آیت الله صدیقی در همایش آموزه‌ها و سیره علوی:

امیرالمؤمنین(ع) مؤسس کربلاست/ ملائکه ظرفیت مقام انسانیت را ندارند

امام جمعه موقت تهران گفت: نهج‌البلاغه مهجور است. علی در مقام رأفت، رحمت واسعه خدا است. رأفت ایشان نظیر ندارد. امیرالمونین(ع) سیاست را با صداقت جمع کرده است. هر فرازی از نهج‌البلاغه آدم را با دریای جدیدی مواجه می‌کند.
کد خبر: ۷۸۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ - 19April 2016

امیرالمؤمنین(ع) مؤسس کربلاست/ ملائکه ظرفیت مقام انسانیت را ندارند

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنردفاع پرس، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در همایش «آموزهها و سیره علوی، معیار زندگی اسلامی» با اشاره به جایگاه و مقام انسان در بین مخلوقات گفت: مقام انسانیت یک ظرفیتی است که ملائکه آن را ندارند. جبرئیل با اینکه همه ما سر سفره ایشان هستیم، با همه عظمت و کرامتی که خدا آن را به ایشان اعطا کرده است و به عنوان موجودات معصوم در بین ما مطرح شده اما به مقام انسان کامل نخواهد رسید.

وی افزود: خداوند در خطابی به جبرئیل و میکائیل فرمودند اگر قرار باشد یکی از شما نباشد کدام یک پیش قدم میشوید؟ که هیچدام پیش قدم نشدند و به این ظرفیت نرسیدند؛ اما امیرالمؤمنین(ع) میخواست که فدای پیامبر شود.

صدیقی تصریح کرد: مسئله ایثار، از خود گذشتگی و حریت به هیچ چیز غیر خدا ربط ندارد. امیرالمومنین برای بهشت و نام و نان برای پیامبر از خود نگذشت؛ علی قرب الله و وجه الله است. او جز برای خدا چیزی ندارد و چیزی نمیخواهد. چون او خدا را دارد و هیچ موجودی در ایثار و نثار به بشر نمیرسد. فنا شدن و فانی شدن و علم وقدرت مختص بشر است.

امام جمعه موقت تهران  با اشاره به اینکه انسان باید جلوه قدرت خدا شود گفت: انسان به جایگاهی میرسد  که هرچه بخواهد بدون هیچ ابزاری میتواند آن را طلب کند. باید از حصار تنگناها عروج کرد و در جایگاه مقام عینیت و سبقت الله بایستیم. این ظرفیت بشر است که میتواند در علم و قدرت به اعلا برسد. ظرفیت ویژه مقام انسان، همانی است که در سوره بقره و طلاق اشاره شده است.

وی اظهار کرد : علی وجه الله است، وقتی کسی بخواهد خدا را ببیند در علی (ع) ظاهر شده است. خدا در زندگی علی رخ نشان داده است. امیرالمومنین(ع) یک سری از سرهای الهی است که کسی جز آفریدگار او، پیغمبر، حضرت صدیقه طاهره و ائمه اطهار(ع) در حد آن نیست که از ایشان شناخت داشته باشد. ما محدودیم و نمیتوانیم ایشان را وصف کنیم. مداح علی (ع) خدا است.

وی تاکید کرد: قرآن کریم یکی از نشانه های امیرالمؤمنین است. قرآن را علی نوشته است که نسخه آن نزد امام زمان(عج) محفوظ است. امام علی(ع) هم مصحف دارد و هم صحیفه؛ یکی از آثار امام علی(ع) جبر اوست و یکی دیگر از آثار او فرزندان ایشان است. امروز عالم امکان، قطب و محور روح و جان پشتوانه و نماینده خدا دارد که امام زمان است. ایشان از تجلیات و آثار امیرالمؤمنین هستند. اگر امام باقر و صادق(ع) مدرس حوزه علیمه هستند همه از آثار علی است. امیرالمومنین(ع) موسس کربلا است، حضرت عباس(ع) را برای کربلا ساخته است.

صدیقی گفت: مناجات شعبانیه امیرالمومنین(ع) عارف میخواهد که آب شود. این مناجات شعلهای است که دلها را ذوب می کند. نهجالبلاغه مهجور است. علی در مقام رأفت، رحمت واسعه خداست. رأفت ایشان نظیر ندارد. امیرالمونین(ع) سیاست را با صداقت جمع کرده است. هر فرازی از نهجالبلاغه آدم را با دریای جدیدی مواجه میکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نهجالبلاغه کتاب وحدت است تنها در خطبه شقشقیه حضرت امیرالمؤمنین گلایههایی از گذشته مطرح فرمودند که اگر گفته شده نهجالبلاغه از قرآن گرفته شده اغراق نیست و واقع بینانه است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار