جنگ ایران و عراق حمله به دزفول؛

کوچ موشک ها به دزفول / مردمانی از جنس مقاومت

اولین موشک در ۱۹ مهر ماه ۱۳۵۹ ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه به دزفول اصابت کرد . در آن شب عده ای از بسیجیان دزفول در حیاط مسجد استراحت می کردند . اکثر مردم دزفول نمی دانستند که موشک یعنی چه ؛ آن ها بمباران هوایی و توپ های دور برد دشمن را تجربه کرده بودند اما نمی دانستند انفجار موشک چگونه است .
کد خبر: ۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱ - 25May 2013

کوچ موشک ها به دزفول / مردمانی از جنس مقاومت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در غرب دزفول ارتش عراق با دو لشگر مجهز وارد عمل شد آن ها حمله اصلی خود را در این منطقه بر روی دو محور اصلی قرار دادند :


محور شماره ۱ :
از پل رمیله واقع در رودخانه طیب در خاک عراق ، پاسگاه شرهانی در ارتفاعات حمرین به سمت مواضع پدافندی عین خوش و سپس ادامه آن به سمت پل نادری در رودخانه کرخه .
محور شماره ۲ :
از عمارت تا پاسگاه فکه به سمت مواضع پدافندی دوسلک در شرق فکه و سپس ادامه آن به سمت ارتفاعات ابوصلیبی خات و شهر شوش واقع در ساحل غربی کرخه .


دزفول زیر شدید ترین بمباران هوایی و توپخانه دشمن قرار گرفت . در منطقه دزفول پادگان نظامی تیپ ۲ زرهی و پایگاه هوایی وحدتی و انبار مهمات ارتش بمباران شد . مهمترین مرکز نظامی دزفول پایگاه وحدتی بود . پایگاهی که هواپیماهای شکاری ایران از آنجا به دشمن حمله می کردند.
وقتی جنگ شروع شد فرماندار دزفول و نماینده امام در پایگاه وحدتی همه وقت خود را در پایگاه وحدتی گذاشتند و خلبانانی که عزم مأموریت داشتند را از زیر قرآن می گذراندند.


در فکه تیپ دزفول و تیپ ۳۷ شیراز نتوانستند در برابر لشکرهای تا بن دندان مسلح عراقی ها کاری از پیش ببرند و مجبور به عقب نشینی شدند. اکثر رزمندگان و فرماندهان تیپ شیراز به شهادت رسیدند . سرانجام عراقی ها در کنار رود کرخه متوقف شدند و باعث این توقف نیروهای باقی مانده ارتش و نیروهای سپاه و داوطلبان مردمی بودند که مانع از پیشروی بیشتر دشمن شدند .


دزفول چگونه شهریست


دزفول کلمه ای است مرکب از «دز و پل» این پل را پل روناش و دز را قصر روناش هم می گفتند در سمت غربی رودخانه دز شهری به نام روناش بوده که اکنون اثری از آن نیست .
عده ای دیگر معتقدند که کلمه دزفول از دژ پل گرفته شده که در اصطلاح محلی دزفیل گفته می شود این کلمه به مناسبت قلعه ای است که برای حفظ پل تاریخی دزفول در زمان شاپور دوم ساسانی در ابتدای شهر ساخته شده .


پس از برخورد اولین موشک به دزفول نگهبانی در محله ها و خیابان ها شروع شد . مردم به روشنایی در شب حساس شده و برق شهر از غروب قطع می شد . از آن به بعد بارها دزفول از طریق موشک یا گلوله های توپ مورد اصابت قرار گرفت اینقدر که این شهر به شهر «هزار موشک» مشهور شد .
حضرت امام خمینی «ره» ۵ اردیبهشت ماه سال ۶۲ طی پیامی به مردم دزفول فرمودند: ملت ایران و دزفول عزیز و مقاوم در برابر آن ها ایستاده است و امروز هم که مصیبت را وارد کرده اند باز فریاد جنگ جنگ تا پیروزی از جوانان دزفولی بلند است .

اما در یک آمار تقریباً دقیق دزفول مورد اصابت ۲۰۰ موشک و چند هزار گلوله توپ قرار گرفت که اگر دزفول را در شعاعی صد کیلومتری در نظر بگیریم دزفول می بایست با این همه موشک و توپ و بمباران هوایی با خاک یکسان می شد .


اما چرا این اتفاق نیفتاد دلیل اصلی اش بازسازی سریع ویرانه ها بود . با تصمیم مسئولین شهر هر جا که مورد حمله قرار می گرفت سریع بازسازی می شد .

امید به زندگی زیر آتش دشمن

در اوج موشک باران و بمباران هوایی در دزفول سینما ساخته و راه اندازی شد. استقبال مردم به حدی بود که در یک ماه حدود ۲۵۰۰ بلیت فروخته شد آن هم در سینمایی با گنجایش ۳۰۰ ، ۴۰۰ صندلی . حرکت بعدی بازسازی رنگ آمیزی و مرمت وسایل ورزشگاه شهر بود . درست هنگام موشک باران مسابقات فوتبال، کشتی و والیبال برگزار و مردم استقبال خوبی از آن می کردند .


عجیب آنکه در هنگام افتتاح پارک تازه تأسیس بعثت ، مردم نیامدند و انگار که خدا چنین می خواست . چون درست در لحظه افتتاح پارک بعثت موشک باران شد . دزفول و از جمله مردم دزفول به جنگ عادت کرده بودند . عروسی ها و جشن ها برگزار می شد و مثل سابق مردم به شب نشینی می رفتند.
بازار و مغازه ها تعطیل نبود . جو فرهنگی و مذهبی دزفول باعث شد بسیاری از فرماندهان که در اطراف دزفول زندگی می کردند به آن جا بیایند . شهیدان حاج همت ، رضا دستواره ، علیرضا نوری و چند تن از فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و مهدی و حمید باکری ، حسین خرازی و چند فرمانده تیپ و لشکر دیگر از جمله این فرماندهان بودند .


یکی از موارد روحیه دهنده رزمندگان رادیو جبهه بود. رادیو جبهه از دزفول برای تمام رزمندگان پخش می شد. شاید باور کردنش سخت باشد که چند جوان کم تجربه با یک ضبط صوت و یک میکروفن این رادیو را راه اندازی کرده باشند


آن ها با همین بضاعت کم توانستند این رادیو را راه اندازی کنند البته چند تن از جوانان دزفولی نیز برنامه های آن ها را می نوشتند .

دزفول در زمان جنگ به عنوان شهر نمونه جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد


شهری که سمبل استقامت ایرانیان است . دزفول از هشت سال دفاع مقدس سربلند بیرون آمد مردم مؤمن و مهمان نواز دزفول در سال های نبرد یار و یاور انقلاب و رزمندگان بودند پس بی دلیل نیست که دزفول سمبل استقامت ما ایرانیان است ؛ همین طور که خرمشهر سمبل مقاومت ماست .

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار