عصاریان به دفاع مقدس خبر داد

تدوین پژوهش‌های راهبردی در دانشگاه عالی دفاع ملی

معاون پژوهش و تولید علم دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به ظرفیت‌های راهبردی، تبیین چشم‌انداز فاوا را پروژه جدید این دانشگاه در پژوهش‌های راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی دانست.
کد خبر: ۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱ - 15December 2013

تدوین پژوهش‌های راهبردی در دانشگاه عالی دفاع ملی

"حسین عصاریان" معاون پژوهش و تولید علم دانشگاه عالی دفاع ملی در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت هفته پژوهش و رونمایی از 80 اثر برتر راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: امسال هم همچون سالهای گذشته در هفته پژوهش رونمایی از برترین آثار و مجلدات  پژوهشی راهبردی منتشره در دانشگاه عالی دفاع ملی را در برنامههای خود قرار دادهایم.

عصاریان در ادامه با اشاره به ارائه یک طرح کلان ملی در حوزه علوم انسانی افزود: در سه سال گذشته طرح کلان نظام حکومتی الگو توسط رییس جمهور وقت رونمایی و انتخاب شد؛ امسال هم طرح کلان ملی مدیریت تحولات حوزه فاوا را داریم  که در 123 پروژه و سه سال گذشته در قالب پروژههای مقدماتی زیرساختهای اساسی پروژه مثل روششناسی پروژه، رویکرد پروژه و زمانبندی پروژه در قالب 6 کتاب انجام شده و هماکنون قالب عملیاتی این 123 پروژه کاملاً مشخص شده و انشاءالله در سال جاری کلید خواهد خورد و در معرض تحقیقات زیر بنایی گذاشته خواهد شد.

وی گفت: این پروژه در 8 قسمت و در محور های گوناگون و با  ظرفیت های مختلف و چشم انداز های ظهورحوزه فاوا در کشور انجام می شود . حوزه های زیر ساخت، حوزه های حقوقی و حوزه های امنیتی فاوا جزء حوزه های اساسی هستند و در مرحله بعد چشم انداز فاوا در حوزههای سیاسی، حوزههای اقتصادی، حوزههای فرهنگی- اجتماعی و حوزههای زیست محیطی و اطلاعاتی هم از حوزههایی هستند که فاوا در آن فعالیتها و ظرفیتهای ظهور خودش را در آن مشخص میکند.

معاون پژوهش و تولید علم دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه با اشاره به رونمایی 80  جلد کتاب که در زمره تولیدات دانشگاه عالی دفاع ملی قرار دارد، افزود: دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، به مناسبت هفته پژوهش رونمایی از این آثار انجام شد که تماماً در حوزههای راهبردی اعم از حوزههای مدیریت، دفاع و امنیت در دانشگاه عالی دفاع ملی در طول چهار سال گذشته در قالب پروژه و مطالعات گروهی صورت گرفته و امسال پیش چاپ آن در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

وی همچنین در مورد کتب رونمایی شده و موضوعات شاخص آنها گفت: مسائلی که در کتب منتشر شده توسط دانشگاه عالی دفاع ملی به طور عمده نیازهای راهبردی کشور محسوب شده و از یک مکانیزم خاص که جزء شاخصههای تشخیص راهبردی دانشگاه بوده عبور کرده است. عمده کتابها یا در بحث کاملا الگوهای راهبردی است و یا در بحث نگاه راهبردی و یا در بحث مسائلی است که منتج به کاربردهای بومی در حوزه راهبردی کشور میشود.

عصاریان اظهار داشت: انتخاب کتاب شاخص از بین این کتب بستگی به مصرف کننده دارد، ما در حوزههای مختلف فنآوری راهبردی، دانش راهبردی، آیندهنگریهای راهبردی در حوزههای سیاستگذاری راهبردی و همچنین در مسائل دفاع امنیتی اعم از حوزههای مختلف پدافند غیرعامل به صورت راهبردی سیاستگذاری و نگاه امنیتی به پدیدههای مختلف در کشور را مورد بحث قرار دادهایم و همه اینها به صورت کتاب درآمده است.

وی در ادامه افزود: کلیه کتبی که در نمایشگاه رونمایی شد برای عموم مردم قابل دسترسی است و البته این کتب به لحاظ دسترسی در حد برنامه ریزان کلان کشور بوده و سازمانها و ادارات بزرگ میتوانند برای بهرهبرداری از این کتب و پژوهشها نسبت به تهیه آنها اقدام کنند.

معاون پژوهش دانشگاه عالی دفاع ملی در پایان اظهار داشت: امیدوارم کتابها و پژوهشهای راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی پس از آن که در اختیار مصرفکنندگان خود قرار گرفت، پس از مطالعه توسط مصرف کننده جهت بکارگیری در مسائل خُردِ کشور مثل برنامهریزی های بخشی و راهبردهای عملیاتی  نیز مورد بهرهبرداری قرار گیرد.

نظر شما
پربیننده ها