بازدید سردار جزایری از کارگاه نقاشی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت

معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح باحضور در فرهنگستان هنر ضمن بازدید از آثار هنری احلام عباس، شهید العلم، جینا موسی، علی برکات، جان لنت و عصام خازم، با این هنرمندان دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲ - 20December 2013

بازدید سردار جزایری از کارگاه نقاشی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح و جواد جباری رئیس جشنواره جهانی هنر مقاومت از کارگاه نقاشی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت بازدید کردند.

در این کارگاه که با حضور احلام عباس، جینا موسی، علی برکات، احمد خلیلی فر و روح الامینی از ساعت 10 تا 18 در فرهنگستان هنر برپا شد، هنرمندان داخلی و خارجی، پنج تابلوی نقاشی را خلق کردند که این تابلوها در چهارمین دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت ارائه خواهند شد.

سردار جزایری در این بازدید با جان لنت، هنرمند آمریکایی درباره نمایشگاه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت به گفتوگو پرداخت.

در این دیدار، جان لنت با بیان اینکه آثار فاخری در این جشنواره به نمایش در آمده، گفت: این جشنواره به خوبی مفهوم مقاومت را نشان میدهد.

سپس سردار جزایری با شهید العلم، درباره بهترین سورژه عکس مقاومتی به گفت و گو پرداخت.

این هنرمند بنگلادشی، در پاسخ به سوال سردار جزایری درباره اینکه مذهب در حوزه مقاومت از چه جنبههای هنری برخوردار است، گفت: آنچه که در کشور خودم و دیگر کشورها دیدهام این است که مذهب به مردم قدرت مبارزه بر علیه ظلم وستم را میدهد. در حقیقت مذهب وحدت ملی و کلامی در برابر بیعدالتی است.

وی خاطرنشان کرد: ما عکسی در بنگلادش داریم که مکانی را نشان میدهد که نظامیان با اسلحه در خیابان هستند اما مردم عادی در حال عبادتند که به عقیده من این تصویر سمبل مقاومت است.

در ادامه این بازدید حبیب اله صادقی، دبیر کل جشنواره جهانی هنر مقاومت، در معرفی عصام خازم گفت: وی یکی از شاگردان من بوده و امروز آثار متنوع و خوبی را در حوزه مقاومت خلق کرده است.

عصام خازم در خصوص حضورش خطاب به سردار جزایری یادآور شد: در سال 1379 پیشنهاد برپایی جشنواره مقاومت مطرح شد، وقتی برای شرکت در این جشنواره دعوت شدم با خود گفتم که این همان جشنواره است که البته نتیجه و خروجی بسیار خوبی را هم در برداشته است.

سپس حبیب اله صادقی به تابلویی که در موزه ملیتا لبنان به نمایش در آمده اشاره کرد و گفت: ابعاد این تابلو 5/7 ×5/1 متر است که با عنوان غزه به مخاطبان ارائه شده که میخواستیم به سید حسن نصراله هدیه دهیم.

سردار جزایری همچنین پس از بازدید از آثار جینا موسی و احلام عباس گفت: اینکه بانوان سردرمداران حوزه مقاومت هستند کار بزرگ و حائز اهمیتی است.

احلام عباس، هنرمند لبنانی درباره اثری که در قالب این کارگاه تولید کرده، گفت: کار من با روش بداهه است و معمولاً کار را بر اساس فطرت خود تحکیم میکنم، بنابراین اثرم بدون برنامهریزی و خود به خود هدایت میشود.

وی افزود: همواره با کمک تحصیلات آکادمیک و تجربههایی که کسب کردهام به ترکیب بندی در آثار میرسم. من همیشه برای شهید سمبل پرنده سفید را در نظر میگیرم که در حال حرکت به سمت افق است.

این هنرمند لبنانی تاکید کرد: پرنده نقاشی من با دو رنگ قرمز و سبز که هر یک سمبل مشخصی هستند طراحی میشود.

جینا موسی نیز در خصوص تکنیکی که در خلق آثارش به کار میگیرد، بیان کرد: در بیشتر مواقع از میکس مدیا استفاده میکنم که تکنیکهای مختلفی را در کنار هم قرار میدهد. معمولاً در آغاز با مداد کار طراحی را انجام میدهم و برای کامل کردن اثر، در بقیه صفحه از رنگ بهره میگیرم.

وی اذعان کرد: رنگ سفید و زرد دو رنگی است که در آثارم از آنها بیشتر استفاده میکنم و نماد صلح و دوستی نیز به شمار میرود.

علی برکات از لبنان نیز درباره تابلوی نقاشی خود اظهار کرد: کار اصلی ما گرافیک و خط نقاشی است. در تابلویی که در این کارگاه خلق کردم از اسم پیامبر به عنوان نماد مقاومت بهره گرفتهام که این نام مبارک ریشه در تمام ایدئولوژیها دارد.

وی افزود: رژیم غاصب سعی می کند با اعمالش به تخریب این چهره و چهرههای مقاومت بپردازد ولی من در این اثر سعی در نشان دادن بیشتر ارزشها و زیباییهای این نام دارم.

برکات بیان کرد: رنگ سفید و صاف که نشان از نورانیت و معنویت است از رنگهایی است که در این اثر به کار میبرم. همچنین در حاشیه کار از رنگ آبی لاجوردی که نماد و تداعی گر آسمان است استفاده خواهم کرد.

نظر شما
پربیننده ها