با حضور سردار دهقان؛

نخستین طرح ملی "موقعیت‌‌یابی زمین‌پایه" رونمایی شد

نخستین طرح ملی "موقعیت‌‌یابی زمین‌پایه" با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.
کد خبر: ۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶ - 15December 2013

نخستین طرح ملی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، در دومین روز از هفته پژوهش و همزمان با برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری و گرامیداشت روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه، نخستین طرح ملی موقعیتیابی زمینپایه با حضور سردار سرتیپ پاسدار "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع رونمایی شد.

سردار دهقان در جریان رونمایی از این طرح ملی در جمع خبرنگاران گفت: موقعیتیابی  یکی از ارکان عملیات نظامی در ابعاد هوایی، زمینی و دریایی محسوب میشود.
 
وی با اشاره به کاربردهای وسیع موقعیتیابی در امور غیر نظامی اظهار داشت:  موقعیتیابها در مواردی نظیر، حمل و نقل شهری، جادهای، ریلی، هوانوردی، کشتی رانی، فعالیت های عمرانی و نقشهبرداری که در مجموع به بیش از 270مورد می رسد، کاربری دارد.
 
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین سرویسهای موقعیتیابی از طریق "جی پی اس" آمریکا و اندکی نیز از طریق "گلوناس" روسیه ارائه می شود و در عین حال سایر کشورها نظیر اتحادیه اروپا، چین، هند و ژاپن درصدد ایجاد سامانههای مستقل از جی پی اس به صورت جهانی یا منطقهای هستند.
 
دهقان با اشاره به رویکردهای اجرایی وزارت دفاع مبنی بر طراحی سامانههای چند منظوره که بتواند همزمان بخشهای کشوری و لشکری را پشتیبانی کند، تصریح کرد: این سامانهها بخشهای گوناگونی را شامل میشود که در آیندهای نزدیک معرفی خواهند شد.
 
وزیر دفاع در تشریح عملکرد سیستم موقعیتیابی گفت: در روش موقعیتیابی زمین پایه، سیگنالهای موقعیتیابی از طریق ایستگاههای فرستنده رادیویی مستقر در زمین پخش شده و کاربران با دریافت سیگنالهای رادیویی، موقعیت خود را با دقت مناسب تشخیص میدهند.
 
سردار دهقان در ادامه اظهار داشت: طرح پایلوت وزارت دفاع فناوریهای مورد نیاز برای یک زنجیره در ابعاد کوچک را جهت اثبات فناوری فراهم آورده است که با آزمایش و ارزیابی کیفیت و دوام برای بهرهبرداری بخشهای مربوط  تولیدی خواهد شد.
 
وی افزود: سامانه موقعیتیاب زمینپایه از زیرسامانهها  و فناوریهای متعددی از جمله فرستندههای پرقدرت، آنتنها، مکانیزمهای همزمانی فرستندهها با قدرت چند نانوثانیه و گیرندهها تشکیل شده است.
 
وزیر دفاع با بیان اینکه در حال حاضر فرستندههایی در چند  نقطه کشور نصب و راهاندازی شده است، افزود: انشاءالله با  نصب و راهاندازی زنجیرهای ملی در اقصینقاط کشور که از فرستندههای بسیار پرقدرت چند مگاواتی، با پوشش ملی و منطقهای تشکیل میشود، آحاد مردم اعم از لشکری و کشوری تا پایان سال 1395 از این ظرفیت میتوانند بهرهمند شوند و با این ظرفیت به دست آمده جمهوری اسلامی ایران به جمع کشورهای دارای سامانه موقعیتیابی و ناوبری ملی و مستقل میپیوندد.
 
سردار دهقان تصریح کرد: انحصارشکنی در حوزه فناوریهای پیشرفته آن هم در اوج تحریمهای دشمنان، نشان از ایمان، اراده مستحکم، دانش و توانمندی بالای دانشمندان و متخصصان کشورمان است که امروز یکی از مصادیق آن را در فناوری موقعیتیابی زمینپایه مشاهده میکنیم.
 
وزیر دفاع در ادامه از اساتید، دانشجویان، محققان و مدیران دانشگاه صنعتی مالک اشتر که این پروژه و پروژههای ملی دیگری را طراحی، اجراء و به مرحله تولید رساندهاند تشکر و قدردانی کرد.
 
وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به تلاش و مجاهدت اساتید، محققان و صنعتگران دفاعی برای رساندن کشور به قلههای فناوریهای پیشرفته تاکید کرد: امروز با این ظرفیتهای منحصربهفرد، ایران اسلامی قادر است به عنوان الگو و قطب علمی و فناوری در منطقه و جهان اسلام مطرح باشد.
 
گفتنی است، در این جشنواره از برترینهای دانشگاه صنعتی مالک اشتر در بخشهای پژوهشگر، دانشجو، پروژه پژوهشی، پروژه تجاری سازی شده، واحد دانشگاهی، نخبه وظیفه، مدیر پژوهشی و نشریات برتر با اهدای لوح سپاس، توسط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قدردانی شد.
 
همچنین در حاشیه این جشنواره، نمایشگاه آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی مالک اشتر افتتاح و مورد بازدید وزیر دفاع و شرکت کنندگان در این همایش قرار گرفت.
نظر شما
پربیننده ها