مومنی شریف:

ادبیات انقلاب، اصیل‌ترین و مردمی‌ترین ادبیات معاصر است

رئیس حوزه هنری گفت: بازگشت به هویت دینی و ملی از ویژگی‌های ادبیات انقلاب اسلامی است، بنابراین این ادبیات، اصیل‌ترین و مردمی‌ترین نوع ادبیات معاصر است.
کد خبر: ۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱ - 14December 2013

ادبیات انقلاب، اصیل‌ترین و مردمی‌ترین ادبیات معاصر است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محسن مومنی شریف در نشست مسئولان آفرینشهای ادبی حوزه های هنری و همایش مدرسان داستان نویسی سراسر کشور در سمنان، با تاکید بر جایگاه مهم ادبیات به عنوان هنر اندیشه و مفهومی، از آن به عنوان هنر اول کشور نام برد.

مومنی گفت: هنر داستان از قدیم در فرهنگ ما و همه ملل از اهمیت بالایی بر خوردار بوده است و امروز به ویژه با پیدایش هنرهای جدید و رسانه ای مانند سینما، انیمیشن و گیم این هنر از اهمیت مضاعف برخوردار شده و وجه رسانه ای آن مورد توجه قرار گرفته است.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: ادبیات داستانی در آینده پژوهی و ترسیم چشم انداز دنیای مطلوب هم کاربرد دارد. در دنیای امروز نظام های فلسفی و سیاسی به خصوص در غرب از ادبیات و هنر به عنوان رویا سازی در تبیین و تعریف سبک زندگی مد نظر خود بهره می گیرند.

مومنی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسوولان و کارکنان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و پایداری حوزه هنری که فرموده بودند "ادبیات انقلاب کشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز کرد"، افزود: این فرمایش به معنای نفی ترجمه و عدم استفاده از دستاوردهای ادبی و فرهنگی جهان نیست، بلکه شکوه ای از نوعی وابستگی و دلبستگی به فرهنگ بیگانه است که بعد از مشروطیت و به ویژه دهه های 40 و 50 با ترجمه و گرته برداری از تراوشات فکری و نوع زیست بیگانگان پدید آمد و معیار تولید ادبیات و دیگر محصولات فکری در جریان روشنفکری شد.

رییس حوزه هنری با تاکید بر تاثیر انقلاب اسلامی در جریان ادبیات معاصر افزود: ادبیات و هنر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در گرداب یاس، پوچی و ابتذال زمین گیر شده بود اما انقلاب مجالی فراهم آورد تا در فضای آکنده از معنویت و ارزش های دینی، هنرمندان ما به افق های تازه ای دست یابد و به ویژه در حوزه ی هستی شناسی، ادبیات و هنر انقلاب اسلامی امروز از نوع رئالیسم و واقعیت گرایی بهره مند است که چشم انداز آن از عالم محسوسات و مادیات به عوالم دیگر هم می رسد که ما از آن به عنوان واقع گرایی دینی یاد می کنیم.

وی با اشاره به نمونه هایی از این نوع نگرش در ادبیات کهن به ویژه در شاهنامه فردوسی و تذکرة اولیاء عطار افزود: بازگشت به هویت دینی و ملی از ویژگی های ادبیات انقلاب اسلامی ست لذا از این جهت ادبیات انقلاب اصیل ترین و مردمی ترین نوع ادبیات معاصر است و استقبال مردم از آثاری با این ویژگی ها مبین سازگاری این نوع ادبیات با روح و روان و پیشینه ی فکری ایرانی است.

مومنی خاطرنشان کرد: در حالی که ادبیات روشنفکری پیش از انقلاب که عمدتا متاثر از ایدئولوژی مارکسیم بود، به اعتقاد جلال آل احمد هنرش در اهانت و تمسخر مذهب و سنت های توده مردم بود.

رییس حوزه هنری ابراز امیدواری کرد که از رهگذر هنر و ادب انقلاب اسلامی، نویسندگان و ادیبان ایرانی به جایگاه شایسته خود در جهان برسند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار