یادداشت/ مصطفی خدابخشی

چالشی به نام امنیت اخلاقی

متاسفانه بعد از گذشت سال ها و تاکیدها و هشدارهای پیاپی بسیاری از کارشناسان هنوز 26 دستگاه متولی امر حجاب و عفاف در جامعه در خواب خرگوشی به سر می برند و هیچ علاقه ای به انجام ماموریتی که قانون بر دوش آنها گذاشته ندارند.
کد خبر: ۷۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ - 21April 2016

چالشی به نام امنیت اخلاقی

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، باز با گرم شدن هوا بحث جنجالی امنیت اخلاقی پای خود را به محافل رسانه ای کشاند تا این بار با حضور 7 هزار نیروی پلیس و ضابط قضایی به صورت نامحسوس در خیابان های شهر که قرار است امنیت بیشتری برای شهروندان رقم بزنند به میدان قدرت نمایی برخی از رسانه ها مبدل شود.

پلیس بر اساس وظیفه ذاتی و به عنوان آخرین دستگاه عمل کننده در بخش عفاف و حجاب طی سالیان گذشته به صورت جهادی اقدام به پوشش خلاء های عملکردی دیگر سازمان ها در این بخش کرده است چرا که به صورت علمی به این موضوع رسیده که عدم وجود امنیت اخلاقی در جامعه و خیابان های شهر زمینه ساز دیگر بزه ها و جرایم ریز و درشت خواهد بود.

متاسفانه بعد از گذشت سال ها و تاکیدها و هشدارهای پیاپی بسیاری از کارشناسان هنوز 26 دستگاه متولی امر حجاب و عفاف در جامعه در خواب خرگوشی به سر می برند و هیچ علاقه ای به انجام ماموریتی که قانون بر دوش آنها گذاشته ندارند.

گذری بر خیابان های شهر حکایت از واقعیت تلخی دارد که نشات گرفته از این بی مسئولیتی معنا دار دستگاه های متولی است که خود را به آن راه زده اند و هر چه توپ دارند به زمین نیروی انتظامی می اندازند که متاسفانه این توپ ها بیشتر نقش انتقادی دارند تا نقش سازنده؛ که این یعنی خشت کج و دیواری که قرار است تا ثریا بالا برود.

یقینا پوشش و حجاب در شرایط کنونی جامعه ما هیچ انطباقی با معیارهای فرهنگی یک جامعه اسلامی ندارد اما ساز ناکوک متولیان فرهنگی باعث شده است تا طلبکاران بدهکار شوند و بدهکاران طلب کار.

نگاهی به آمار مرتبط به آسیب های اجتماعی که توسط جامعه شناسان در اختیار قرار داده شده این را حکایت می کند که اگر فکری به حال این دندان لق نکنیم کل بدنه اجتماع دچار افت  شده و دیگر نمی توانیم برای روزهای آینده افق روشنی را برای خود متصور شویم.

توجه به برخی از اخبار همچون تجاوز به دختر 6 ساله افغان و کشته شدن وی بعد از این جنایت، بریدن سر یک مادر در جنگل های شمال بعد از تجاوز به وی و اخباری دیگر از این دست بیانگر واقعیت تلخ ناشی از عدم وجود امنیت در حوزه اخلاق است که بیشتر آنها ریشه در بلوغ های زودرس دارد. بلوغی که می تواند به دلیل عدم وجود آگاهی به سیلی ویرانگر در سطح جامعه تبدیل شود و تمام مسببان آن را به ورطه نابودی بکشاند.

به گفته سردار حسین ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ اجرای طرح 7 هزار نیروی گشت نامحسوس عملا طلب یاری گرفتن از مردم است تا امنیت اخلاقی در جامعه به معنای واقعی ایجاد شود، امنیتی که با ظهور و بروز انواع لباس های بدن نما و شیشه ای و لباس های باز که بیشتر به لباس های خانگی می مانند تا لباس های مخصوص برای حضور در مکان های عمومی ؛ کاملا به خطر افتاده و می توان به راحتی رنگ پریدگی را در سیمای آن مشاهده کرد.

شاید در اینجا نقش رسانه ها برای تببین ضرورت اصلاح امنیت در حوزه اخلاق بیش از پیش بتواند خودنمایی کند اما متاسفانه برخی از رسانه ها شنا بر خلاف جریان آب را در دستور کار خود قرار داده اند و با انتشار برخی از مطالب این اقدام پلیس را که نشات گرفته از کم کاری دیگر سازمان ها است را به باد انتقاد گرفته اند و با تحریف برخی از واقعیت های این طرح اقدام به منفی بافی کلید واژگان در ذهن مخاطبان خود کرده اند.

بر همین اساس فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه جریمه کردن افراد که از سوی برخی رسانه ها مطرح شده به هیچ عنوان صحت ندارد می گوید: تذکر در دفترچه یادداشت و دفترچه ثبت می شود و عاملین محسوسمان گزارش می دهند. یک برگ به شخص متخلف داده می شود و برگ دیگر نیز در نزد ما می ماند لذا جریمه نقدی در کار نیست و صحت ندارد.

یقینا طرح پیش رو با قدرت و قوت به مانند دیگر طرح های امنیت محور از سوی پلیس پیگیری خواهد شد و نوید بخش آرامش برای شهروندان و نا امیدی برای بر هم زنندگان قانون خواهد بود اما سوال اینجاست که آیا هنوز وقت آن نرسیده که دستگاه های دیگر به خود تکانی بدهند و با چالشی به نام امنیت اخلاقی رو در رو شوند و خود را دیگر در پس دیوار بی تفاوتی پنهان نکنند؟

نظر شما
پربیننده ها