تولیت آستان قدس رضوی:

مشهدالرضا(ع) باید به مرجع علمی جهان اسلام تبدیل شود

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر این‌که «مشهدالرضا(ع) به عنوان شهر عالم آل محمد (ص) باید به مرجع علمی جهان اسلام بدل شود» گفت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بهترین جایگاهی است که در تعامل با حوزه‌های علمیه، می‌تواند پایگاه تحقق این امر باشد.
کد خبر: ۷۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲ - 19April 2016

مشهدالرضا(ع) باید به مرجع علمی جهان اسلام تبدیل شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس؛ تولیت آستان قدس رضوی در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز دانشگاه علوم اسلامی رضوی که همزمان با سالروز میلاد حضرت جوادالائمه(ع) برگزار شد، ضمن بیان اینکه به فرموده اهلبیت(ع)، اگر ما بتوانیم محاسن کلام معصومان را تبیین کنیم، مردم از آنها تبعیت خواهند کرد، افزود: انتظار ما از استادان و فرهیختگان دانشگاه علوم اسلامی رضوی این است که راهکارها و اقتضائات تحقق مرجعیت علمی این مجموعه و تبیین صحیح کلام اهلبیت(ع) در سطح جهان اسلام و بشریت را ارائه دهند.

«حجت الاسلام والمسلمین رئیسی» انتساب به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) را مزیت دانشگاه علوم اسلامی رضوی خواند و با تاکید بر ضرورت رعایت اقتضائات این مزیت، گفت: هیئت علمی توانمند این دانشگاه میتوانند در زمینه نظریه پردازیهای علمی و راهگشا برای کشور، نظام و دستاندرکاران امور اجرایی نقش به سزایی ایفا کنند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیتالله واعظ طبسی؛ موسس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در این دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه رضوی تاکنون در عرصههای علمی گامهای ارزشمندی برداشته، اما آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد، علوم تربیتی و اجتماعی است.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه اجتهاد تمدن ساز ما باید به عرصه «فقه التربیه» وارد شود، افزود: در این حوزه بحثهای قوی و مفصلی وجود دارد. ولی باید با کار جهادی در زمینه مباحثی هم چون فلسفه اخلاق و علوم اجتماعی و اخلاقی، آنها را نیز در سطح «فقه القضا»، «فقه التجاره» و «فقه الوکاله» در مراجع علمی مطرح کنیم.

وی هم چنین ترویج سیره رضوی از طریق تعامل با حوزههای علمی و پژوهشی جهان را خواستار شد و گفت: در این زمینه باید دو شرط برتری علمی و سعه صدر مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیسی پرهیز از تعصبات و در خود ماندگیها، جدایی از غرب زدگی و خود اندک انگاری و اجتناب از تکفیر دیگران را به عنوان ملزومات این حرکت برشمرد و افزود: به طور قطع در عرصه تبیین سیره رضوی، محتوای ما فرمایشات حضرت رضا(ع) و روش کار نیز روشهای وجود مبارک ایشان و فرزند بزرگوارشان، حضرت جوادالائمه(ع) است.

وی با یادآوری نقش حضرت رضا(ع) در زمینه گفتوگوی بین ادیان، تصریح کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز با الهام از سیره حضرت رضا(ع)، امروز میتواند به مهمترین مرکز گفتوگوی بین ادیان تبدیل شود و به همگان نشان دهد که تمدن مورد ادعای غرب چه مولفهها و ویژگیهایی دارد و تمدن اصیل اسلامی از کجا نشأت گرفته و به کجا منتهی میشود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری حضور میلیونی زائران در بارگاه منور رضوی را یادآور شد و گفت: اولویت اول زائرانی که از اقصی نقاط جهان به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) مشرف میشوند، زیارت است. اما در صورت برنامهریزی مناسب، میتوانیم زمینه بهرهمندی دانشمندان، خردمندان و فرهیختگان از علم حضرت رضا(ع) را نیز فراهم آوریم.

رئیسی نقش آفرینی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در عرصههای تبلیغ دینی در حرم مطهر، معرفت افزایی و ارتقای سطح دانش زائران و سایر فعالیتهای علمی و آموزشی آستان قدس رضوی را خواستار شد و اظهار کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی با توجه به ظرفیتهایی که دارد، باید ایجاد یک زنجیره ارتباطی بین بخشهای علمی، آموزشی و پژوهشی آستان قدس رضوی از مدارس امام رضا(ع) تا بنیاد پژوهشهای اسلامی را در دستور کار قرار دهد.

تولیت آستان قدس رضوی هم چنین ضرورت بازتعریف و توسعه مفاهیم خدمت، خادم و مخدوم را مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورتی که این توسعه با الهام از منشور ۷ بندی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گیرد، میتواند بسیاری از افراد را در زمره خادمان حضرت رضا(ع) جای دهد و از دیگر سوی خدمات متنوع مادی و غیر مادی را به نیازمندان اعم از زائران، مجاوران و مستضعفان ارائه دهد.

رئیسی افزود: فرهیختگان و اندیشمندانی که به عنوان استاد و دانشجو در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشغول هستند، میتوانند در تبیین این امر به ایفای نقش بپردازند.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود از امام خمینی (ره) به عنوان عالم و فقیهی الگو یاد و عنوان کرد: سنگ بنای دیدگاههای سیاسی، کلامی، فقهی، حکومتی و سیره شخصی امام راحل (ره) در این یک جمله خلاصه شده است که میفرمایند: عالم، محضر خداست.

وی با اشاره به تفاوت میان «سیاقت» و «قیادت» افزود: نکته اساسی در مسئله علم، علم آموزی، عالم شدن و رسیدن به قله کمالات انسانی، این است که بیان، قلم، نفوس مستعده و تمام گامهای انسان برخوردار از «علم صائب» و «عمل صالح» شود و در این صورت، عالم دیگر به مردم نمیگوید بروید، بلکه میگوید بیایید.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: رمز اثر گذاری امام بزرگوار ما و سایر علمای عظیم الشأن در همین جایگاه قیادتشان بود. آنها به نقطه کمالات انسانی رسیده بودند و از این روی سخنشان تنها یک فرمول یا راهکار به حساب نمیآمد، بلکه میان مردم اثر گذاری داشت.

در پایان این مراسم با حضور حجتالاسلام والمسلمین رئیسی از دانشجویان ممتاز دانشگاه علوم اسلامی رضوی تجلیل به عمل آمد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار