وجود دارد.

وی افزود: ما درباره چگونگی حل بحرانهای متعدد منطقهای که خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده درباره اینکه چگونه به بهترین شکل با تروریستهای داعش مبارزه کنیم و به علاوه چگونگی برقراری ثبات در افغانستان رایزنی خواهیم کرد.

موگرینی گفت: ما ممکن است دیدگاهها و رویکردهای متفاوت داشته باشیم اما تنها مسیر گفتوگو و دیپلماسی است که موفقیتآمیز خواهد بود، همانطور که توافق هستهای با ایران نشان داد این توافق نتایجی واقعی و قوی در پی داشت، از جمله اجرای کامل آن که فرصتهایی را برای همکاری ایجاد کرد. گفتوگو و دیپلماسی مسیر اتحادیه اروپا در سیاست خارجی است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار