سردار عبداللهی در نشست خبری:

فعالیت تجاری نداریم/ اجرای 250 پروژه بزرگ توسط قرارگاه سازندگی خاتم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه موضوع کارهای اقتصادی و عمرانی دو مقوله‌ی جدا هستند، گفت: در کار اقتصادی تصور عمومی به سمت کار تجاری می‌رود که ما از این‌کار پرهیز داریم و تنها کار عمرانی انجام می دهیم.
کد خبر: ۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱ - 14December 2013

فعالیت تجاری نداریم/ اجرای 250 پروژه بزرگ توسط قرارگاه سازندگی خاتم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم پاسدار "عبادالله عبداللهی" فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، صبح امروز به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تأسیس این قرارگاه، در نشست خبری به تشریح فعالیتها و برنامههای قرارگاه سازندگی خاتم پرداخت.

وی با بیان اینکه در سال 1368 بر اساس اصل 147 قانون اساسی و به تدبیر مقام معظم رهبری که باید پس از دفاع مقدس و بر اساس مقتضیات زمان، از ظرفیت قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) در جهت آبادانی و سازندگی کشور استفاده شود، اظهار داشت: همانطور که سپاه در جنگ از کشور دفاع کرد، در دوران سازندگی نیز این قرارگاه سازندگی تشکیل شد و کارهای مورد نیاز را انجام داد.
 
سردار عبداللهی با بیان اینکه در طول 23 سال اخیر بیش از 1500 پروژه عمرانی عملیاتی و به مردم تقدیم شده است، خاطرنشان کرد: این پروژهها شامل زیرساختهای جادهای و ریلی، سد و شبکههای آبی، خطوط آب، گاز و نفت و ساخت پالایشگاههاست.
 
وی افزود: در حوزه آبرسانی، خطوط انتقال آب در بیش از 14 استان کشور در دست قرارگاه سازندگی خاتم است که بخش زیادی از این پروژهها به پایان رسیده است.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم با اشاره به 250 پروژه در دست اجرای این قرارگاه خاطرنشان کرد: این پروژهها نسبت به پروژههای گذشته از ویژگی خاصی برخوردارند. ما از 10 سال گذشته پروژههای کوچک را کنار  گذاشته و تنها به پروژههای عظیم وارد شدهایم. این 250 پروژه از جمله پروژههای بزرگ در عرصهی نفت، آب، گاز، صنعت و معدن و ارتباطات و ابنیه است.
 
وی با بیان اینکه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی حدود 95 درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: به لطف خدا و همت جوانان این مرز و بوم، تجهیز، طراحی، راهاندازی و اجرای این فازها به عهده قرارگاه خاتم بوده و یک پروژه صد درصد ایرانی به شمار میرود. در اوایل کار شرکتهایی مثل توتال، شل و هیوندای کره در کارهای قرارگاه ایجاد خلل میکردند، اما امروز همه پروژهها به صورت بومی به مرحله اجرا میرسند.
 
سردار عبداللهی تصریح کرد: در حوزه آبرسانی بیش از 10 میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای ساخته شده توسط قرارگاه ساماندهی شده است و در حوزه ابنیه این قرارگاه پل صدر را در طول 26 ماه با بهترین سرعت و کیفیت و همچنین صرفه اقتصادی تحویل کشور داد که پروژههای مشابه آن بیش از شش سال به طول می انجامد.
 
وی افزود: امروز در اکثر پروژههای قرارگاه، مهندسی، تامین کالا و اجرا به عهدهی قرارگاه است.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در پاسخ به این سوال که چه میزان از فعالیتهای این قرارگاه بومی هستند، خاطرنشان کرد: علم و تکنولوژی به کار رفته در پروژههای مختلف قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در همه رشتهها بومی است و حتی در عرصه نفت که پیچیدهترین این رشتههاست تمامی فعالیتها بومی هستند.
 
وی در پاسخ به سوالی پیرامون تولید علم توسط این قرارگاه، اذعان کرد: پروژههایی با این حجم نیاز به مهندسی بالا دارد. ما با همکاری متخصصان، دانشگاهها و جذاب دانشجویان توانستهایم از توان مهندسین جامعه استفاده کنیم.
 
سردار عبداللهی در پاسخ به این سوال که آیا قرارگاه خاتم در کشورهای همسایه و دوست نیز فعالیت میکند، اظهار داشت: با توجه به نیازهای مملکت به آبادانی و سازندگی، اولویت با پروژههای داخل است، ولی اگر درخواستی از طرف دیگر کشورها صورت بگیرد، ما توانایی اجرای آن را نیز داریم.
 
وی در خصوص صحبتهایی مبنی بر ورود سپاه به حوزههای اقتصادی، تصریح کرد: موضوع کارهای اقتصادی و عمرانی دو مقولهی جدا هستند. در کار اقتصادی تصور عمومی به سمت کار تجاری میرود و ما از اینکار پرهیز داریم و تنها کار عمرانی انجام می دهیم.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) با بیان اینکه عدهای میگویند ما عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کردهایم، تاکید کرد: ما هیچگاه عرصه را بر پیمانکاران و فعالان بخش خصوصی تنگ نکردهایم.
 
وی افزود: امروز بیش از 150 هزار نفر در پروژههای قرارگاه مشغول به کار هستند و از این بین نیروهای رسمی به یک درصد هم نمیرسد و مابقی از بخش خصوصی مشغول به فعالیت هستند.
 
عبداللهی ادامه داد: ما تنها پروژهها را ـ همانند دوران جنگ که نیروهای بسیج مدیریت میشدند ـ مدیریت میکنیم. در پروژهها، مدیریت پیمانکاران و دانشجویانی که فارغالتحخصیل شدهاند به عهدهی قرارگاه است. بخش خصوصی از اینکه با ما کار کند رضایت دارد و فضای خوبی نیز برای تربیت نیروی انسانی فراهم شده است.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در پاسخ به این سوال که در سالهای گذشته این قرارگاه جایگزین شرکتهایی مثل شل و توتال شده است، ولی امروز شاهد مذاکره وزارت نفت با این شرکتهای نفتی هستیم، اگر قرارگاه موفق بوده است، چرا دست به دامن آنها شدهایم، خاطرنشان کرد: این تدبیر وزارت نفت است و ما در این کار دخالتی نداریم.
 
وی افزود: ما ادعا داریم که فازهای  15 و 16 پارس جنوبی را به موقع انجام دادهایم و اولین تجربه را نیز در عرصه مهندسی بومی در این حوزه داشتیم. این در حالی است که برخی مشکلات برای تهیه قطعات ما را به مشکل انداخت و باعث شد کمی تاخیر بهوجود بیاید که با توجه به تحریمها این تاخیر طبیعی است.
 
سردار عبداللهی تصریح کرد: ما پیش از این و در زمان حضور خارجیها برای راهاندازی فازها مشکل داشتیم، ولی الان مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت.
 
وی با اشاره به این که در حال حاضر با راهاندازی "تِرین" یک فاز 15 و 16 پارس جنوبی، 7.5 تا 8 میلیون متر مکعب گاز وارد شبکه شده است، افزود: سه ِترین دیگر نیز به زودی به بهرهبرداری خواهد رسید.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) پیرامون برخی ایرادها به دلیل ورود سپاه به فعالیتهای سازندگی و عمرانی، خاطرنشان کرد: این ایراد را قطعا دشمن میگیرد. اصل 147 قانون اساسی این اجازه را برای ورود ما به عرصه سازندگی کشور است.
 
عبداللهی با بیان اینکه قرارگاه از ظرفیت مردمی و بسیجی برخوردار است، گفت: این ظرفیت را بر اساس اصل 44 در جهت مدیریت و تربیت نیروی انسانی و بخش خصوصی و تأمین تجهیزات مدرن مورد نیاز کشور بهکار گرفتهایم.
 
وی در خصوص تاثیر تحریمها بر فعالیت این قرارگاه افزود: در اوایل جنگ ما تجربه و تجهیزات کافی نداشتیم، ولی ابزار بزرگی به نام توکل به خدا داشتیم و توانستیم مقاومت کنیم. تحریمهای امروز نیز سابقهای 34 ساله دارند و این به ما کمک می کند تا به خودکفایی برسیم.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) تصریح کرد: در گذشته و با حضور شرکتهای خارجی مهندسان ما اجازه نداشتند در پروژهها حاضر شوند، ولی امروز پایهی مهندسی به عهدهی نیروهای ماست و این دستاورد عظیمی است. ما امروز توانستهایم 50 تا 6 درصد قطعات را در داخل بسازیم.
 
وی خاطرنشان کرد: احداث یک پروژه علاوه بر عناصری چون کارفرما، مهندسین مشاور و پیمانکار، نیازمند منابع مالی است و اگر این مجموعهها بهصورت هماهنگ و همگام باشند، پروژهها زودتر نهایی می شوند.
 
سردار عبداللهی در همین زمینه به پروژه صدر اشاره کرد و آن را پروژهای خاص و بزرگترین پروژه شهری عنوان کرد که به موقع تحویل شد و دستاوردی بزرگ برای قرارگاه بود.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) در بخش دیگری از سخنانش شایعه کنار گذاشتن قرارگاه سازندگی سپاه از پروژه آزادراه تهران - شمال را رد کرد.
 
وی با بیان اینکه احداث این آزادراه یکی از آرزوهای مردم است، افزود: قرارگاه برای اجرای این آزاد راه قرارداد دارد، اما اجرای آن نیازمند تأمین منابع مالی است.
 
سردار عبداللهی گفت: حجم کار این آزادراه بالاست و 6 کیلومتر تونل و 12 کیلومتر پل در آن طراحی شده که اگر منابع مالی آن تأمین شود، بر اساس قرارداد، ظرف 4 سال تحویل می شود، اما تدبیر در این خصوص با وزارت راه است.
 
وی پیرامون اظهارات وزیر نفت پیرامون فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تاکید کرد: ما سرباز نظام هستیم و برای ادامه این کار تابع تدبیر دولت خواهیم بود.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) افزود: ما با همه دولتها از دولت هاشمی و خاتمی گرفته تا احمدینژاد و حالا روحانی همکاری کرده و وظیفهی خود را انجام دادهایم.
 
وی با بیان اینکه 1500 پروژه در دولتهای قبل انجام شده است، افزود: ما کاری به مباحث سیاسی نداریم و بر اساس تکلیف و دغدغهای که برای معیشت و شغل جوانا و آبادانی جامعه داریم عمل میکنیم. هماکنون نیز همهی پروژهها فعال هستند و تاکنون شاهد هیچ نوع عدم هکاری از طرف دولت نبودهایم.
 
وی در خصوص فعالیتهای قرارگاه در حوزه ریلی و فرودگاهی خاطرنشان کرد: بیش از 4 هزار کیلومتر از خطوط ریلی توسط ما در حال انجام است و در حوزه احداث فرودگاه نیز صحبتهایی شده که هنوز به نوافق نرسیدهایم.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در پاسخ به سؤال خبرگزاری دفاع مقدس پیرامون افزایش تحریمها پس از توافق ژنو و تاثیر آن بر فعالیت این قرارگاه تاکید کرد: ما برای اجرای پروژهها هیچ وقت از آنان اجازه نگرفتهایم. اگر تحریمها رفع شود برخی مشکلات حل خواهد شد و اگر ادامه یابد همین روشی را که تا به امروز انجام دادهایم ادامه خواهیم داد و مشکلی برای اجرای پروژههای بعدی نداریم.
 
وی با اشاره به هجمههای رسانهای علیه این قرارگاه نیز گفت: کسی که در میدان حضور دارد در تیررس است و دشمن از کسی که در جهت آبادانی و عمران کشور تلاش میکند رنج میبرد و سعی میکند به او هجمه وارد کند.
 
سردار عبداللهی با بیان اینکه در کنار اجرای هر یک از پروژههای این قرارگاه تا شعاع 70 کیلومتری سعی میشود خدماتی به ساکنان آن مکان ارائه شود، اظهار داشت: تا کنون سه هزار پروژه شامل ساخت مسجد، حسینیه، حمام، مدرسه و راههای روستایی عملیاتی شده و 12 هزار پروژه نیز از محل بودجه قرارگاه در دست اقدام است.
 
وی در پایان صحبتهای خود با اشاره به اجرای پروژهی حرم تا حرم (از قم تا مشهد مقدس) تصریح کرد: قطعهی اول این پروژه از قم تا گرمسار تا دو ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) سهم قرارگاه در سرمایهگذاری برای احداث این آزادراه را 40 درصد و سهم وزارت راه را 60 درصد عنوان کرد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار