قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) از نگاه مسئولان کشوری و لشکری؛

ورود به عرصه‏ سازندگی جزء مأموریت ‏هاى ذاتى سپاه است

یکى از عرصه‏ هاى مهم مقابله دشمن با انقلاب به جز موضوعات فرهنگى و سیاسى و امنیتى، به حوزه اقتصادى بر مى‏ گردد. دشمن از همان مقطع بر روى موضوع سازندگى در کشور متمرکز شد تا اجازه ندهد نظام در زمینه اقتصاد و معیشت، مشکلات کشور را حل کند.
کد خبر: ۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸ - 14December 2013

ورود به عرصه‏ سازندگی جزء مأموریت ‏هاى ذاتى سپاه است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ توجه به کیفیت کارها، سرعت در انجام پروژهها، نیاندیشیدن به سودآورى؛ سه محور و ویژگى برجسته فعالیت هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) است. این ویژگىها باعث شده است تا اقداماتى که از سوى قرارگاه به انجام مى رسد از اعتبار و ارزشى بالا برخوردار باشد و شوق کارفرمایان براى سپردن پروژهها به این قرارگاه مضاعف شود.

براین اساس در ادامه شمه اى از اظهارات مسئولان کشوری و لشکری در خصوص فعالیت هاى قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در طول دولت هاى مختلف را مرور میکنیم.


على لاریجانى، رئیس مجلس شوراى اسلامى:

اتهامى را به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در دوران مسئولیت آقاى رستم قاسمى زدند و در رسانهها مکرر آن را مطرح کردند مبنى بر اینکه با توجه به داشتن قدرت زیاد قرارگاه در کارهاى اقتصادى فرصت را از بخش خصوصى گرفته است، صحت ندارد. بنده خودم این مطلب را در جلسه اى با مسئولان مختلف و شرکت هاى گوناگون در حضور آقاى قاسمى مطرح کردم که آنها تاکید کردند قرارگاه کار را توزیع مى کند و رقابتى با بخش خصوصى انجام نمى دهد. این بدان معناست که قرارگاه مجال جدیدى براى بخش خصوصى و پیمانکاران ایجاد مى کند.

آقاى قاسمى در قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به جاى رقابت با بخش خصوصى، این بخش را مورد حمایت قرار داده است. کارهاى بزرگى که آقاى قاسمى براى سازندگى کشور انجام دادند افتخارى براى خود و سپاه پاسداران است که توانستند در زمان صلح سرمایه خود را یعنى نیروى انسانى و امکانات را براى آبادانى کشور مصرف کنند. نباید این موضوع را دست کم گرفت.


حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدى، نماینده ولى فقیه در سپاه :

ورود سپاه در عرصه هاى اقتصادى جزء مأموریت هاى ذاتى سپاه بوده است. در دوران پس از جنگ کشور به شدت نیاز به سازندگى عمران و آبادانى و ترمیم زیرساخت ها داشت و رئیس دولت وقت (آقای هاشمى رفسنجانى) از رهبر معظم انقلاب درخواست کردند که بخشى از توان مازاد سپاه به کمک دولت بیاید که مورد موافقت ایشان هم قرار گرفت و سپاه وارد عرصه هاى اقتصادى یا بهتر بگویم سازندگى شد.

سردار سرلشکر جعفرى، فرمانده کل سپاه:

موضوع ورود سپاه به عرصه هاى سازندگى و اقتصادى در کشور به سال هاى ابتدایى پس از جنگ بر مى گردد. در پایان جنگ که کشور وارد دوران سازندگى شد، سپاه از توانمندى هاى خوبى در زمینه ماشین آلات مهندسى و اقداماتى مانند جاده سازى و سدسازى برخوردار بود و لازم بود تا این توان بالقوه به صحنه بیاید. یکى از عرصه هاى مهم مقابله دشمن با انقلاب به جز موضوعات فرهنگى و سیاسى و امنیتى، به حوزه اقتصادى بر مى گردد. دشمن از همان مقطع بر روى موضوع سازندگى در کشور متمرکز شد تا اجازه ندهد نظام در زمینه اقتصاد و معیشت، مشکلات کشور را حل کند. تحریم هاى متعدد و فشار و محاصره اقتصادى علیه جمهورى اسلامى را در همین راستا است. سپاه در همه صحنهها از جمله تهدیدات اقتصادى وظیفه حفاظت از انقلاب را دارد و طبیعى بود که این صحنه یک صحنه جدى و جهادى باشد. پس از جنگ که مطالبات مردم زیاد شده و حجم تخریبها و عقب ماندگىها به خاطر جنگ نیز افزایش یافته بود، باید به هر صورت این انباشت انتظارات مردم حل و برطرف مىشد و این کار جز با روحیه جهادى نیروهاى انقلابى امکانپذیر نبود و این روحیه در نیروهاى سپاه و بچه هاى مهندسى سپاه وجود داشت. نمى شد این روحیه و توان بالقوه را محدود کرد و کار را به شرکت هاى تجارى خارجى یا داخلى سپرد که تنها به دنبال سود مادى بودند.

سردار سرلشکر رحیم صفوى، مشاور عالی فرمانده کل قوا:

براى دوران بعد از جنگ.... در داخل مجموعه سپاه، ما ماموریتها را به سه دسته تقسیم کردیم و براى آنها از حضرت آقا مصوبه گرفتیم. یکى ماموریت هاى نظامى در رابطه با نیروهاى متجاوز خارجى بود که اسمش را گذاشتیم ماموریت هاى دفاعى یا ماموریت هاى سخت. دوم، امنیت داخلى بود که ما مهمترین بخش امنیت داخلى را در دو منطقه داشتیم؛ یکى در شمال غرب که ما سردار شهید احمد کاظمى را براى فرماندهى قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) در آنجا انتخاب کردیم که با شجاعت و تدبیر و فکر عالى ایشان، تحولى در امنیت پایدار شمال غرب حاصل شد؛ دوم در جنوب شرق کشور، یعنى استان هاى کرمان و سیستان و بلوچستان که سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانى براى آنجا انتخاب شد. ایشان هم با ایجاد فرماندهى قرارگاه قدس در کرمان و سیستان و بلوچستان طى مدت کوتاه حدوداً سه ساله، باز در آن منطقه یک امنیت خوبى را ایجاد کرد. در قرارگاه سازندگى هم با تدبیر مقام معظم رهبرى کار بزرگى سازمان یافت... در بحث سازندگى چند درصد از توان سپاه وارد این مقوله شد؟ سازندگى سپاه در سال ۶۹ به فرمان مقام معظم رهبرى به اسم قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) شروع به فعالیت کرد. قرارگاه سازندگى از سیستم فرماندهى کاملاً جدا شد. فرماندهان لشکرها و نیروها به کار خودشان یعنى بحث دفاع، آمادگى هاى دفاعى و رزمى پرداختند. اساس این کار در سال ۶۹ با دستور حضرت آقا شروع شد و کار بزرگى در کشور سامان داده شد... قرارگاه سازندگى در حقیقت رسالت سازندگىاش را با اهدافى که مقام معظم رهبرى تعریف کرده بود انجام دادند... قرارگاه سازندگى ما در هر منطقه اى کار کرد، اولاً مردم همان منطقه را به کار گرفت، ثانیاً خدمات جانبى اعم از احداث پل، مدرسه، حمام، انشعاب آب، یک جاده فرعى به مردم روستاها ارائه داد و انصافا در مناطق محروم خدمت بزرگى را به مردم این مناطق کرد. سومین رسالتى که این سازندگى دنبال مى کرد، الگوسازى براى ارزش هاى اسلامى و انقلابى در عرصه هاى سازندگى با توسعه فرهنگ و تفکر بسیجى است، یعنى این نیروهاى سپاهى و بسیجى فقط در زمان جنگ به درد نمى خورند بلکه در زمان سازندگى هم از این نیروى جوان، با اعتقاد، با فکر، با آن روحیه بسیجى که در بعضى از این پروژهها واقعاً سه شیفته کار کردند. مثلا در پروژه سد کرخه، بچهها سه شیفته و بدون تعطیلى کار مى کردند. شبها پرژکتور مى گذاشتند به صورت سهشیفته.
 
سردار حسین سلامى، جانشین فرمانده کل سپاه:

سپاه هم استعدادهاى انسانى سرشارى دارد که عنصر خلاقیت، تعهد و ایمان انقلابى را دارا هستند و هم انگیزه اى در سپاه وجود دارد مبنى بر اینکه که کشور بایستى همه بندهاى تعلق و وابستگى به کشورهاى خارجى را از بین ببرد. علاوه بر آن استعداد تجهیزاتى نیرومند و ساختارهاى قوى خصوصاً براى سازندگى دارد. بنابراین دو محور را سپاه در دستور کار خود قرار داده و به عنوان یکى از مولفه هاى کمک به تقویت در بهبود کارآمدى نظام در حل مسایل فورى جامعه و مسایل راهبردى اصلى، همدوش و در کنار دولت خدمتگزار فعالیتهای سازندگى را در دستور کار خود دارد. به همین دلیل امروز قرارگاه سازندگى سپاه با مؤسسه هاى عظیم و نیرومند وارد میدان شده است تا افق هایى را باز کند براى جایگزین شدن بخش هاى سازندگى سپاه به جاى شرکتها و مؤسسات خارجى که وقتى وارد کشور مى شوند مى خواهند انحصار فناورى و مدل هاى عمرانى را در اختیار بگیرند و ثروت هاى ملى ما را با خود ببرند. قرارگاه مرکزى خاتم الانبیاء (ص) یک مسئولیت سنگین دارد و آن هم این است که به سمت پروژه هاى عظیم ملى حرکت کند که این پروژه ها را عمدتاً خارجىها انجام مى دهند. یعنى جایگزین خارجىها در امر سازندگى کشور بشود و گام هاى بزرگى را در عرصه خودکفایى کشور بردارد که مصداق هاى بسیارى را براى این قضیه مى توان پیدا کرد.
 
 محمد باقر قالیباف، شهردار تهران:

من بعد از جنگ سالیان طولانى در این قرارگاه بودم و جزو اولین مدیران آن به فعالیت پرداختم. بچه هاى جبهه و جنگ که کار مهندسى انجام مىدادند، بعد از جنگ در بازسازى مناطق آسیب دیده و توسعه و عمران شهرها تلاش مى کنند و اگرچه امروز در میان آنها نیستم ولى قلبم با آنهاست. بچه هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) انگیزه مالى و اقتصادى نداشته و جز خدمت به چیزى فکر نمى کنند و با کمترین هزینه و بهترین کیفیت این پروژه را پیش بردند و با همان روحیه دفاع مقدس در توسعه شهر تلاش کنند.

مهندس پرویز فتاح:

رکورد شکنى عزیزان قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در حفارى ماهانه هزار متر (در اجراى عملیات ساخت طولانى ترین تونل انتقال آب خاورمیانه) مایه مباهات ما در دنیا بوده و باعث افتخار است که این کار از نظر تکنولوژى با پیشرفتهترین وسایل و فنآورى هاى موجود در جهان انجام شده است.

مهندس حبیب الله بیطرف:

باید قدردانى کنیم از برادران پاسدار بخاطر ایثارگرىها و تلاش هایشان در جبهه هاى جنگ و پیروزى هایى که براى ملت داشته در دوران جنگ تحمیلى و همچنین تبریک بگوییم به خاطر حضورشان در کارهاى سازندگى و پذیرا شدن کارهاى مشکل. کارهایى که جنبه خط شکنى دارد.

فاطمه آلیا، نماینده مجلس شورای اسلامی:

نام پرافتخار قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) یادآور رشادتها و ایثارگرى هاى عزیزان ما در دوران دفاع مقدس و آذینبخش دوران پیشرفت و سازندگى کشور شد و نیروهاى مخلص و ایثارگر و فرهیخته در اقصى نقاط کشور تحت فرماندهى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء (ص) غرور و سربلندى مى آفریند و آرمان هاى حضرت امام خمینى (ره) و شهیدان شاهدان را تحقق مى بخشند.

اسماعیل کوثرى، نماینده مجلس شورای اسلامی:

سپاه در عرصه هاى اقتصادى وارد نشده است بلکه ورود سپاه به فعالیت هاى اقتصادى در جهت کمک کردن به دولت و سازندگى کشور بوده است. طبق قانون اساسى، مشخص شده است که سپاه مى تواند در زمان صلح بخشى از توان خود را صرف کمک رسانى به دولت، سازندگى کشور و تسریع پیشرفت ممکلت به نفع مردم کند. این تلاش در جهت تسریع در روند پیشرفت کشور در قانون اساسى دیده شده است و به این ترتیب قانون به سپاه مجوز حضور و فعالیت در عرصه هاى اقتصادى را داده است. به این ترتیب پس از پذیرش قطعنامه شاهد فعالیت سپاه در همه دولتها بودیم. حضور و ورود سپاه به حوزه هاى اقتصادى را از دولت سازندگى در جهت کمک رسانى به مردم و تسریع آبادنى کشور شاهد بودیم و این حضور و فعالیت در دولت هاى بعدى تاکنون ادامه یافته است. اگر سپاه مى خواست مانند پیمانکار وارد عرصه هاى اقتصادى شود بى تردید چندین برابر فعالیت جارى سپاه در حوزه هاى اقتصادى هزینه و امکانات صرف مىشد در حالى که نه تنها سپاه بحث منافع را در امر اقتصادى مدنظر ندارد بلکه حفاظت از منافع مردم و کمک به دولت سرلوحه فعالیت هاى اقتصادى سپاه است.

سردار رمضان شریف، معاون روابط عمومی کل سپاه:

سپاه هرگز قصد ندارد جلوی سرمایهگذاری خارجی را بگیرد اما جلوی زیادهخواهان خارجی را میگیریم.
حضور سپاه در پروژههای سازندگی به گونهیی که کمتر کسی پیشبینی آن را میکرد قرین موفقیتهای بزرگی شد. کار از پروژههای کوچک مانند ساخت سد، تونل و جاده شروع شد. کمکم این احساس به وجود آمد که پتانسیلهای بیشتری وجود دارد که دولتها هم به فراخور نیاز خود از آن پتانسیلها استفاده کردند.

با وقوع تحریمها شرکتهای خارجی یا پروژههای خود را رها کردند یا حاضر به سرمایهگذاری در ایران نشدند. به همین دلیل حضور سپاه برجستهتر شد. به عنوان مثال پروژه انتقال گاز عسلویه – ایرانشهر به حدی بود که رقیب داخلی نداشتیم.

حضور آنها با انتقال دانش فنی و آموزش متخصصان ایرانی همراه نیست و صفر تا صد پروژه را خودشان انجام میدهند. بد نیست برای مثال به این نکته توجه کنید که چرا از زمان کشف نفت در ایران تا امروز به تازگی پالایشگاههای فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به طور تمام بومی توسط سپاه انجام شده است؟ علت آن این است که هیچوقت خارجیها دانش فنی را به ما منتقل نمیکنند. مساله بعدی میزان هزینهای است که آنها برای اجرای پروژه برآورد میکنند که این برآوردها چند برابر هزینهیی است که سپاه برای انجام همان پروژه نیاز دارد. طبیعی است در این شرایط کارفرما که دولت است ترجیح دهد پروژه با هزینه کمتری به اجرا برسد. کاری که سپاه انجام میدهد از عهده شرکتهای کوچک داخلی بر نمیآید.

در حال حاضر ۱۵۰ هزار نفر در قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) مشغول به کار هستند که بخش عمده آن را فارغ التحصیلان رشتههای فنی و مهندسی تشکیل میدهند. اگر قرارگاهی وجود نداشت اتفاقا باید سپاه مورد سؤال قرار میگرفت که برای کاهش تورم و بیکاری چه کاری انجام داده است. این نقطه افتخار سپاه است که با وجود تبلیغات گسترده علیه خود همچنان با قدرت به کار ادامه میدهد. در همین مدت پیمانکاران متعددی توسط سپاه آموزش دیدهاند و امروز بعضا رقیب سپاه در پروژهها هستند.

۷۰ تا ۸۰ درصد شرکتهای بزرگی که رقیب ما هستند وابسته به ملی – مذهبیها هستند. شرکتهای بزرگ ملی - مذهبی پروژه میگیرند و کسی هم از آنها هیچ سؤالی نمیکند اما همه سپاه را تخریب میکنند. بارها سردار قاسمی، فرمانده پیشین و سردار عبداللهی، فرمانده فعلی قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) اعلام کردهاند که کمتر از۳ تا ۵ درصد پروژههای عمرانی کشور در اختیار سپاه قرار دارد. علت این هجمههای گسترده علیه سپاه، فنی و اقتصادی نیست. بهتر است وابستگی جریانی سایر پیمانکاران بررسی شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار