یادواره شهید حجت الاسلام و المسلمین موسوی قوچانی در مشهد برگزار شد

همزمان با سی و چهارمین سالگرد شهید حجت الاسلام سید عباس موسوی قوچانی، دومین یادواره این شهید والامقام برگزار شد.
کد خبر: ۸۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ - 17May 2016

یادواره شهید حجت الاسلام و المسلمین موسوی قوچانی در مشهد برگزار شد

به گزارش دفاع پرس از خراسان رضوی، دومین یادواره شهید حجت الاسلام سید عباس موسوی قوچانی، از شاگردان مقام معظم رهبری و سومین روحانی مبارز شهید خراسانی با حضور دبیر شورای عالی و مدیر حوزه علمیه خراسان، در مسجد النبی(ص) مشهد برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین روح، از اساتید حوزه مشهد با اشاره به آیه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚبَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ(آل عمران/ 169) »، ابراز داشت: خداوند در اینجا نوع رزق و روزی شهیدان را بیان نکرده یعنی هر چه می ­خواهند بهره می برند.

روح افزود: در منطق قرآن کریم ما با پدیده ­ای به نام مرگ مواجه هستیم که هیچ انسانی از آن مستثنی نیست اما آنچه در این امر مهم بوده چگونه مردن است.

وی با بیان اینکه کسانی که در راه خدا کشته بشوند، عملشان مانند انفاق فی سبیل الله است، خاطر نشان کرد: در واقع هر مسیری را که دین خدا تعیین کند و انسان در آن راه مال و جان خود را خرج کند آن انفاق فی سبیل الله است.

این استاد حوزه ادامه داد: بالاترین مصداق شهادت در راه خدا کشته شدن در میدان جنگ است که بر همین اساس شهادت را می توان به مراتب مختلفی تقسیم کرد.

روح اضافه کرد: همچنین در سوره مبارکه آل عمران آمده است که حیات شهید بعد از مرگ به گونه­ ای است که حیات دیگران در برابر او قابل مقایسه نیست.

استاد حوزه گفت: یکی از خصوصیات شهید بعد از مرگ این است که واژه میت بر ایشان صدق نمی­ کند چرا که خداوند در قرآن می فرمایند: «هرگز کسانی که در راه خدا کشته می شوند را مرده نخوانید چرا که آنها زنده هستند».

وی همچنین با استناد به آیات قرآن کریم، به آگاه بودن شهید از آنچه در دنیا می­ گذرد، اشاره کرد و یادآور شد: اگر با این بزرگواران انس نداشته و عطر آنان را نگیرید، نمی توانید با آنها ارتباط داشته باشید.

این استاد حوزه در پایان با بیان اینکه اسیر دنیای مادی شدن ذلت به همراه دارد، گفت: اگر این حالت به ما دست داده بهتر است با بزرگان دین و شهیدان ارتباط برقرار کنیم و اگر دل هایمان مریض شده، از آنها که به فرمایش قرآن، زنده هستند، بخواهیم تا برایمان دعا کنند.

گفتنی است، این مراسم در ادامه سلسله نشست­های معرفتی، اخلاقی و بررسی مسائل روز به همت جمعی از طلاب و دانشجویان با عنوان «رایة الشهدا» با حضور حجج اسلام و المسلمین، محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و سید مصباح عاملی، مدیر این حوزه و نیز جمعی از دوستان و همرزمان دوران انقلاب شهید حجت الاسلام سید عباس موسوی قوچانی که از دوستان و همراهان مقام معظم رهبری بوده است، برگزار شد.

روایتی از زندگی سوم شهید شاخص روحانیت استان خراسان رضوی

روحانی شهید سید عباس موسوی قوچانی در سال 1324 در روستای کلیدر از بخش سر ولایت قوچان در خانوادهای متدین به دنیا آمد. سید عباس 6 ساله بود که مادر رخت عزای هجران پدر را به تن وی کرد. وی در 12 سالگی وارد حوزه علمیه قوچان شد اما تحصیل در حوزه مانع تلاش برای تأمین معاش خود و خانوادهاش نشد. سید عباس با توصیه و راهنمایی حجةالاسلام والمسلمین شیخ ذبیحالله قوچانی برای تحصیل در سطوح عالی حوزه قوچان را به مقصد مشهد ترک نمود و در مدرسه علمیه نواب مشغول به تحصیل شد.

ایشان در مشهد از محضر اساتید بزرگواری چون آیت­ الله اشرفی، آیت­ ا­لله مشکینی، شیخ هاشم و مجتبی قزوینی بهره فراوان جست. وی در مشهد با شخصیتهای بزرگواری همچون شهید کامیاب، شهید هاشمی نژاد، مقام معظم رهبری و آیت­ الله واعظ طبسی که در آن زمان محور فعالیتهای مبارزاتی در خراسان علیه رژیم طاغوت به شمار میرفتند، آشنا شد و به دلیل مشی فکری اثرگذار در زمره این مبارزان قرار گرفت.

در سال 1350 که مقارن با برگزاری جشنهای 2500 ساله رژیم ستمشاهی بود این شهید در کنار سایر همرزمانش به دستور حضرت امام خمینی (ره) با برگزاری سخنرانی و انتشار اعلامیه مردم را از اهداف شوم رژیم آگاه نمود. درنتیجه این فعالیتها بود که توسط عوامل ساواک دستگیر، زندانی و مورد شکنجه واقع شد.

در بحبوحه پیروزی انقلاب شهید قوچانی نقشی عمده در سازماندهی مردم در مشهد علیه رژیم داشت پس از پیروزی انقلاب با توجه به آگاهی و بصیرت عمیق ایشان مسئولیت حساس بخش اطلاعات کمیته انقلاب اسلامی را عهدهدار شد و در این سنگر در مصافی سخت لانههای عنکبوتی عناصر پسمانده رژیم شاه، لیبرالها و بخصوص منافقین را درهمپیچیده و نابود کرد. در کنار این مسئولیت حساس از حضور در جبههها و خدمت در پشت جبهه غافل نمان. ایشان هرگاه احساس نیاز میکرد لباس رزم پوشیده و عازم میدان نبرد میشد. سرانجام در عملیات فتح المبین در جبهه شوش در رقابیه در سن 36 سالگی با ردای سرخ شهادت به دیدار معبود خود شتافت. پیکر مطهر این شهید بنا به وصیت خودش در کنار شهدای 72 تن به خاک سپرده شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار