از سرگیری دور جدید مذاکرات ترکیه ــ رژیم صهیونیستی از ماه آینده میلادی

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد دور جدید مذاکره با رژیم صهیونیستی که از ماه آینده میلادی آغاز می‌شود، بر مسئله برق و آب نوار غزه و دیگر طرح‌های مرتبط با ساکنان تمرکز خواهد داشت.
کد خبر: ۸۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ - 29April 2016

از سرگیری دور جدید مذاکرات ترکیه ــ رژیم صهیونیستی از ماه آینده میلادی

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، رجب طیب اردوغان اعلام کرد نمایندگانش در آخرین تلاش خود برای رسیدن به توافق با رژیم صهیونیستی با فرستادگان این رژیم ماه می دیدار خواهند کرد.

رجب طیب اردوغان در سفر به زاگرب، پایتخت کرواسی به خبرنگاران گفت هیئتهای ترک و صهیونیست پیشنهاداتی را که در مورد اجرای طرحهای بشردوستانه در نوار غزه وجود دارد بررسی خواهند کرد، ازجمله اینکه پیشنهادی در مورد تأمین برق نوار غزه توسط یک نیروگاه شناور در آبهای اسرائیل وجود دارد که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اردوغان افزود دو طرف در مورد اجرای مجموعهای از طرحهای آبرسانی و توزیع برق گفتگو خواهند کرد تا شروط ترکیه برای آشتی با رژیم صهیونیستی تأمین شود.

رژیم صهیونیستی مدعی است هدف محاصرهای که از سوی این رژیم و مصر اعمال میشود، جلوگیری از ورود سلاح به نوار غزه از سوی رهبران حماس است تا علیه این رژیم به کار گرفته نشود.

اردوغان در مورد طرح برقرسانی به غزه گفت: ما گفتهایم که میتوانیم یک کشتی تولیدکننده برق را به بندر اسدود [که تحت سیطره رژیم صهیونیستی قرار دارد] بفرستیم و از همان جا برق نوار غزه را تأمین کنیم. آنها ملاحظاتی در مورد کشتی داشتند و به ما پیشنهاد ایجاد یک نیروگاه تولید برق با همکاری آلمان را ارائه دادند. امیدوارم مسئله حل شود.

این توافق پس از گذشت 6 سال از حمله وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به کشتی ترکیهای صورت میگیرد. در سال 2010 میلادی یک کشتی ترکیهای که بهمنظور شکست محاصره غزه بهسمت آنجا در حرکت بود مورد حمله ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت و در جریان درگیریهایی که بین فعالان حاضر در کشتی ترک و نیروهای ویژه صهیونیست به وقوع پیوست 9 فعال ترک که روی کشتی حاضر بودند کشته شدند. پس از این حادثه روابط دو طرف ترکیه و صهیونیست به زوال گرایید.

ترکیه پس از این حادثه از رژیم صهیونیستی خواست برای اینکه روابط به نقطه اول خود بازگردد فوراً از ترکیه عذرخواهی کند، به خانوادههای قربانیان غرامت پرداخت کند و محاصره غزه را بردارد. رژیم صهیونیستی پس از گذشت 3 سال با میانجیگری باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا عذرخواهی کرد و مذاکراتی برای پرداخت غرامت برگزار شد؛ اما مانع اصلی در این مذاکرات مسئله برداشتن محاصره نوار غزه بود.

براساس گزارشی که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز پنجشنبه منتشر کرد در نشستی که در لندن برگزار شد از سوی رژیم صهیونیستی یوسف چیخانوفر، فرستاده نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یعقوب نگل، سرپرست شورای امنیت ملی و از سوی ترکیه، فریدون سینرلی اوغلو، معاون وزیر امور خارجه  این کشور حضور داشتند.

پیش از این یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفته بود بیشتر مسائل مربوط به آشتی با ترکیه حل شدهاند و امیدوار است توافق بهزودی انجام شود.

اشتاینیتز که همپیمان نزدیک نتانیاهو شمرده میشود در یک برنامه فرهنگی در حولون گفته بود نمیخواهد وارد جزئیات توافقی شود که دارد روی آن کار میشود؛ بلکه دستیابی به توافق برای دو طرف نفع بزرگی در پی خواهد داشت.

اشتاینیتز در پاسخ به سؤالی در مورد بندر غزه گفته بود در مذاکرات این مسئله بررسی نشده است، این در حالی بود که دو روز پیش از اظهارات اشتاینیتز مشاور ارشد اردوغان اعلام کرده بود رژیم صهیونیستی بر بازگشایی یک مسیر دریایی بین بخش ترکنشین قبرس و نوار غزه موافقت کرده است. ارشد هرمز، مشاور ارشد اردوغان به یکی از رسانههای وابسته به حماس اعلام کرده بود رژیم صهیونیستی براساس توافقنامه قدس با آنکارا با رفع کلی محاصره نوار غزه موافقت کرده است، این در حالی است که رژیم صهیونیستی این خبر را تأیید نکرده است، همچنین در اخبار مربوطه آمده بود که دو طرف در مورد پایان دادن حمایت ضمنی ترکیه از جنبش حماس به توافق نرسیدهاند.

با گذشت چند سال از زمان تیرگی روابط دو طرف و تبادل اتهامات بین آنها مسئولان دو طرف در مذاکراتی سرّی برای دستیابی به آشتی در ماه دسامبر سال 2015 دیدار کردند و دور دیگری از مذاکرات را در فوریه 2016 در ژنو برگزار کردند.

از سوی دیگر انفجاری که در ماه گذشته میلادی در استانبول صورت گرفت و مرگ سه صهیونیست را رقم زد، موجب شد دو طرف همکاریهایی با هم داشته باشند و تماسهایی در سطوح عالی بین سران آنکارا و رژیم صهیونیستی برای نخستین بار پس از تیرگی روابط به وجود آید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار