رییس جمهور در جمع مردم سمنان:

تنها سه ماه از برجام گذشته است

رئیس جمهور با یادآوری اینکه تنها سه ماه از برجام گذشته است، تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند 30 سال از برجام گذشته، کافی است ببینید در این سه ماه چه گشایش های فراوانی ایجاد شده است.
کد خبر: ۷۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ - 19April 2016

تنها سه ماه از برجام گذشته است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع مردم سمنان با یادآوری اینکه امروز روابط بانکی بین بانکهای ایران و جهان یکی پس از دیگری گشوده میشود، تصریح کرد: هر کشوری که میرویم اولین قرارداد ما ارتباط بانک مرکزی ایران با بانکهای آن کشور است.

وی با اشاره به سفر خود به پاکستان و ترکیه و همچنین سفر برخی مقامات خارجی به کشورمان طی ماههای اخیر، گفت: هر مقام خارجی که به ایران آمد، همچنین هر سفری که ما به کشورهای دیگر داشتهایم با آنها قرارداد بانکی امضا کردیم.

وی با بیان اینکه مردم تصمیمی تاریخی گرفتهاند که اسلام و ایران هراسی قدرتهای بزرگ جهان و صهیونیسم بینالمللی را با شکست مواجه کنند، اظهار کرد: ملت ایران تصمیم گرفتند که با همه فشارها، فشار تحریمها و مشکلات منطقهای و بینالمللی را یکی پس از دیگری حل و فصل کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به خاطر اینکه مردم در طول 31 ماه دولت یازدهم همواره در کنار دولت و نظام بودهاند و همیشه نیز پاسخگوی ندای رهبری بودهاند، تقدیر و تشکر میکنم، گفت: امروز از فراز بلندی که پیش رو داشتهایم و ارتفاعی که باید بپیماییم، تقریباًبه قله نزدیک شدهایم.

روحانی با اشاره به توافق ایران و گروه 1+5 و خروج ایران از فصل هفت منشور سازمان ملل، اظهار کرد: ملت بزرگ ایران توانست با قدرت خود تمام قطعنامههای تحریمی فصل هفت علیه کشور را از بین ببرد. همه قطعنامههایی که علیه ایران بود امروز لغو شدهاند و آنها که فکر میکنند و میگویند که برجام برای ما کاری نکرده است باید بگویم که برجام افتخاری سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرده است.

وی با طرح این پرسش که چه کسی فکر میکرد 6 قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام یکی پس از دیگری لغو و مطرود شد و برای همیشه به زبالهدان تاریخ انداخته شود، خاطرنشان کرد: مردم یادشان نرفته است که فروش نفت ایران که به عنوان یک قدرت اقتصادی در صحنه بینالملل حضور داشت را به نصف تغییر دادند و از دو میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه کاهش دادند. مردم همچنان شاهد بودند که کشتیرانی به علت تحریم ایران برای انتقال کالا به داخل با مشکلات فراوانی مواجه بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سالهای اخیر تمام کانالهای بانکی و بیمهای دنیا بر روی ایران بسته شده بود، اضافه کرد: مردم یادشان نرفته که انتقال هیچ پول بانکی از طریق سیستمهای بانکی به کشور امکانپذیر نبود و به قرن نوزدهم رفته بودیم و همه چیز از طریق صرافیها حل و فصل میشد.

روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با انتقاد از عملکرد برخی از رسانهها و هجمه آنها علیه دولت با بیان اینکه از رسانهها میخواهم اخلاق را مورد نظر خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: انتقاد از دولت اشکالی ندارد و نقد دولت گاهی لازم است اما ملت ایران آشوب و هرج و مرج رسانهای را نمیپسندد و هجمههای غیراخلاقی رسانهها در شأن ملت بزرگ ایران نیست.

وی با تأکید بر اینکه اگر حمایت مردم نبود هیچگاه نمیتوانستیم موفقیت برجام را در برابر قدرتهای بزرگ به دست آوریم، اظهار کرد: برای من جای تعجب است که برخی میخواهند به گونهای القاء کنند که ملت ایران پیروز نیست بلکه آمریکا پیروز است. برای من جای تعجب است که برخی میگویند دیپلماتهای ایرانی پیروز نیستند بلکه صهیونیستها پیروز هستند؛ کجا رفت تعصب ملی و غیرت دینی؟

روحانی ادامه داد: چرا واقعیتها را برای مردم نمیخواهند روشن کنند و چرا در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به دست آورده است نمیخواهیم سر فرود آوریم.

روحانی با اشاره به برقراری سوئیفت و اتصال بانک مرکزی ایران به بانکهای دنیا، اظهار کرد: به لطف خدا زنجیره تحریمها را گسستهایم و امروز روابط بانکی ایران و جهان یکی پس از دیگری گشوده میشود. امروز به هر کشوری که سفر میکنیم قرارداد ارتباط بانک مرکزی با بانک آن کشور از جمله نخستین قراردادهایی است که میان طرفین منعقد میشود.

وی با بیان اینکه در سفرهای پاکستان و ترکیه نیز قراردادهای ارتباط میان بانکهای دو کشور به امضای طرفین رسید، اظهار کرد: در سفرهای مقامات خارجی به ایران نیز انعقاد قرارداد بانکی از جمله برنامههای در دستور کار طرفین است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه یادمان باشد که زمانی که ویرانی رخ میدهد، بازسازی و نوسازی زمانبر است، اظهار کرد: امروز موانع از پیش پا برداشته شده است و مسیر به روی صادرکنندگان و تجار هموار شده است، اما برای اینکه سرمایهگذاری خارجی وارد کشور شود، نیازمند زمان هستیم.

روحانی با بیان اینکه امروز سه ماه از برجام گذشته است در حالی که برخی فکر میکنند سی سال گذشته است، تأکید کرد: در مدت زمان گذشته از برجام گشایشهای فراوانی در زمینههای مختلف از جمله حمل و نقل هوایی و گردشگری خارجی ایجاد شده است. امروز همچنین روزانه تعداد زیادی از کمپانیها و بخش خصوصی خارجی جهت مذاکره و انعقاد قرارداد به کشور وارد میشوند.

وی همچنین با بیان اینکه امروز صادرات کشور از یک میلیون بشکه در پیش ازبرجام به بیش از 2 میلیون و 100 بشکه در روز افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: امروز ما جایگاه خود را در بازار نفت که از ما به ناروا گرفته بودند باز ستاندهایم.

رئیس جمهور با اشاره به فراهم شدن شرایط برای تبادل محصولات هستهای در کشور، خاطرنشان کرد: امروز در زمینه هستهای که روزی میگفتند برای ایران منطقه ممنوعه است، کیک زرد خریداری میکنیم، اورانیوم غنیشده و سنگین را در بازار دنیا به فروش میرسانیم و اینها همان موادی است که در سالهای قبل به عنوان مواد غیرمجاز مطرح شده بود.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز مسیری برای حرکت ایران باز شده است، گفت: امروز برخی از اقلام صنعت نفت و پتروشیمی به قیمت یک دوم و یک سوم شش ماه قبل خریداری میشود. امروز حتی برخی کالاها را به یک دهم قیمت قبل خریداری میکنیم. چرا که اگر دیروز یک کشورفروشنده در مقابل ما قرار داشت امروز دهها فروشنده در مقابل ما هستند و ما میتوانیم بهترین کالاها را با مناسبترین قیمت از بازار جهانی تهیه کنیم.

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه برجام ثمره هدایتهای مقام معظم رهبری و تلاشهای ملت بزرگ ایران است، بر لزوم استفاده از فرصت ایجاد شده در کشور تأکید و اظهار کرد: رقابتهای حزبی و جناحی در دوران انتخابات اشکالی ندارد؛ چرا که این دوران، دوران شعار و رقابت است اما امروز دیگر دوران رقابت را باید کنار بگذاریم.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز زمان استفاده از فرصت ایجاد شده است، اظهار کرد: اگر کسی برای برجام نقدی دارد، برای زمان پیش از تصویب آن است؛ امروز زمان اجرای برجامی است که همه از جمله مقام معظم رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی آن را تأیید کردهاند. امروز دیگر زمان برخی نقدها و بیانها نیست و همه باید در برادرانه و منسجم در کنار یکدیگر و جهت ساختن ایرانی آباد تلاش کنیم.

رئیس جمهور کشورمان در بخشهایی از صحبتهای خود با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در جریان اجلاس سازمان کنفرانس همکاری اسلامی در ترکیه، یادآورشد: در اجلاس اخیر سازمان کنفرانس همکاری اسلامی که با حضور 56 عضو برگزار شد، یکی دو عضو به دنبال این بودند که صحنه کنفرانس را به گونهای را تغییر دهند و بگویند که ایران دشمن آرامش منطقه و کشوری است که در امور دیگران مداخله میکند.

روحانی اضافه کرد: اما به لطف خدا در سرتاسر این کنفرانس و در همه نطقها و سخنرانیها اقدامی که ما میخواستیم انجام دهیم انجام گرفت. ایران در جریان این کنفرانس میخواست به دنیای اسلام بگوید که دشمن اسلام تروریسم و صهیونیسم است. به لطف خدا توانستیم با موفقیت به هدف خود دست یابیم.

وی با اشاره به فضای کنفرانس سازمان همکاری اسلامی، خاطرنشان کرد: گرچه یکی دو کشور به دنبال ریختن زهر خود بودند اما ایران عظمت جایگاه خود را در سراسر جهان دارد و فضای سرتاسر کنفرانس فضای تجلیل از ایران بود.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز در پسابرجام باید به دنبال اخلاق و اقتصاد باشیم، خاطرنشان کرد: در تماس تلفنی که به مناسبت عید نوروز با یکی از مراجع و علمای بزرگ قم داشتم ایشان به من گفتند که سال 95 باید کاری کنیم که سال برجام اخلاقی باشد. به تعبیر او برجام دو باید برجام اخلاقی باشد و ما باید در این سال اخلاق، ادب، راستگویی و خدمت به مردم و عظمت کشور را همواره مورد نظر خود قرار دهیم.

روحانی همچنین با اشاره به نامگذاری سال 95 با تأکید بر اینکه امسال، سال اقتصاد مقاومتی در زمینه اقدام و عمل است، اظهار کرد: روز گذشته دولت و معاون اول رئیس جمهور برنامههایی را برای اقتصاد مقاومتی در سال 95 ابلاغ کردند که حدود یک سال روی این برنامهها کار شده و همه دارای اسناد پشتیبانی هستند.

روحانی با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال 94، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی بدین معناست که ما بتوانیم صادرات غیرنفتی خود را نسبت به واردات غیرنفتی افزایش دهیم و در همین راستا سال گذشته و پس از 63 سال برای نخستین بار دولت موفق شد این اقدام را انجام دهد.

وی همچنین با تأکید بر لزوم خودکفایی کشور در زمینه مواد غذایی استراتژیک به حمایتهای دولت از این بخش اشاره کرد و گفت: دولت در سال جاری برنامهریزی کرده تا حدود 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند.

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از صحبتهای خود به مسائل مربوط به استان سمنان پرداخت و با تأکید بر اینکه این استان چهاراه اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب است، اظهار کرد: دولت برای توسعه این چهارراه و قرار گرفتن این استان در جایگاه خود برنامههای بسیاری دارد.

روحانی حمل و نقل و آب استان سمنان را از جمله مسائل مهم این استان یاد کرد و با اشاره به اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان، گفت: دولت علاوه بر موضوعات مربوط به آب به محیط زیست استان سمنان نیز توجه ویژهای دارد. در همین راستا نیز سال گذشته در جریان تصمیمگیری درباره انتقال آب خزر به سمنان محیط زیست را مکلف به مطالعه در این زمینه کرده اند و تاکنون نیز 80 درصد مشکلات در این زمینه برطرف شده است و انشاءالله با برطرف شدن 20 درصد دیگر این طرح نهایی و اجرایی خواهد شد.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: در جریان سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان 67 طرح و پروژه با اعتبار 927 میلیارد تومان مورد تصویب قرار میگیرد و همه این طرحها نیز تا پایان سال 95 و 96 اجرایی خواهند شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار