علی مطهرنیا:

مصر در دوران گذار قرار دارد/ وقایع مصر، انحراف در افکار مسلمانان برای فرقه گرایی است

مصر در دوران گذار به سر می برد، دورانی که بسیار بحران زا و بحرانی است و اساسا بافت متن دوران گذار در درون خود، هر آن ممکن است بحران های متعددی را باز پرورش دهد و از درون هر بحران، بحرانی دیگری بر می خیرد.
کد خبر: ۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۹ - 02July 2013

مصر در دوران گذار قرار دارد/ وقایع مصر، انحراف در افکار مسلمانان برای فرقه گرایی است

علی مطهرنیا، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: رویکردی که در مصر پس از جنبش 18 روزه مدنی در میدان التحریر به وجود آمد موجب فروریزش «حسنی مبارک» از تخت ریاست جمهوری مادالعمر خود شد و اینک زمینه ساز ایجاد فضای مناسب و متناسب برای دگرگونی های مختلف مدنی در درون مصر شده است که امتداد آن  را باید در این دوران گذار، چه در زمانی که خود مرسی عنوان کاندیدای ریاست جمهوری بود و چه پس از آن در تصمیم گیرهای متفاوتی که در باب مجلس مصر انجام داد، شاهد بود. به هرحال ما شاهد ایجاد این چالش ها و تنش ها هستیم که از بافت ومتن دوران گذار شکل یافته است.

وی در ادامه افزود:  اصلی ترین عامل در بروز این ناآرامی ها در مصر، بافت متن دوران گذار است و مزید بر آن، تحرکاتی که محمد مرسی در چارچوب سیاستگذاری های خود انجام داد، موجب شده که مخالفان، چه از جناح های مذهبی و غیرمذهبی به مخالفت برخیزند.

مطهرنیا خاطرنشان کرد: مسلمانانی که گرایش های تند مذهبی دارند، اقدامات محمد مرسی برای انجام تصمیمات در این مسیر را کافی نمی دانند، در حالی که گروه های تندرو، اصرار دارند که محمد مرسی زمینه ایجاد یک تحول در مسیر اسلامی کردن کامل مصر را انجام دهد و این بهانه ای است که گروههای تندرو را می تواند در یک مخرج مشترک در برابر سیاست های مرسی قرار دهد.

وی در خصوص سرانجام بحران مصر و برنده این درگیری ها گفت: برنده درگیری زمانی مشخص می شود که  برخورد یا درگیری صورت بگیرد. درگیری یا شورش یک شمشیر دولبه است، این شمشیر به گونه ای عمل می کند که اگر در برخورد با آن رادیکالانه پیش برویم  سربر می آورد، ولی اگر با آن نرمش خارج از عرف معمول نشان دهیم، قوی تر و پرهزینه تر خود را به نمایش می گذارد؛ لذا  باید تدبیری اندیشید که بتواند در این مسیر لبه های تیز هر دو طرف را کند نماید. یعنی اقداماتی صورت گیرد که نشان دهنده برخورد خشونت بار حکومت مرسی با تظاهرات کنندگان باشد و از طرفی نباید عقب نشینی از سوی محمد مرسی صورت گیرد که نشان از عدم قاطعیت او باشد.

وی افزود: زمانی می توانیم بگوییم که برخورد مدیریت بحران با بحران، برخوردی بجاست که بتواند در حد قاطع و حد واسط، اعمال خشونت در برابر شورشگران و عقب نشینی در برابر آنها صورت گیرد.

مطهرنیا به کشته شدن 4 مسلمان شیعه در مصر توسط نیروهای سلفی تکفیری اشاره کرد و گفت: آنچه که در مصر اکنون دیده می شود بیش از این که یک بیداری اسلامی باشد یک انحراف در افکار مسلمانان برای فرقه گرایی است و تلاش شده است در بطن این بیداری ممکن الوقوع که در مسیر جنبش معنوی مصر ایجاد خواهد شد، زمینه های انحراف مبنی بر برخورد فرقه ای به وجود آید که مقدمه ای است که می تواند زمینه ساز ایجاد یک تنش مذهبی از مصر شود که به هر ترتیب دارای جایگاه ویژه ای در تمدن اسلامی و منطقه خاورمیانه است.

وی در خصوص نقش ایران در حل بحران مصر گفت: ایران در کنار مصر، چهره های مهم تمدن بشری به شمار می روند و  اگر ما بخواهیم 5 تمدن بزرگ بشری را بشماریم بی تردید ایران و مصر در این 5 تمدن قرار می گیرند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان تاکید کرد: آنچه  که امروز وجود دارد آن است که ایران به عنوان یک جغرافیای انقلابی با مدل و الگوی نظام جمهوری اسلامی مطرح است؛ نظامی که سعی کرده با شعار وحدت شیعه و سنی زمینه ساز وحدت مسلمان و امت اسلامی باشد و لذا ایران می تواند در مسیر ایجاد یک فضای مثبت در هم گرایی میان فرق گوناگون مسلمانان وارد عمل شود و بیش از آنکه به مصر توجه داشته باشد، اولویت خودش را در باب وحدت مسلمانان قرار دهد تا حساسیت های ملی را در ارتباط  با مصر زنده نکند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار