کنایه رهبری به آمریکائی‌ها:

ماجرای کنایه رهبر انقلاب به آمریکایی‌ها / خط‌و‌نشان رهبری برای مونروئه و جانشینان+فیلم

خلیج خوک‌ها برای آمریکایی‌ها و سیاستمدارانش یادآور مساله مهمی هم هست که به نظر می‌رسد یکی از وجوه اصلی و نهفته در کنایه رهبری انقلاب هم باشد، خلیج خوک ها در جنوب شرق آمریکاست و یادآور حمله‌ خفت‌باری که آنها در ۱۷ آوریل ۱۹۶۱ به ‌منظور براندازی دولت فیدل کاسترو در کوبا انجام دادند.
کد خبر: ۸۰۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ - 03May 2016

ماجرای کنایه رهبر انقلاب به آمریکایی‌ها / خط‌و‌نشان رهبری برای مونروئه و جانشینان+فیلم

 گزارش گروه چند رسانه ای دفاع پرس، رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان با بیان اینکه "وقتی مقابل دشمن از نشان دادن قدرت بترسیم، دشمن پررو میشود، اینها میگویند که ایران در خلیج فارس رزمایش نداشته باشد" خطاب به آمریکاییها فرموند: از آن طرف دنیا میآیند رزمایش برگزار میکنند؛ خب بروید همان خلیج خوکها، اینجا چه میکنید!؟ خلیج فارس خانه ما است؛ جای حضور ملت ایران است"

 
 

این بیان رهبری، بهانه ای شد تا بررسی کنیم  "خلیج خوکها" کجاست و در دوران معاصر در آن چه گذشته است؟

* خلیج خوک ها دریایی در جنوب شرقی آمریکا

خلیج خوکها (Bay of Pigs) که امروز مورد اشاره حضرت آیتالله خامنهای قرار گرفت خلیج کوچکی در جنوب شرق ایالات متحده و همجوار دریای کارائیب و کشور کوبا است. خلیجی که در دکترین "مونروئه"  نزدیکترین منطقه از حیات خلوت آمریکا به خاک این کشور است. دکترین "جیمز مونروئه"، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا هم ، همان سیاستی است که او در سال 1823 آن را مطرح کرد و برای اروپایی ها و حضور آنها در این منطقه خط و نشان جدی کشید.

 

اما خلیج خوکها برای آمریکاییها و سیاستمدارانش یادآور مساله دیگری هم هست که به نظر می رسد یکی از وجوه اصلی و نهفته در کنایه امروز رهبری انقلاب هم باشد، نام این محل یاد آور حمله خفتباری است که آنها در ۱۷ آوریل ۱۹۶۱ به منظور براندازی دولت فیدل کاسترو در کوبا انجام دادند و در پی آن شکست سنگینی را متحمل شدند.

در این روز نیرویی متشکل از تقریباً ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ مخالف کوبایی ساکن آمریکا که توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) سازمانیافته و مسلح شده بودند با حمایت مستقیم کندی رئیس جمهور وقت آمریکا جهت سرنگون کردن حکومت کاسترو از طریق خلیج خوک ها به کوبا حمله کردند؛ عملیات آنها که به نام خلیج خوکها معروف است سرانجامی نداشت و با کشته و دستگیرشدن مهاجمان در همان مرحله اول به پایان رسید.

 

این شکست سال 1961 را برای دولتمردان به آمریکایی سال خفت باری تبدیل کرد.

 

در تشریح بیشتر این عملیات و در روایت های مختلف آمده است که کوباییهای مهاجر که از کمکهای لجستیکی نیروی دریایی آمریکا و تفنگداران ارتش آمریکا نیز بهرهمند بودند، با همکاری این نیروهای رزمی و آموزش دیده همراه شدند تا با پیاده شدن در خاک کوبا مردم را با خود همراه کرده و با شورش همگانی و هم صدا با مخالفان سیاسی و تازه تجهیز شده کاسترو، نماد انقلاب مردم کوبا را ترور کرده و برگ حکومت را زیر و رو کنند.

کندی هم که از 31 ژانویه 1961 در کاخ سفید قرار گرفته بود به توصیه دیپلماتهای آمریکایی که معتقد بودند سیاست فیدل کاسترو منافع آمریکا را در دریای کارائیب به خطر می اندازد و همچنین چون نمیخواست از چشم مأموران پنتاگون و سیا ضعیف به نظر آید عملیات براندازی فیدل کاسترو را تأیید کرد، اما این اقدام ایالات متحده در همان مرحله اول با شکست کامل مواجه شد. زیرا مردم کوبا نه تنها از این حمله استقبال نکردند، بلکه به شدت به مقابله و سرکوب آن پرداختند.

اما دخالت دولت کندی در خلیج خوکها علاوه بر کوبا با واکنشهای تندی هم در داخل آمریکا روبرو شد تا جایی که مردم این کشور علیه سیاستهای دولتمردان خود دست به تظاهرات گسترده زدند.

ماجرای خلیج خوکها اثباتکننده دو چیز بود: اول حمایت شدید مردم کوبا از انقلاب و دوم شم بالای سیاسی فیدل کاسترو.


کاسترو رهبر کوبا از مدتی قبل از توطئه امریکاییها برای براندازی رژیم کوبا اطلاع پیدا کرده بود و عوامل اطلاعاتی و امنیت کوبا موفق به نفوذ در داخل جمع توطئهگران در میامی امریکا و اردوگاههای ویژه تبعیدیان کوبایی در گواتمالا شده بودند. کوبا آماده مقاومت بود و از مدتی قبل موفق به دریافت محمولههای تسلیحاتی پر و پیمانی از کشورهای سوسیالیستی شده بود. کوباییها به این ترتیب، موفق به نابودی مهاجمان شده بودند.

از سوی دیگر؛ ارنستو چگوارا از افراد اصلی انقلاب کوبا؛ چند ماه بعد از شکست مفتضحانه امریکا در نبرد خلیج خوکها در جریان کنفرانسی بینالمللی به فرستاده کندی گفت: «از شما متشکریم. ما به لطف شما موفق شدیم در یک مقطع زمانی بسیار دشوار، انقلاب مان را مستحکم کنیم».

 
* آمریکا چقدر با خلیج خوکها و خلیج فارس فاصله دارد؟

در وجه دیگر سخن رهبر انقلاب البته می توان با یک بررسی ریاضی ساده این سوال را مطرح کرد که براستی چرا نیروهای ایالات متحده فاصله ای بیش از 13 هزار کیلومتر را می پیمایند تا در خلیج فارس ایران رزمایش نظامی داشته باشند؟

طبق تصویر زیر مشخص است که فاصله ایالات فلوریدای آمریکا و شهر میامی، تا خلیج خوک ها 340 کیلومتر  و فاصله تا خلیج فارس بیش از 13هزار کیلومتر است.

{$sepehr_old_video_80695}
نظر شما
پربیننده ها