سردار حزنی:

مهم‏ترین مأموریت سپاه مردم‏‌یارى و مردم‌دوستى است

فرمانده قرب کوثر قرارگاه خاتم ‏الانبیاء(ص)، با بیان اینکه، ما رابط بین مردم و دولت هستیم، کفت: سپاه به تنهایى نمى‏ تواند فقر و محرومیت را ریشه‏ کن کند و باید تمام دستگاه ‏ها، به‏ خصوص آنها که وظیفه اصلى آنها برخورد با محرومیت است وارد ماجرا شوند.
کد خبر: ۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱ - 16December 2013

مهم‏ترین مأموریت سپاه مردم‏‌یارى و مردم‌دوستى است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ 7 درصد ثروت و یک درصد جمعیت کره زمین در جمهورى اسلامى قرار دارد، با این حال بخشى از مردم به ویژه در مناطق مرزى، زیر خط فقر روزگار مى گذرانند.

امام على(ع) به مالک مى فرمایند: «... اگر توانستى مردم را ثروتمند کنى، سرزمین آباد خواهد شد ولى اگر مردم را فقیر نگه داشتى و یا فقیرتر کردى آن سرزمین آباد نخواهد شد و ویرانه خواهد ماند. فقر مردم تقصیر فرمانروایان است...»

محرومیت زدایی و فعالیت های سپاه در مناطق محروم، موضوع گفتگوی سردار سید ضیاء الدین حزنی، فرمانده قرب کوثر قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) با ماهنامه پیام انقلاب است که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانید؛  

لطفاً در ابتدا توضیحى در خصوص فعالیت های قرب کوثر سپاه بدهید.

ما در قرارگاه سازندگى کوثر در کنار فعالیت هاى اجرایى مشکلات مردم را منتقل و حل آنها را پیگیرى مى کنیم. تحریک مسئولین براى رسیدگى به مشکلات، انعکاس مظلومیت ها و نارسایى ها در مناطق روستایى و انعکاس کمبودها به تمامى رده ها تا عالى ترین سطح مدیران و پیگیرى براى رفع این محرومیت ها از طریق مکاتبات و یا تماس هاى تلفنى یا از طرق دیگر در دستور کار است. پس فقط پروژه ها انجام نمى شود بلکه مشکلات مردم هم پیگیرى مى گردد.

ما رابط بین مردم و دولت و دستگاه هاى اجرایى هستیم چون خودمان از مردم و با مردم و براى مردم هستیم.

من معتقدم که یکى از بهترین مأموریت هاى سپاه مردم دارى و مردم یارى  و مردم دوستى است که قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) در دو قسمت قرارگاه کوثر و قرارگاه مرکزى انجام وظیفه می کند.

مناطق محروم در زمینه هاى مختلف مثل آموزش و پرورش و بهداشت با چالش هایى مواجه اند. قرارگاه سازندگى کوثر در این زمینه چه خدماتى ارائه کرده است؟

ما غیر از کارهاى عمرانى کارهاى فرهنگى، امدادى و ورزشى در سطح کشور انجام مى دهیم.

تاکنون 42هزار بسته بهداشتى در روستاهایى که فاقد خانه بهداشت بودند خریدارى وتوزیع شده است و آموزش مربوط نیز توسط پزشکان و پزشکیاران ارائه گردیده است.

بسته هاى آموزشى و کمک آموزشى و اقلام قابل بهره بردارى در آزمایشگاه هاى مدارس مناطق محروم و نیز بسته هاى فرهنگى شامل انواع ادعیه، جامهرى، قبله نما، انواع لباس و پوشاک و کفش جهت نیازمندان و توزیع مواد غذایى و خواربار و... در مناطق محروم بین افراد نیازمند در سراسر کشور انجام شده است.

یکى از کارهاى مهم که در اینجا مى توان اشاره کرد برپایى بیمارستان هاى صحرایى است. بیمارستان هاى صحرایى تا به امروز خدمات بسیار خوبى در تمام زمینه هاى داخلى، قلب، چشم، دندانپزشکى، زنان و... و حتى عمل هاى جراحى تخصصى ارائه کردهاند. کمک به بیماران صعب العلاج نیز در دستور کار بوده که به مراکز تخصصى معرفى شده اند و هزینه هاى آن نیز پرداخت شده است.

میزان بودجه اى که تاکنون در خصوص محرومیت زدایى هزینه شده چقدر است؟

وقتى 12هزار پروژه محرومیت زدایى را به طور متوسط ضرب در 60 میلیون تومان کنید به رقم تقریبى هزینه شده دست پیدا خواهید کرد. در صورتى که بعضى از پروژه ها هزینه میلیاردى دارد، ولى ما دنبال عدد و رقم نیستیم. فرمانده کل سپاه در صحبت هایى که داشتند گفتند سعى کنید در درجه اول رضایت خدا را جلب کنید که رضایت خدا اگر جلب شود، خود به خود رضایت مردم هم حاصل مى شود. البته این مسئله به این معنا نیست که ما حساب و کتاب دقیقى نداریم بلکه تا ریال هزینه هاى ثبت شده مشخص و معین است، اما مهم این است که ما قصد مانور دادن بر روى آمار و ارقام را نداریم.

ما جز مساجد که مردم به لحاظ اعتقاداتى که دارند حتى بیش از سرمایه گذارى ما براى آن هزینه مى کنند در سایر پروژه ها تمام هزینه ها را خودمان (سپاه) مى پردازیم و از این بابت هزینه اى را به مصرف کنندگان و افراد عادى تحمیل نمى کنیم. ما از مازاد امکانات پروژه هاى در دست اقدام مانند مازاد میلگرد، شن و ماسه، لوازم و... تا شعاع 70کیلومترى در پروژه هایى که مورد نیاز اهالى باشد استفاده و براى آنها اقدام مى کنیم.

مهمترین ویژگى پروژه هاى محرومیت زدایى که توسط قرارگاه سازندگى کوثر انجام گرفته در چیست؟

طرح هاى ما کلاً کوچک و زودبازده و عام المنفعه و فاقد پیچیدگى هاى فنى و تخصصى هستند و بیشتر پروژه هاى ما توسط ساکنین بومى منطقه قابل اجرا و هم یارى اند و همه این پروژه ها در راستاى برقرارى امنیت پایدار و کارآمدى نظام مقدس جمهورى اسلامى است. یعنى شما در روستا اگر بپرسید حکومت براى شما چه کرده؟ خواهند گفت مثلاً براى ما جاده زده یا آب آشامیدنى روستا را ایجاد کرده و... و این به عنوان کارآمدى نظام تلقى مى شود.

فعالیت هاى ما در روستاهاى دورافتاده و فوق العاده محروم مرزى و حساس است. توجه به استحکام در ساخت و سازها و پرهیز از نگاه سودجویانه در اجراى آنها همواره مدنظر بوده تا کارى که در روستاها انجام مى دهیم همواره به نحو احسن مورد تأیید باشد.

آیا فکر نمى کنید وقتى سپاه در این سطح وسیع وارد فعالیت شود ممکن است دیگر وزارتخانه ها و مراکز مسئول شانه خالى کنند؟

ورود قرارگاه در عرصه هاى محرومیت زدایى به شکلى مطرح مى شود که نزد افکار عمومى قرارگاه مسئول محرومیت زدایى شناخته نشود چون این مسئله باعث مى شود که توقعات از قرارگاه و بالطبع سپاه بالا برود.

باید فضایى را ایجاد کنیم که همه با هم کار کنیم و نباید از هم دور شویم و اقداماتى انجام شود که ما به هم نزدیک شویم. ما به مردم خیلى بدهکاریم، این مردم خیلى مردم خوبى هستند، چرا باید در فقر باشند؟ مگر اینها شهید ندادند؟ مگر در جنگ با ما همراهى نکردند؟ چرا باید در این سطح از فقر زندگى کنند؟ آیا ابتدایى ترین امکانات حق اینها نیست؟ چرا حق آنها هست، ولى ما کوتاهى کرده ایم و باید جبران کنیم.

باتوجه به حجم مأموریت ها آیا طرح یا راهکارى دارید که سازمان ها و مراکز مسئول دولتى جدى تر وارد کار شوند؟

ما در جلساتى که با اینگونه مراکز داریم فقر و محرومیت را واضح تر و بهتر براى آنها نشان مى دهیم و سعى مى کنیم آنها را نسبت به مشکلات مطلع کنیم و آنها نیز بهتر وارد کار مى شوند. در حال حاضر نیز سعى خود را بر این نکته متمرکز کرده ایم که روستاها را از محرومیت و بلاتکلیفى و بى سرپرستى نجات دهیم. روستاها واقعاً محروم ومظلوم واقع شدهاند و کسى به فکر آنها نیست. نباید در روستاهاى ما این قدر فقر و محرومیت وجود داشته باشد. هنوز خیلى از روستاهاى ما از نعمت آب آشامیدنى سالم، برق، مدرسه و حتى مسجد محروماند. در بحث روستاها هر مسئولى باید وظیفه خود را درست و مفید انجام دهد و از جاهاى دور شروع کند. در مملکت ثروت به اندازه کافى وجود دارد به شرطى که به نحو صحیح توزیع شود و درست مورد مصرف قرار گیرد.

طبق آمار اعلام شده، 7درصد ثروت دنیا اعم از نفت وگاز ومعادن و... در جمهورى اسلامى قرار دارد حال آن که یک درصد جمعیت دنیا در این کشور وجود دارد! به عنوان نمونه عرض کنم در منطقه ورزقان در آذربایجان شرقى که در زلزله اخیر نیز به شدت آسیب دید یک معدن مس وجود دارد که برآورد کرده اند تا سال هاى سال قابل استخراج است. خوب چرا با وجود چنین ذخایر عظیمى این منطقه در این حد از محرومیت قرار دارد؟ چون ثروت و امکانات خوب توزیع نشده است.

اگر همه وزارتخانه هاى کشور مثل وزارت نیرو خوب کار کنند مشکلات زیادى از کشور حل مى شود. اگر 94درصد روستاهاى ما در حال حاضر از نعمت برق برخوردارند به همت همین تلاش و کوشش کارکنان فداکار این وزارتخانه بوده و باید این نگاه و حرکت در وزارت بهداشت هم به وجود بیاید و روستاهاى ما حداقل یک خانه بهداشت داشته باشند. قشر روستایى ما بیشترین سهم را در حفظ ونگهدارى این انقلاب داشته ودارند و شهداى بسیارى تقدیم انقلاب کرده اند. پسندیده نیست که در این حد از محرومیت و استضعاف قرار بگیرند و باید امکانات به نحو عادلانه در بین آنها تقسیم شود. به خصوص آموزش آنها باید در تمام زمینه ها در اولویت مطلق قرار بگیرد و یا مثلاً تولید کنندگان نمونه و دامداران نمونه مورد تشویق قرار بگیرند. ما مى بینیم برخى از فرزندان روستاییان در حال تدریس در مقاطع دکترا هستند. خوب این پدر و مادر و این دانشجو باید مورد تشویق قرار بگیرند. بدون کمترین امکانات توانستند تا این سطح از مدارج علمى رشد کنند و این واقعاً جاى تقدیر دارد و باید مورد تقدیر قرار بگیرد.

نگهدارى و حفظ پروژه ها و مکان هایى که احداث مى کنید چگونه است؟

پروژه ها تحویل مردم و اهالى منطقه مى شود و ما در حفظ و نگهدارى مراحل بعد از تحویل آن نقشى نداریم و سازمان هاى متولى مثل اداره برق، آموزش و پرورش، اداره مخابرات و... با همیارى مردم نسبت به راهبرى و نگهدارى آن اقدام مى کنند.

درمناطق محروم سیستان وبلوچستان، کرمان، هرمزگان چه پروژه هایى تاکنون انجام شده است؟

درحال حاضر اولویت اول به شمال غرب کشور وکردستان و همچنین در جنوب شرق نیز استان سیستان و بلوچستان داده شده و قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) و قرارگاه عملیاتى قدس در این مکان ها فعال هستند. البته در تمام قرارگاه ها واحدهاى محرومیت زدایى مشغول فعالیت اند ولى در این دو استان بیشتر و جدى تر کارها در حال انجام است. تمام هم و غم سپاه این است که رضایت مردم محروم و مستضعف را کسب کنیم. البته سپاه به تنهایى نمى تواند فقر و محرومیت را ریشه کن کند و باید تمام دستگاه ها، به خصوص آنها که وظیفه اصلى آنها برخورد با محرومیت است ما را یارى کنند و جدى تر وارد ماجرا شوند.

حتماً قرارگاه کوثر با توجه به کارهاى بزرگى که انجام مى دهد با مشکلات و چالش هایی هم  مواجه است؟

دولت باید از تمام توان قرارگاه براى آبادانى و عمران مملکت نهایت استفاده را کند. همین که ما روستاییان را با اقدامات عمرانى خود خوشحال و نسبت به حکومت امیدوار و راضى مى کنیم این همکارى همه ارگان ها و نهادها را مى طلبد و من معتقدم دولت باید نگاه ویژه اى به قرارگاه و مردم دارى و مردم دوستى ومردم یارى و محروم نوازى قرارگاه داشته باشد چون این اقدامات در نهایت به کارآمدى نظام مى انجامد. از طرفى امکانات قرارگاه نباید خاک بخورد و باید مورد بهره بردارى قرار بگیرد و همچنین مهندسان و کارکنان فنى و فعال این مملکت که پروژه هاى عظیمى را در سطح کشور اجرا کرده اند نباید بیکار و بلامصرف باشند. اگر مملکت از لحاظ عمران و آبادانى به جاى مطلوب رسیده که چه بهتر، در غیر این صورت از این امکانات استفاده کنند.

اگر ما مردم کُرد و بلوچ را جذب نکنیم دشمن آنها را از ما مى گیرد. براى ما فرقى نمى کند همه هموطن ما هستند، کرد، بلوچ، ترک، عرب و... همه برادر ما هستند و هر چه ما به مردم نزدیک شویم مردم نیز به ما نزدیک مى شوند. تمام وزارتخانه ها و ارگان ها و نهادها اعم از سازمان بهزیستى، کمیته امداد، وزارت بهداشت، وزارت نیرو، وزارت آموزش و پرورش همه باید از نقاط دور و محروم شروع کنند و نسبت به رفع محرومیت ها اقدام نمایند.

در محرومیت زدایى از توان و ظرفیت NGOها استفاده مى کنید؟

ما از این گونه نهادها استفاده نمى کنیم چون خودمان به این نهادها کمک مى کنیم. در حال حاضر انجمن خیرین مسجدساز با ما هستند. انجمن و مجمعى است که خیرین مسجدساز جمع شده اند و ما هم در کنار آنها هستیم. ولى این محرومیت زدایى یک حرکت جهادى از طرف دولت را مى طلبد که از صفر تا صد را انجام دهد.

براى انعکاس فعالیت ها و خدمات قرارگاه به چه نحوى عمل مى کنید؟

ما نمى توانیم و وقت نداریم که بیاییم وبگویم که چه کردیم بلکه وظیفه شما و سایر رسانه ها چه در داخل سپاه و چه درخارج از سپاه است که بیایند و نسبت به انعکاس این فعالیت ها اقدام کنند.

همکارى مراکز دیگر سپاه با قرارگاه سازندگی قرب کوثردر حوزه محرومیت زدایى چگونه است؟

من از فرماندهان مردم دوست و مردم دار سپاه تشکر مى کنم که به مردم احترام مى گذارند و رفع مشکلات مردم در رأس فعالیت ها و مسئولیت هاى ایشان جاى دارد. بعضى از افراد وقتى به پست ومقامى مى رسند دیگر به مردم اهمیت نمى دهند. اینکه ما در یک روستا ـ که به اعتقاد من بهترین مردم ایران هستند ـ مى رویم و جلسه مى گذاریم و مشکلات آنها را حل مى کنیم این فقط باعث رضایت خدا خواهد شد و شما وقتى کارى براى مردم محروم و خوب انجام مى دهید و آنها را خوشحال مى کنید خود به خود خوشحال مى شوید و وقتى خنده را برلبان محرومین مى بینیم  قلباً شاد مى شویم. یک روستایى به من مى گفت اگر سپاه نبود واقعاً دنیا نبود. خوب این اوج قدرشناسى مردم است و ما هم باید قدر این مردم را بدانیم. باید این نگاه مردمى نسبت به تمامى وزارتخانه ها و نهادها و ارگان ها جارى و سارى شود. از مسئولین سپاه تشکر مى کنم و به خصوص از رهبر معظم انقلاب تشکر خاصى دارم که به سپاه اجازه داد با ورود به این مسائل بحث مردم دارى و محرومیت زدایى را در قرارگاه پیگیرى کنیم و ما باید از این طریق کلاً کنار مردم باشیم و با این مأموریت حرکت کنیم و امیدواریم روزى پیش بیاید که محرومیت در جمهورى اسلامى ریشه کن شود و این ظرفیت در جمهورى اسلامى وجود دارد.

هم اکنون مراکزى که وارد کار نشده اند مثلاً بانک انصار، بانک ثامن، مؤسسه مهر و بنیاد تعاون است که باید وارد کار شوند و همه وارد شوند و به نوعى جهاد سازندگى سابق را در داخل سپاه راه اندازى کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار