استاد دانشگاه:

قطر به دنبال وهابی سازی جهان است

یک استاد دانشگاه به شبکه پرس تی‌وی گفته است قطر از جنگ علیه سوریه برای گسترش سازمان‌یافته و تدریجی وهابی‌گری در جهان استفاده می‌کند.
کد خبر: ۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲ - 15December 2013

قطر به دنبال وهابی سازی جهان است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دکتر اسماعیل سلامی نویسنده و کارشناس مسائل خاورمیانه، در مقالهای که در وبسایت شبکه پرس تیوی منتشر شد است نوشت قطر در حال کاشت "بذر شوم و سیاهی در خاک حاصلخیز دنیا است، یعنی وهابی سازی نظاممند و تدریجی جهان."

سلامی در پاسخ به این پرسش که چرا قطر با حمایت مالی و نظامی از گروههای وابسته به القاعده پول و منابع برای دامن زدن به بحران سوریه هزینه میکند گفت حکومت دوحه یک ایدئولوژی فاسد به نام وهابیت را تشویق میکند «که شاید به تدریج کل جهان را به هیجان آورد و مطیع خود کند.»

این استاد دانشگاه افزود: «منابع آگاه اخیرا فاش ساختهاند که در قلب دوحه مراکزی برای آموزش آدمکشها از اتباع کشورهای گوناگون وجود دارد که برای جنگ با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به این کشور اعزام میشوند. این آدمکشهای بالقوه تحت آموزش شدید نظامی و تعلیم آموزههای وهابیت قرار دارند.»

سلامی نوشت قطری فعالیتهای گسترده و شدیدی را در چند کشور از جمله افغانستان، پاکستان، یمن و چچن افزایش داده و آدمکشان آماده به جنگ را به خدمت میگیرد.

به نوشته سلامی، آل ثانی، حاکمی که از راه کودتایی بدون خونریزی علیه پدر خود در سال ۱۹۹۵ بر تخت قدرت نشست، آشکارا مشوق و مروج یک ایدئولوژی فاسد موسوم به «وهابیت» است و یک دستگاه عقیدتی را بر همین اساس بر پا کرده است. این ایدئولوژی از طریق یک سخنگوی سیاسی موسوم به الجزیره ترویج و تبلیغ میشود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد شبهنظامیانی که در قطر برای جنگ در سوریه آموزش میبینند، به کشورهای لیبی، ترکیه و اردن فرستاده میشوند و از آنجا وارد سوریه میشوند.

وی با اشاره به هزینه ۳ میلیارد دلاری دولت قطر در جنگ سوریه گفت: "این کشور کوچک نفت خیز و دارای ذخایر گازی، از سال ۲۰۱۱  سلاح در اختیار شورشیان معارض دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه قرار میدهد."

ناآرامیهای خونین از سال ۲۰۱۱ گریبانگیر سوریه است. بر اساس گزارشها، غرب و همپیمانان منطقهای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبهنظامیان سوریه حمایت میکنند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در نزدیک به سه سال ناآرامی و درگیریهای مسلحانه در سوریه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادهو میلیونها نفر نیز بیخانمان شدهاند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار