عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سریعترین کاهش جمعیت جهان در ایران رخ داد

رئیس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام برنامه های هفته ملی جمعیت، گفت: بر اساس آمارهای دنیا، ایران سریعترین کاهش جمعیت را داشته است.
کد خبر: ۸۰۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶ - 03May 2016

سریعترین کاهش جمعیت جهان در ایران رخ داد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، دکتر کبری خزعلی در نشست خبری که به مناسبت اعلام برنامه های هفته ملی جمعیت برگزار شد، افزود: بحث جمعیت و رسیدن به جمعیت پویا و متعادل از ضرورتهاست و در استانداردهای جهانی هر ۵ تا ۱۰ سال باید در سیاست های جمعیتی بازنگری انجام شود و این سیاست ها متناسب با شرایط تغییر کند و این در حالی است که سیاست های ایران از ۵۰ سال گذشته تغییری نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش مراکز معتبر پایش جمعیت دنیا، ایران بدترین و سریع ترین کاهش جمعیت را داشته است، گفت:  این کاهش جمعیت که طی ۱۰ تا ۱۵ سال اتفاق افتاده، اگر ادامه پیدا کند سبب کاهش نیروی جوان و پیرشدن تدریجی جمعیت می شود.

رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این مسائل باید برای مردم تشریح شود تا از عواقب کاهش جمعیت در آینده مطلع باشند.

وی همچنین یکی از مهمترین اهداف برگزاری هفته خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری را گشودن باب گفتگو و اغناء بخشیدن به باورهای صحیح درباره جمعیت در جامعه عنوان کرد و گفت: آگاهی بخشی، ایجاد انگیزه، امکانات و انجام مقدمات کار از جمله اصولی است که باید در راستای افزایش جمعیت انجام شود.

خزعلی گفت: سیاست های جمعیتی در سال ۹۱ به تصویب رسید و با توجه به ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبری، ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت، افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، جلوگیری از کاهش نرخ باروری، فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان، ارتقاء امید به زندگی، تحکیم بنیان خانواده، ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی و ایرانی و... از جمله این سیاست ها بود.

به گفته وی، بر اساس این سیاست ها، همایش ها، کارگاه های آموزشی و دوره های آموزشی را با استفاده از اساتید و متخصصان جمعیت در دانشگاه ها و مراکز مختلف برگزار کرده ایم و با استفاده از صدا و سیما توانستیم این اقدامات را انعکاس دهیم.

رئیس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سال گذشته روز ملی جمعیت به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، گفت: امسال اولین سالی است که این روز برگزار می شود و دستگاه های مختلف برنامه هایی را برگزار خواهند کرد.

وی اظهار داشت: هفته جمعیت با شعار «خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری» از روز شنبه ۲۵ اردیبهشت آغاز و تا جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه دارد. همچنین عناوینی مانند جمعیت، خانواده سالم، آرامش و نشاط؛ جمعیت، باروری و حمایت از زوجین نابارور؛ جمعیت، حفظ کرامت سالمندان؛ جمعیت، حفظ باروری و عوامل تهدیدکننده؛ جمعیت، سلامت باروری و افزایش نسل سالم؛ جمعیت جوان و اقتصاد پویا؛ جمعیت، فرزندپروری و خانواده منتظر برای روزهای هفته ملی جمعیت در نظر گرفته شده ست.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان سازی، وظیفه همه دستگاه ها است، گفت: به منظور تغییر فرهنگ فرزندآوری و افزایش جمعیت، باید کار فرهنگی از سوی تمامی دستگاه ها انجام شود و یک مهندسی معکوس برای جلوگیری از شدت کاهش جمعیت داشته باشیم و چنانچه خیلی تلاش کنیم در دو دهه دیگر، به یک تعادل می رسیم که البته هدف ما افزایش است و بدین منظور باید اقدامات ویژه ای انجام شود.

به گفته رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعیت یعنی ثروت و قدرت و برای رسیدن به این دو عامل باید با استفاده از اصلاحات تفکرات و اقدامات فرهنگی، برنامه های مختلفی در جهت افزایش جمعیت از سوی دستگاه های ذیربط انجام شود.
 

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار