معاون رئیس جمهور خبر داد

قبور تخریب شده شهدا تا پایان سال آینده بازسازی می شوند

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی گفت: در راستای رفاه خانواده‌های جانبازان مراکز توانبخشی با عنوان ایثار در سراسر کشور راه اندازی می شود.
کد خبر: ۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸ - 15December 2013

قبور تخریب شده شهدا تا پایان سال آینده بازسازی می شوند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خبرنگاران و رسانهها پیک و رسولان و پیام آوران جامعهٔ ایثارگران به جامعهٔ انقلابی هستند میتوانند در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه بعد از انتصاب بنده نیاز بود تا برنامههای خود را اعلام کنم، تصریح کرد: از روز گذشته جلسه و همایشی با مدیران بنیاد شهید استانها برگزاری کردیم تا برنامهها و تصمیم گیریهای خود را به آنها اعلام کنیم و این همایش و جلسه از دیروز آغاز شده و تا ظهر امروز ادامه دارد.

معاون رئیس جمهور به اهداف جلسه و نشست خود با مدیران استانها شاره کرد و افزود: مسائل و مواردی که لازم بود و همچنین برنامهها و تدابیر مورد نیاز در بنیاد شهید ضرورت داشت تا به مدیران استانها اعلام شود و آنها بتوانند در پیشبرد و موفقیت بنیاد شهید اقدام کنند.

وی ادامه داد: مسائل و مواردی که تدوین شده بود نیاز و ضرورت داشت تا به مدیران ابلاغ شود.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی تاکید کرد: با توجه به اینکه زمان حاضر فصل بودجه در مجلس است ضرورت بود تا بودجههای مورد نیاز از سوی مدیران استانی اعلام شود و بتوان بودجهها را تعیین کرد و ابلاغیه آن را از دولت و مجلس گرفت و همچنین مدیران استان یباید در زمینه بودجه صرفه جویی را بکار گیرند.

وی با بیان اینکه مسئله و بودجه از مشکلات و موضوعات عمده و اساسی بنیاد شهید است گفت: برنامهای تدوین شده تا بتوان درطول پنج سال تکامل و تعالی بنیاد را افزایش داد و بر همین اساس برنامههای کوتاه مدت در زمان یکسال، برنامههای میان مدت تا پایان سال ۹۴ و برنامههای بلند مدت تا سال ۹۶ طراحی شده که باید اجرا شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه این مطلب تاکید کرد: در راستای اجرای برنامه پنج سالهٔ بنیاد شهید ۶۵ برنامه تدوین و ابلاغ شد.

وی به موضوع کوچک سازی و چابک سازی بنیاد شهید اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه همه مراکز از جمله بنیاد شهید باید کوچک سازی شود نیاز بود برنامهای تدوین شده و به مدیران ابلاغ شود تا نسبت کوچک سازی بنیاد برنامههای اجرایی صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی تاکید کرد: یکی از مسائل مورد نیاز و مورد توجه در بنیاد شهدی ایجاد و گسترش مراکز فرهنگی و توانبخشی است که این مراکز در برخی از استانها کار خود را آغاز کرده و نزدیک به نتیجه گیری هستند.

وی خاطر نشان کرد: سیاست بنیاد شهید این است که مراکزی را برای جامعه ایثارگران در سه فاز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایجاد کند.

معاون رئیس جمهور اذعان داشت: در راستای رفاه خانوادههای جانبازان که امروزه با مشکلات عدیدهای برای نگهداری این قشر در خانههای خود مواجه هستند، مراکز توانبخشی با نام ایثار در آیندهای نزدیک در سراسر کشور راه انداز ی میشود.

وی در ادامه این مطلب افزود: این مراکز در مدت مشخصی جانباز را میپذیرد و از او نگهدری و پذیرایی میکند تا خانوادههای انان بتوانند به کارها و امور دیگر خود بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی ادامه داد: در برخی از استانها مراکز توانبخشی در حد افتتاح پیش رفته و تا ۴۵ درصد کارهای انها انجام شده و در برخی مراکز استان یتا ۹۰ درصد و در برخی از مراکز نیز به نتیجه رسیده و برخی از مراکز استانی نیزد ر حال تجهیز این مراکز هستند.

وی با بیان اینکه برای اجرایی کردن اساس نامه مربوط به مراکز توانبخشی، مجتمعهای مورد نیاز وجود دارد گفت: یکی از مسائل مطرح شده در بنیاد شهید فعال سازی مراکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی است که نام مراکز توانبخشی به صورت زنجیرهای در سراسر کشور با عنوان «مراکز ایثار» خواهد بود.

معاون رئیس جمهور اذعان داشت: با توجه به اینکه ۸۵ نماینده مجلس از ایثارگران دوران دفاع مقدس هستند، انتظار میرود تا در راستای رفع موانع و مشکلات د رحوزه بنیاد شهید و ایثارگران گامههای موثرتر بردارند و اقدامات گسترده تری را انجام دهند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: با توجه به اینکه یک یاز سفارشها و تاکیدات مقام معظم رهبری نشر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است، حوزههای معاونت فرهنگی و پژوهشی برای تحقق این امر در حال برنامه ریزی هستند تا بتوانند مسائل فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگی ایثار و شهادت به جامعه را ساماندهی کرده و اجرایی کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در راستای تخریب قبور شهدا در برخی از مناطق استانهای کشور گفت: بودجهای در سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ برای بازسازی قبور شهدا و یکسان سازی آنها در نظر گرفته شده بود. اما هیچ نوع بودجهای در این زمنیه واگذار نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی ادامه داد: گلزار شهدایی که تخریب شده باید سریعتر بازسازی و ترمیم شوند. استانداریها در این زمینه همکاریهای بسیاری را انجام دادهاند. اما عدم بودجه سبب شد تا بازسازی این قبور متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه دفتر مقام معظم رهبری موضوع بازسازی گلزار شهدایی را که تخریب شده را به صورت پیگیر و مستمر مورد توجه قرار داده است، گفت: بودجه اندکی برای بازسازی قبور تخریب شده شهدا در نظر گرفته شده و تا پایان سال تعدادی از این قبور بازسازی میشوند و بودجه دیگری نیز در سال آینده به این امر اختصاصا یافته که تا پایان سال آتی تمام قبور تخریب شده شهدا بازسازی خواهند شد.

معاون رئیس جمهور از دست آوردهای حضور خود در بنیاد شهید را ایجاد فضایی آرام در بنیاد شهید و خانواده شهدا عنوان کرد و گفت: اولین بخشنامه را پس از حضور خود در بنیاد در راستای قبور شهدا ذکر کردم و کسی حق ندارد به هر بهانهای قبور شهدا را تخریب کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پرداخت مطالبات آزادگان اظهار کرد: در حدود ۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات معوقه برای ایثارگران مشخص شده است و ۳۳ درصد از معوقات با فروش پتروشیمی پرداخت شد.

وی با بیان اینکه ایثارگران در سه گروه شهیدان، جانبازان و آزادگان قرار دارند، عنوان کرد: در راستای ارائه پرداخت معوقات به ایثارگران، نیروگاه دماوند و زاگرس به بنیاد شهید واگذار شده است و قرار بود که به صورت سهامی واگذار شود، اما عدهای از ایثارگران این موضوع را نپذیرفتند و تصمیم به فروش گرفتیم که باز هم نتیجه نداد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان گفت: در صورتی که بتوانیم سهام این نیروگاهها را بفروشیم هزینههای این ایثارگران را پرداخت میکنیم، در غیر این صورت مطالبات معوقه ایثارگران سهام بندی میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار