حزب‌الله پاسخ ترور فرماندهان مقاومت را چگونه می‌دهد؟

آیا حزب‌الله همچون چند سال اخیر سیاست صبر پیشه خواهد کرد حزب‌اللهی که ضربه سختی به طرح آمریکایی صهیونیستی در سوریه زده و طی دو سال گذشته 10فرمانده خود را از دست داده است.
کد خبر: ۸۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ - 15May 2016

حزب‌الله پاسخ ترور فرماندهان مقاومت را چگونه می‌دهد؟

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، انفجار بزرگی که بامداد جمعه (14 اردیبهشت/13 می) یکی از مراکز حزبالله در نزدیکی فرودگاه نظامی دمشق را هدف گرفت و منجر به شهادت «مصطفى بدر الدین»، فرمانده شاخه نظامی مقاومت لبنان شد، احتمالا تحولی بزرگ در راهبرد حزب ایجاد خواهد کرد.

شاید این رویداد، رهبران مقاومت را وادار کند، سیاست تدافعی و محتاطانه سالهای اخیر را کنار بگذارند؛ سیاستی که هدف آن عدم ایجاد دستاویزهای لازم برای صهیونیستی جهت آغاز تجاوزی جدید علیه لبنان بود.

روزنامه مستقل «رأی الیوم» چاپ لندن در مطلبی به ارزیابی این جنایت و گمانهزنی درباره گزینههای پیش روی حزبالله اختصاص داد و نوشت: حزبالله در سالهای اخیر چهار نفر از برجستهترین رهبران خود را از شهید عماد مغنیة، فرمانده اسبق نظامی حزبالله گرفته تا شهید سمیر القنطار و شهید جهاد مغنیة و امروز شهید «مصطفى بدر الدین» را از دست داده است.

وجه مشترک هر چهار ترور، اجرای آن به واسطه جنگندههای صهیونیستی و از طریق حملات هوایی و وقوع آن در خاک سوریه و در نزدیکی دمشق، پایتخت این کشور بوده است.

پس از تایید خبر شهادت بدرالدین، حزب الله اعلام کرد، کمیته حقیقتیابی را مکلف به تحقیق درباره این عملیات تروریستی کرده تا آشکار شود، آیا عامل انفجار حملات هوایی صهیونیستی یا حملات موشکی بوده است.

برخی از محافل معارض سوری پس از انتشار بیانیه حزب الله، مدعی شدند که این عملیات ترور طی نبردهای شهرک «خان طومان» در نزدیکی حلب رخ داده است.

این دیدگاه درحالی مطرح شد که در ادامه هیچ یک از طرفها و شخصیتهای مورد اعتماد و قابل استناد معارضان و همچنین نهادها و سازمانهای حقوق بشری مانند دیدهبان حقوق بشر سوریه این اظهارات را تایید نکردند.

این درحالی است که شبکه خبری «المیادین» تاکید کرده بود که عملیات ترور توسط جنگندههای صهیونیستی انجام شده و در این راستا به نظر نمیرسد، جنبش مقاومت از بیان حقایق امور در این قضیه خودداری کند، همانگونه که در تعامل با رخ دادهای مشابه گذشته نیز همواره با شفافسازی، حقیقت رخداده و دستهای قرار گرفته در پس آن را اعلام کرده است.

عملیات تروری که فرماندهان نظامی ارشد حزب الله را هدف گرفت، از نفوذهای امنیتی بزرگ و مستمر و تقریبا با تبعیت از یک شیوه، داخل مقاومت حکایت دارد، در غیر این صورت، دستگاههای اطلاعاتی و سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی چگونه موقعیت شهید بدرالدین و پیش از آن شهید جهاد مغنیه و پیشتر عماد مغنیه و دوره زمانی عقبتر از آن، شهید سمیر قنطار را مشخص کرده بودند.

مهمترین سوالی که هم اکنون مطرح است، «نحوه و چگونگی پاسخ حزبالله به ترور فرماندهان ارشد نظامیاش از سوی صهیونیستها است، اینکه این پاسخ عمق سرزمینهای اشغالی را هدف میگیرد یا به مناطق اطراف مانند مزارع شبعا بسنده میکند؟ این پاسخ تا چه اندازه احتمال پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی خارج از سرزمینهای اشغالی و برافروخته شدن آتش جنگ را افزایش میدهد؟، همانگونه که اعتقاد داریم، پاسخ این سوالات تنها و تنها در دست دبیرکل حزب الله است و مصیبت وارده به حزب بزرگ است.

حزب الله لبنان طی دو سال 10 فرمانده برجسته خود را در راه آزادی و امنیت سوریه تقدیم کرده است که این فرماندهان یا به طور مستقیم توسط رژیم صهیونیستی شهید شدهاند یا توسط عوامل این رژیم در سوریه به این فیض نائل آمدهاند.

این 10 فرمانده بر اساس گزارش «اسکای نیوز» عبارتند از:

*مصطفی بدرالدین فرمانده نظامی برجسته حزبالله لبنان که از وی به عنوان جانشین شهید عماد مغنیه یاد میشد. وی روز جمعه در نزدیکی فرودگاه بینالمللی دمشق در یک انفجار ترور شد، اقدامی که بار دیگر انگشتهای اتهام را به سوی رژیم صهیونیستی دراز کرد. بدرالدین از جمله فرماندهان حزب الله محسوب میشود که از نخستین روزهای آغاز بحران سوریه راهی این کشور شد تا در مقابل توطئهای که علیه مقاومت به راه افتاده بود بایستد و وعده داده بود "در این راه یا پیروز میشود و یا به شهادت میرسد".

*علی فیاض که به "ابوعلاء البوسنه" معروف است، فوریه گذشته در درگیری با داعش در منطقه خناصر واقع در حومه حلب در شمال سوریه به شهادت رسید. او نیز از فرماندهان زبده حزبالله بود که تجربه سالها جنگ با رژیم صهیونیستی را در کارنامه خود داشت.

* سمیر قنطار که عملیات حزبالله در جنوب سوریه را رهبری میکرد از جمله دیگر فرماندهان نظامی حزبالله است که اواخر سال گذشته میلادی در سوریه به شهادت رسید.
حزب الله پس از ترور قنطار اعلام کرد که وی از سوی جنگندههای صهیونیستی در منطقه جرمانا در دمشق هدف قرار گرفت.

*حسن حسین الحاج معروف به "ابومحمد الاقلیم" یکی از برجستهترین رهبران نظامی حزب الله بود که در اکتبر 2015 در درگیری با شورشیان مسلح سوری در منطقهای بین حومه حماه و ادلب به شهادت رسید.

*حسن جفال فرمانده نیروهای ویژه حزب الله در سپتامبر سال 2015 در شهر زبدانی در حومه دمشق شهید شد. در ماه مه 2015 دو برادر فرمانده حزبالله به نامهای غسان فقیه (ساجد الطیری) و جمیل فقیه در سوریه به شهادت رسیدند.

* غسان فقیه در منطقه قلمون در حومه دمشق شهید شد و برادرش نیز چند روز بعد در حومه ادلب به وی پیوست.

* علی خلیل علیان (ابوحسین ساجد) و توفیق النجار دو فرمانده دیگر حزب الله هستند که مه 2015 در درگیری با تروریستهای مسلح در منطقه قلمون جان خود را فدای آزادی سوریه کردند.

* جهاد مغنیه از جمله مهمترین و برجستهترین رهبران حزبالله که این حزب در دو سال گذشته برای آزادی سوریه و دفاع از جبهه مقاومت تقدیم کرد .جهاد مغنیه است که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در ژانویه 2015 به پدر شهیدش عماد مغنیه پیوست.

* عماد مغنیه فرمانده نظامی ارشد حزب الله و مهندس پروژههای نظامی حزبالله بود که برای سالها خواب را از چشم صهیونیستها ربوده بود. وی نیز که سوریه را ستون فقرات مقاومت میدانست در سال 2008 درحالی که برای انجام یک ماموریت جهادی به دمشق رفته بود توسط عوامل رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار