ارتباط ساعت کار با سابقه بیمه

مدت کار در مشاغل سخت و زیان آور 6 ساعت در روز است

ساعات کار در هفته ۴۴ساعت است و در کارهای نوبتی که ساعات کار به صورت چرخشی انجام می‌شود، ساعات کار در ماه نباید از ۱۷۶ساعت بیشتر باشد.
کد خبر: ۷۹۱۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ - 23April 2016

مدت کار در مشاغل سخت و زیان آور 6 ساعت در روز است

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،ساعات کار در کارگاه ها و کارخانجات مشمول قانون کار، مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار میدهد. ساعات کار در هفته 44 ساعت است و در کارهای نوبتی که ساعات کار به صورت چرخشی انجام میشود، ساعات کار در ماه نباید از 176 ساعت بیشتر باشد.

ضمن اینکه ساعت کار در شبانهروز نباید از 8 ساعت (ماده 51 قانون کار) تجاوز کند و در صورت نیاز به کار بیشتر، فقط میتوان 4 ساعت اضافهکار در روز برای کارگر منظور کرد که این مدت نیز باید با موافقت کارگر و پرداخت فوقالعاده اضافهکار که 40 درصد اضافه بر مزد روزانه کارگر است، تعیین و پرداخت شود. البته چنانچه شرایط اضطراری بر اثر حوادث غیرمترقبه یا احیای مجدد کارگاه به وجود آید میتوان اضافهکار بیشتری را از کارگر طلب کرد که با حالت عادی متفاوت است (ماده 59 قانون کار.)

زمان صرف صبحانه و ناهار جزء ساعات کار نیست ولی چنانچه در کارگاهی از ابتدا ساعت صرف ناهار جزء ساعات کار محسوب شده باشد، این رویه باید ادامه یابد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه ساعات کار در مشاغل سخت و زیانآور 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته است.

همچنین ساعات کار روزانه کارگر نوجوان، نیمساعت کمتر از ساعات کار معمولی کارگران است. ترتیب استفاده از این امتیاز با توافق کارگر و کارفرما تعیین خواهد شد. کارگر نوجوان فردی است که بین 15 تا 18 سال سن دارد.

اضافهکاری چیست؟

کار اضافی به کاری گفته میشود که علاوه بر ساعات معمولی روزانه و هفتگی انجام شود. کار اضافی برای کارگر و کارفرما مزایایی دارد. این امر برای کارگر مزد و درآمد بیشتری دارد و برای کارفرما بهرهگیری بیشتر از امکانات کارگاه بدون استخدام کارگر جدید و پرداخت حقبیمه.

در موارد زیر تعیین اضافهکاری برای کارگر ممنوع است:

1-کارگری که کارشبانه انجام میدهد. کارشبانه از ساعت 22 شب تا 6 صبح راشامل میشود و از ساعت 6 صبح تا 22 شب کار روزانه خواهد بود.

2- کارگری که به کارهای خطرناک و سخت و زیانآور اشتغال دارد.

3-کارگر نوجوان.

بیمه و ساعات کار

پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی براساس روز و ساعت تعیین و به سازمان مزبور پرداخت میشود، به ترتیبی که برای 8 ساعت کار یک روز بیمه منظور میشود. حق بیمه دریافتی بابت اضافه کاری نیز فقط بر میزان خدمات ســازمان تاثیر دارد و موجب افزایش مدت سابقه فرد نمیشود. با این حال با توجه به مدت کارکرد هر فرد در کارگاههای مشمول قانون کار و تامیناجتماعی در طول ماه حق بیمه پرداخت و متناسب با آن حق بیمه منظور میشود. در برخی از مشاغل مدت کار در ماه کمتر از 30 روز است و درواقع به صورت پاره وقت و ساعتی انجام میشود که در این موارد الزام است با توجه به نوع شغل مدت قابل قبول کارکرد در طول ماه مورد توافق سازمان و صنف مربوطه قرار بگیرد و براساس آن مبلغ بیمه دریافت شود. در هر حال مبنای تعیین سابقه این افراد این گونه است که 8 ساعت کار یک روز سابقه منظور شود. بهتر است در مشاغلی که ماهیت کوتاه مدت و پاره وقت یا ساعتی دارند دستمزد و میزان مدت زمان کارکرد در ماه تعیین شود، مثل شغل منشیگری در مطبها یا دفاتر وکالت یا مشاوره.

پرسش و پاسخ:

 لیست بیمه من هر ماه در دو شرکت رد میشود، آیا این مسئله اشکال دارد؟ مزیت آن چیست؟

پاسخ: ارسال حقبیمه در دو یا چند کارگاه اشکالی ندارد، ولی در هر حال سقف پرداخت حقبیمه که 7 برابر حداقل دستمزد سال مربوطه است توسط سازمان تامیناجتماعی رعایت میشود. باید توجه داشت که با پرداخت حقبیمه در چند کارگاه سابقه فرد افزایش نمییابد فقط در هنگام استفاده از خدمات با توجه به اینکه مزایا براساس حقبیمههای پرداختی در ماهها یا سالهای آخر پرداخت حقبیمه، محاسبه و پرداخت میشود، مزایای بهتری شامل فرد میشود. سابقه بیمهای که برای یک فرد در 24 ساعت شبانهروز در نظر گرفته میشود 8 ساعت کار است. بیش از زمان مذکور هم که موجب میشود فرد از اضافهکار برخوردار شود و فوقالعاده اضافهکار دریافت کند، سابقه اضافهای در نظر گرفته نمیشود.

کاربیشتر از44 ساعت درهفته چه حکمی دارد؟

پاسخ: بهموجب قانــون، کار بیش از 44 ساعت در هفته اضافهکاری محسوب میشود و بابت آن 40 درصد بیشتر از ساعات عادی باید پرداخت شود.

 آیا از اضافه کاری حق بیمه دریافت میشود؟

پاسخ: بله، بهموجب قانون تامیناجتماعی، هرگونه دریافتی مستمر نقدی و غیرنقدی مشمول کسر حقبیمه است، بنابراین اضافهکاری نیز مشمول کسر حقبیمه است.

تاخیر یا تعجیل در کار کارگر رامیتوان از اضافهکاری وی کسر کرد؟

خیر، زیرا ارزش کار اضافه 40 درصد بیشتر از کار عادی است، پس نمیتوان آنها را برابر در نظر گرفت و کســریهای کار عادی را از اضافهکار کسر کرد.

به چه پرداختیهایی اضافهکار تعلق میگیرد؟

پاسخ: مزایا و پرداختهایی که به تبع شــغل به کارگر تعلق میگیرد مثل ســختی کار، مزایای سرپرستی و… در محاســبه اضافهکار باید در نظر گرفته شود.

کارگران غیرنوبتی که اضافهکاری آنان به شبکاری نیز کشیده شده از کدامیک از فوقالعادههای اضافهکاری یا شبکاری برخوردار میشوند؟

پاسخ: کارگر غیر نوبتکار که اضافهکاری وی در طول زمان شــبکاری (از ساعت 22 شــب تا 6 بامداد) به طول انجامیده هم اضافهکاری (40 درصد اضافه بر مزد) و هم شبکاری (35 درصد اضافه بر مزد) دریافت خواهد کرد.

در چه شرایطی کارفرما میتواند بیش از 4 ساعت در روز برای کارگر اضافه کاری تعیین کند؟

پاسخ: ارجاع کار اضافی به شرط پرداخت اضافهکاری( 40 درصد اضافهمزد برای هر ســاعت) و برای مدتی که جهت مقابلــه با اوضاع و احوال خاص (موارد زیر) باشــد با تشخیص کارفرما، حداکثر آن 8 ساعت در روز خواهد بود

الف) جلوگیری از حوادث قابل پیش بینی یا ترمیم خسارتی که نتیجه حوادث مذکور است.

ب) اعاده فعالیــت کارگاه، در صورتی کــه فعالیت مذکور به علت بروز حادثه یا اتفاق طبیعی از قبیل ســیل، زلزله و یا اوضاع و احوال غیرقابل پیش بینی دیگر قطع شده باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
محمد
|
France
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
0
0
مدت زمان کار جهت بازنشتگی در کار سخت و زیان اور تولید سیلیکات چقدر است؟؟؟
نظر شما
پربیننده ها